Palletheking
Aktiv medlem
Startar en ny tråd om Nikon då jag hamnat i ett nytt ärende rörandes deras syn på kundpolicy. Kontaktade Nikon idag angående min kamera D800 som strular med vänster af-punkter. Till saken hör att den varit inskickad för samma fel en gång tidigare men felet kvarstår om än med någon liten förbättring. Det är dock fortfarande tydliga skillnader mellan vänster af-punkter jämfört med punkerna till höger och mitten.
Jag poängterar för killen på serviceavdelningen att kameran varit inskickad tidigare, samt att jag har ett par jobb inom det närmaste där jag får betalt. Utav den anledningen önskar jag en lånekamera under tiden min D800 samt min 70-200 2,8 är inne på service. Han är givetvis vänlig men ändå ganska bestämd med att det endast är NPS-kunder som ges möjlighet att låna kamera under servicetiden. Kan tyckas logiskt samtidigt som de har en betydligt kortare utlovad servicetid än oss övriga. Han förklarar att de tidigare lånat ut till icke NPS men att det då blivit brist för NPS-kunderna.
Jag tycker resonemanget är skräp. Vi är många avancerade amatörer som köper på oss dyr utrustning, ofta fler och dyrare utrustning än många yrkesverksamma. Dessutom har vi entusiaster en tendens att byta så fort det kommer något nytt vilket många proffs inte gör. Rent ekonomiskt är entusiasterna en riktig kassako för både Nikon, Canon och övriga. D800:as af har visat sig strula för många och det måste man ta ansvar för. Det är inte ok att jag får skicka in kameran för andra gången på kort tid och att jag dessutom skall mista inkomst pga det. Som D800-kund och med kända fel borde man ha en annan beredskap. Begär ingen FF-kamera men något som jag kan använda och fullfölja mina uppdrag med.
Tycker man från Nikons sida borde ändra om lite i servicepolicyn och erbjuda entusiaster som mig och många flera en förtur i reparationskön om man uppfyller kraven för NPS-status. Har inget emot att NPS får gå före men sen borde vi som handlat på oss lite och gynnat marknaden för Nikon också åtnjuta vissa fördelar, sett till service och utlåning av produkter. Nu kanske man är utan kamera igen i 4-6 veckor beroende på hur trycket är på verkstaden. Dags att se över rutiner och kundpolicy, och när det gäller kända fel som uppstått på många kameror borde man kanske försöka möta de kunderna lite extra eftersom det handlar om dyr utrustning. Det ges ju ingen direkt ränta på pengarna som man ligger ute med.
Jag poängterar för killen på serviceavdelningen att kameran varit inskickad tidigare, samt att jag har ett par jobb inom det närmaste där jag får betalt. Utav den anledningen önskar jag en lånekamera under tiden min D800 samt min 70-200 2,8 är inne på service. Han är givetvis vänlig men ändå ganska bestämd med att det endast är NPS-kunder som ges möjlighet att låna kamera under servicetiden. Kan tyckas logiskt samtidigt som de har en betydligt kortare utlovad servicetid än oss övriga. Han förklarar att de tidigare lånat ut till icke NPS men att det då blivit brist för NPS-kunderna.
Jag tycker resonemanget är skräp. Vi är många avancerade amatörer som köper på oss dyr utrustning, ofta fler och dyrare utrustning än många yrkesverksamma. Dessutom har vi entusiaster en tendens att byta så fort det kommer något nytt vilket många proffs inte gör. Rent ekonomiskt är entusiasterna en riktig kassako för både Nikon, Canon och övriga. D800:as af har visat sig strula för många och det måste man ta ansvar för. Det är inte ok att jag får skicka in kameran för andra gången på kort tid och att jag dessutom skall mista inkomst pga det. Som D800-kund och med kända fel borde man ha en annan beredskap. Begär ingen FF-kamera men något som jag kan använda och fullfölja mina uppdrag med.
Tycker man från Nikons sida borde ändra om lite i servicepolicyn och erbjuda entusiaster som mig och många flera en förtur i reparationskön om man uppfyller kraven för NPS-status. Har inget emot att NPS får gå före men sen borde vi som handlat på oss lite och gynnat marknaden för Nikon också åtnjuta vissa fördelar, sett till service och utlåning av produkter. Nu kanske man är utan kamera igen i 4-6 veckor beroende på hur trycket är på verkstaden. Dags att se över rutiner och kundpolicy, och när det gäller kända fel som uppstått på många kameror borde man kanske försöka möta de kunderna lite extra eftersom det handlar om dyr utrustning. Det ges ju ingen direkt ränta på pengarna som man ligger ute med.