Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon macro, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
För er som undrar hur det gick blev det Tamrons 90mm till slut. Köpte den igår och kommer förhoppningsvis att kunna leka med den en del under dagen.
 
Detta foto är taget med 90mm tamron. ett mycket bra objektiv. lite svårt att se den otroliga skärpan när man bara får ha 400x400 pixlar dock...
 

Bilagor

  • eye.jpg
    eye.jpg
    17.3 KB · Visningar: 514
Hej hej!

Jag snor denna tråden en liten stund om det är ok..
jag är på jakt efter ett macro objektiv till Nikon och snubblade över ett begagnat sigma 24mm 2,8 macro af.

Hur funkar detta objektivet til en D70s?

/daniel
 
daniell skrev:

jag är på jakt efter ett macro objektiv till Nikon och snubblade över ett begagnat sigma 24mm 2,8 macro af.

Hur funkar detta objektivet til en D70s?

Jag har samma objektiv, använder det till min D50. Det fungerar alldeles utmärkt (långsam och mycket ljudlig autofokus dock). Det bästa med det är skärpan man får i förhållande till pengarna man behöver lägga. 24 mm ger ett rätt användbart utsnitt på DSLR också.

Som "macroobjektiv" är det kanske ingen höjdare. Det blir förstoringsgrad 1:4 vid närgränsen, som är 18 cm från filmplanet. Det betyder att man nästan måste trycka motljusskyddet mot det man ska fota.

Det är som sagt ett bra objektiv till liten peng, men vill du fota macro finns det bättre objektiv att välja.
 
tks skrev:
Jag har samma objektiv, använder det till min D50. Det fungerar alldeles utmärkt (långsam och mycket ljudlig autofokus dock). Det bästa med det är skärpan man får i förhållande till pengarna man behöver lägga. 24 mm ger ett rätt användbart utsnitt på DSLR också.

Som "macroobjektiv" är det kanske ingen höjdare. Det blir förstoringsgrad 1:4 vid närgränsen, som är 18 cm från filmplanet. Det betyder att man nästan måste trycka motljusskyddet mot det man ska fota.

Det är som sagt ett bra objektiv till liten peng, men vill du fota macro finns det bättre objektiv att välja.


ok...tack för svaret..
jo det är ju macro jag hade tänkt att jag skulle få testa billigt...men då kanske man ska ta sig en funderare.

/Daniel
 
tks skrev:
Jag har samma objektiv, använder det till min D50. Det fungerar alldeles utmärkt (långsam och mycket ljudlig autofokus dock). Det bästa med det är skärpan man får i förhållande till pengarna man behöver lägga. 24 mm ger ett rätt användbart utsnitt på DSLR också.

Som "macroobjektiv" är det kanske ingen höjdare. Det blir förstoringsgrad 1:4 vid närgränsen, som är 18 cm från filmplanet. Det betyder att man nästan måste trycka motljusskyddet mot det man ska fota.

Det är som sagt ett bra objektiv till liten peng, men vill du fota macro finns det bättre objektiv att välja.

Jag kom över en version med AF 1.8, ska bli intressant att se hur den är. (äger nu en MF-version med 2.8)

Jag tycker att det är en utmärkt optik för t.ex dokumentation, så länge man inte behöver tele. Bränvidden funkar i de flesta situationer + macrot om man vill ta någon riktig närbild.


Det är faktiskt Sigma 24mm AF 1.8 som fick mig att glömma 18-50 2.8 zoomarna, och vänta med att satsa på en sådan, just därför att där blir det ingen macro.
 
daniell skrev:

jo det är ju macro jag hade tänkt att jag skulle få testa billigt...men då kanske man ska ta sig en funderare.

Dubbelt så mycket macro för ungefär samma pengar får man med detta:

http://www.scandinavianphoto.se/?36271

Det ger förstoringsgrad 1:2 och är nog det närmsta man kommer riktigt macro för under tusenlappen begagnat utan att offra ljusmätning etc. Sedan får man ju en telezoom "på köpet". Jag har aldrig testat objektivet i fråga, men sett att det brukar rekommenderas här på fotosidan som första telezoom när man har begränsad budget. Det finns även i en lite dyrare version med apokromatiskt linselement. Kollar man bland fotosidans recensioner så verkar de flesta nöjda.
 
Ska man använda mellanring till sitt macroobjektiv för att komma närmare så ska man nog endast titta på längre brännvidder, från 90mm och uppåt. Jag har ett Nikon 55/2.8 AI macro och när jag är nere i 1:1 (med mellanring, ett måste för detta objektiv) så är jag knappt 5 centimeter från motivet.
Å andra sidan så ju längre brännvidd du använder, ju större förlängning med mellanringar behöver du. Så det här med omvändningsring är nog ingen dum idé.
 
diablo 3 skrev:
Tur att man inte behöver tänka på det när man redan har en inbyggd;-) Nikon 105 vr har väl fått både ris och ros om inte jag mins fel.
Mest ros faktiskt. De så kallade sämre omdömena (Björn rörslett, Foto) ger gluggen bra betyg, men inte några exeptionella omdömen. Övriga tester som jag har läst, har höjt gluggen till skyarna och menar att den kan vara en av Nikons skarpaste gluggar någonsin, och i tillägg till det den utsökta hanteringen med afs o vr. Jag äger en själv och är rakt igenom nöjd, både med macro och normalfotograferingen. En allt igenom suverän glugg.
 
tks skrev:
Dubbelt så mycket macro för ungefär samma pengar får man med detta:

http://www.scandinavianphoto.se/?36271

Det ger förstoringsgrad 1:2 och är nog det närmsta man kommer riktigt macro för under tusenlappen begagnat utan att offra ljusmätning etc. Sedan får man ju en telezoom "på köpet". Jag har aldrig testat objektivet i fråga, men sett att det brukar rekommenderas här på fotosidan som första telezoom när man har begränsad budget. Det finns även i en lite dyrare version med apokromatiskt linselement. Kollar man bland fotosidans recensioner så verkar de flesta nöjda.

jag har kollat lite på detta objektiv men jag har en liten fråga. Om macrot bara fungerar mellan 200-300 mm är det då inte ett måste att fota med stativ?

/Daniel
 
daniell skrev:
jag har kollat lite på detta objektiv men jag har en liten fråga. Om macrot bara fungerar mellan 200-300 mm är det då inte ett måste att fota med stativ?

/Daniel

Nja... det fungerar utan. Jag har tagit samtliga bilder i mitt macroalbum med detta objektivet utan stativ. Det måste dock vara väldigt ljust för att det ska fungera, helst sommarsol... Det gäller nog även för teleläget. Sen ska jag väl säga att ett riktigt macro-objektiv står högt upp på min önskelista men det här fungerar så länge. Någon riktig kanonskärpa får man tyvärr inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.