Annons

Nikon fx-objektiv till husfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag behöver ett Nikon objektiv till husfoto, dvs inomhus foto.
Jag fotar med Nikon D700, ska man ha 14-24 f2.8, 17-35 f2.8 eller 16-35 f4 ??????
Stativ och huved har jag (manfrotto 410 junior)....
Pratade med en husfoto fotograf och han berättade att man aldrig fotar mindre än 24mm inom, då det blir orättvist brett för hus spekulanten????

Vad rekommendera ni som håller på med inomhus foto????
 
Hej! Jag har precis gjort mitt mitt första husjobb med mitt nya 17-35mm. Mitt naturliga val då jag vill ha bländarring på mitt objektiv. Otroligt skarpt och fint och att jag sen kunde få det beg. i nästan nyskick för dryga 5000:-, blev det ett ännu mer naturligt val.

När det gäller bredd på bilderna kan jag inte hjälpa dig, min beställare, en arkitektbyrå, hade då inga klagomål på bredder i mina bilder men vad glada över att mitt objektiv inte hade så mycket distorsion i de yttre linjerna på väggar mm. Det finns säkert många som kan mycket mer om just det här. En sak som är säker dock. När man ska ta bilder till en hus eller lägenhetsaffär, skyr man nog inga medel för att få dit kunder till visningar... :)

Om jag var dig skulle jag köra mitt egna race med just dina kunder.

Trevlig helg/ Adam
 
Arkitektur / mäklarfotograf

Hejsan!


Jag har och plåtar även idag en hel del inredning och bostäder. Min nuvarande uppdragsgivare Erik Olsson fastighetsförmedling (vilka har MYCKET hög standard på sina bilder) har generella regler ganska liknande de din vän berättade om. Beroende på omständigheterna såklart.

Dock är det ingen nyhet att man enkelt kan få ett rum att se mycket större ut genom att plåta på "fel" sätt, d.v.s. med väldigt vid vinkel "pang på". Och nej, det vill ingen mäklare se eftersom det bara ger missnöjda spekulanter på visningarna.

Själv använder jag nästan uteslutande Nikon D800E med 16-35mm VR invändigt och min älskade monsterglugg, Nikon 24mm PC-E för utvändiga bilder, omgivning och miljö! : )

Ta en sväng in och kolla bostadsbilderna på Erik Olssons hemsida, där ligger faktiskt nivån ganska bra på dom flesta fotograferna. (Iallafall här nere i söder, kan inte uttala mig om några andra)

www.erikolsson.se

Undrar du något så bara fråga!

MVH /David Wiberg.
 
Hej!

Jag behöver ett Nikon objektiv till husfoto, dvs inomhus foto.
Jag fotar med Nikon D700, ska man ha 14-24 f2.8, 17-35 f2.8 eller 16-35 f4 ??????
Stativ och huved har jag (manfrotto 410 junior)....
Pratade med en husfoto fotograf och han berättade att man aldrig fotar mindre än 24mm inom, då det blir orättvist brett för hus spekulanten????

Vad rekommendera ni som håller på med inomhus foto????


Efter att ha fotograferat över 4000 bostäder har jag kommit fram till vissa slutsatser.

Det mesta handlar om smak. Några "hatar" detaljbilder andra älskar dom.
Vissa tycker att supervidvinkel är bra eftersom man ser helheten bättre och i vanlig ordning finns det dom som tycker tvärt om. Idag opponerar sig betydligt färre om just vida vinklar eftersom
bostadens yta står angivet.

Själv försöker jag möta mäklarens och säljarnas önskningar i möjligaste mån.
V i d vinkel eller inte. En gästwc utan vidvinkel är....

Bökigaste kunderna är självklart de som arbetar med reklam/byrå eller liknande.
Ofta tror de sig veta hur det ska vara och vad som fungerar just för mäklare
även om de själva arbetar i helt andra områden.

Själv använder jag Nikon D4 & D3 med 14-24 2,8.
Det har fungerat fint i alla situationer men måste korrigeras.
Till detaljer har jag Nikon 58 1,4. Fint objektiv men ett onödigt köp
eftersom 50 1,4 gör jobbet lika bra för mig.

Lyssna på dina kunder, stämmer deras önskemål med ditt seénde
så är mycket vunnet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.