Annons

Nikon macro, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Jag vill ta bild av ett öga och jag vill att pupillen skall fylla ut hela bilden. Jag fick låna några gluggar, bla ett 70-300 där det fanns macroläge, tyvärr kom jag inte ens nära å pupillen blev alldeles för liten. Jag kan inget om macro för jag har aldrig använt det. Vad finns det för mitt ändamål är det dyrt? rekommendera gärna.

Håkan
 
DU får titta på sidor som tex www.scandinavianphoto.se
eller www.nikon.com

föratt se vilka typer av objektiv Nikon erbjuder.

Macroobjektiv har den egenskapen att dom är speciellt anpassade och optimerade på mycket korta avstånd alltså väldigt korta närgränser.

Ett "äkta" macro objektiv har avbildningsskalan 1:1

Vill man ha "förstoring" alltså inte naturlig storlek utan förstoring, då får man titta på objektiv med x:1 avbildningar. alternativt använda sig av ringar och anantför att öka förstoringen.
 
Hej håkan!

Rent kvalitetsmässigt så duger Nikon 60mm f 2.8 macro väldigt bra. Bifogar en "pupillbild" tagen med detta objektiv och en nikon D200, skärpan träffade inte riktigt optimalt, men du får åtminstonen en uppfattning om hur nära du kommer med ett "äkta" macroobjektiv, är inte så insatt i nikons övriga macroobjektiv, men har för mig att det finns ett par "äkta" macros till. Sen finns ju förståss motsvarande från Sigma och tamron exempelvis

Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1 skall visst vara bra har jag hört, ca 4000kr på Scandinavianphoto.se

Nikon 60mm f2.8 macro kostar ca 5400kr på samma site

mvh Johan
 

Bilagor

  • ögalitet.jpg
    ögalitet.jpg
    82.4 KB · Visningar: 3,120
Vad jag kunde se så har inte Nikon några x:1 objektiv.. så endera får du nöja dig med 1:1 objektiven Nikon har eller så får du skaffa mellanringar
 
Bortsett från focusen så såg det ganska bra ut men hade gärna kommit ännu närmare. Ett macro och en mellanring kanske, jag ska spåna lite.
Tack för att ni hjälpte mig.

Håkan
 
Hej

Möjligtvis kan en "omvändningsring" vara intressant. Man vänder tex en 24mm och man kommer mycket nära. En sådan ring kostar väl typ 200kr eller så???

En vidvinkel ger mer förstoringsgrad.


Jag vet en kompis som använder det och han kommer mycket nära.

Kolla här http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Möjligtvis kan en "omvändningsring" vara intressant. Man vänder tex en 24mm och man kommer mycket nära. En sådan ring kostar väl typ 200kr eller så???

En vidvinkel ger mer förstoringsgrad.


Jag vet en kompis som använder det och han kommer mycket nära.

Kolla här http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm

MVH

Omar

Använd bara inte Nikkor 24mm vad du än gör. Dess närgräns ligger på usla 30cm jämförtmed Sigma's 24mm 2.8 - Macro med 18cm i närgräns!.

Finns givetvis som AF-optik. Jag har dock den äldre MF-versionen som är, kompakt, välbyggd och gedigen. Givetvis också skarp.

Jag tar nästan för givet att den nya AF-versionens hölje / kåpa är av plast. Så den versionens byggkvalitet kan jag inte uttala mig om.


Har sett AF-versionen på tradera för under 1000kr som slutbud....
Ett givet klipp.
Ironiskt nog köpte jag Nikkor af 24mm 2.8 först. (ovetandes om Sigma-gluggens närgräns) för 1000kr med frakt.

Och var redan då lite sur över närgränsen på 30cm (antog att den skulle var korrtare) på Nikkorn. Blev ju knappast bättre när jag råkade få vetskap om Sigma-gluggen.

Dock vände det när jag av gammal vana besökte en foto-handlare och av en slump fick syn på Sigma't för 650kr + 6 månaders garanti, (optiken är som ny) :D

Edit: glömde nämna att Sigmat mig veterligen inte har scala 1:1 (står 1:2.8 framtill vid linsen) Eller betyder 1an att det är scala 1: ? blev osäker nu.
 
Senast ändrad:
schaki skrev:
Använd bara inte Nikkor 24mm vad du än gör. Dess närgräns ligger på usla 30cm jämförtmed Sigma's 24mm 2.8 - Macro med 18cm i närgräns!.

Finns givetvis som AF-optik. Jag har dock den äldre MF-versionen som är, kompakt, välbyggd och gedigen. Givetvis också skarp.

Jag tar nästan för givet att den nya AF-versionens hölje / kåpa är av plast. Så den versionens byggkvalitet kan jag inte uttala mig om.


Har sett AF-versionen på tradera för under 1000kr som slutbud....
Ett givet klipp.
Ironiskt nog köpte jag Nikkor af 24mm 2.8 först. (ovetandes om Sigma-gluggens närgräns) för 1000kr med frakt.

Och var redan då lite sur över närgränsen på 30cm (antog att den skulle var korrtare) på Nikkorn. Blev ju knappast bättre när jag råkade få vetskap om Sigma-gluggen.

Dock vände det när jag av gammal vana besökte en foto-handlare och av en slump fick syn på Sigma't för 650kr + 6 månaders garanti, (optiken är som ny) :D

Edit: glömde nämna att Sigmat mig veterligen inte har scala 1:1 (står 1:2.8 framtill vid linsen) Eller betyder 1an att det är scala 1: ? blev osäker nu.

Hej

Har du använt nikon 24mm och Sigmat med omvändningsring? I så fall hur blev det?

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Har du använt nikon 24mm och Sigmat med omvändningsring? I så fall hur blev det?

MVH

Omar

Nej, det har jag inte gjort. Men jag tycker att sigmat rent generellt är skarpare. och Macro-läget gör ju det knappast sämre.
 
Hi folks.

Jag har använt ett bakvänt AI24 f2.8 vid ett flertal tillfällen innan jag gick och blev digital. Fungerar optiskt helfint och ger skarpa bilder däremot är det lite knöligt användarmässigt. Fokusringen har ingen större inverkan. Du måste helt enkelt flytta på motivet eller kameran för att ställa in fokus. En inställningssläde är nästan ett måste. Likaså måste du blända ner manuellt och med de flesta moderna Nikonkameror fungerar inte ljusmätaren.
Kombinationen ger 2:1 eller om du så vill, motivet blir dubbelt så stor på filmen som det är i verkligheten. I dag med de upplösningar som de moderna DSLR ger och med en riktig Macroglugg som tex Tamron SP 90mm f2.8 blir det hela mycket enklare. Jag har tagit några bilder på ögon och läppar med ett bra resultat. Tamronen kommer ner till 1:1 och om det inte räcker till kan man oftast beskära bilden lite.

Jag har kvar 24:an och omvändningsringen så om någon vill testa så är det bara att höra av er. Prylarna finns i södra stor Stockholm

MAnkan
 
Hmm...

Om man måste ha en pupill med bildens fulla upplösning så får man ju trixa lite, som beskrivits tidigare i tråden . Man bör dock, om man inte tänker skriva ut bilden stort, kunna klara sig med att beskära den.
Jag tyckre nog att du ska köpa en "vanlig" 1:1-macro, tex Tamron 90/2.8. Det är betydligt mångsidigare än att använda ett objevtiv med en BR-2A (omvändningsring). Skulle du sedan vilja komma närmare ändå kan man ju, vid de tillfällena, montera ett bakvänt objektiv på maroobjektivet. En macrooptik på ca 100mm ger 2:1 med en 50mm framför och ca 4:1 med en 24mm. 4:1 är dock enormt jobbigt pga det korta skärpedjupet, redan på 2:1 får man blända ner en del för att få något skärpedjup alls.
 
Jag är också ganska sugen på ett makroobjektiv till min D70 och har väl kokat ner alternativen till följande (priser från Cyberphoto):

Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 D, 3.800:-
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1, 4.100:-
Sigma EX 150/2,8 DG Macro 1:1, 6.000:-
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, 3.900:-
Nikon AF 60/2,8 D Micro, 5.400:-
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor, 8.300:-

Tanken är att ha objektivet till en del insektsbilder, döda föremål och porträtt.

Jag tycker att 60mm känns lite för kort, så det går förmodligen bort (eller?). Följande frågor dyker upp för mig:

Nikons 105mm kostar dubbelt så mycket som de andra, är det värt det? Vad får jag för de extra pengarna?

Sigmas 150 kontra 105? Någon större skillnad? Värt 50% mer i pris?

Tamron 90, Sigma 105 eller Tokina 100? Jag skulle tro att jag hamnar på en av dessa till slut. Men vilken. Och varför?
 
utan tvekan sigmas 150 2.8 underbar glugg som tar fantastiska bilder. Och priset är bra. Skulle vilja ha en själv, men då måste jag beställa i tyskland finns inte till minolta i sverige
 
diablo 3 skrev:
utan tvekan sigmas 150 2.8 underbar glugg som tar fantastiska bilder. Och priset är bra. Skulle vilja ha en själv, men då måste jag beställa i tyskland finns inte till minolta i sverige
Jag som precis hade bestämt mig för 105 VR. Hade gillat att ha en sådan även för "vanliga" kort med lite dassiga ljusförhållanden, skolavslutningar, bröllop och annat. Jag funderar ett (kort) varv till och väger sigman mot 105 VR (som jag tror att det blir till slut). Ska bara hitta någon leverantör som har 105:an inne, verkar vara slut överallt?
 
Tur att man inte behöver tänka på det när man redan har en inbyggd;-) Nikon 105 vr har väl fått både ris och ros om inte jag mins fel.
 
Jag var/är i samma sits. Jag hade bestämt mig för Nikons nya 105:a. eställde den i mitten på april, men hade i mitten på juni ännu inte fått den. Läste sedan testen i Foto och kände mig inte övertygad om att objektivet är värt de pengarna. Efter lite research i både gamla Foto och på Internet så bestämde jag mig för Sigmas 150:a som jag nyligen beställt från Technikdirekt. Den har ju fått mycket bra kritik och verkar vara den makro-optik för Nikon som har bäst testvärden. Väntar spänt på leverans. Verkar som all makrooptik för Nikon är svår att få tag på i Sverige.


morberg skrev:
Jag som precis hade bestämt mig för 105 VR. Hade gillat att ha en sådan även för "vanliga" kort med lite dassiga ljusförhållanden, skolavslutningar, bröllop och annat. Jag funderar ett (kort) varv till och väger sigman mot 105 VR (som jag tror att det blir till slut). Ska bara hitta någon leverantör som har 105:an inne, verkar vara slut överallt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.