Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKON Flash system

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Har någon bra länk eller bok om hur man fotograferar
med NIKON blixtar (multiblixtar). Jag säljer mina studio blixtar och vill istället använda Nikons sb26.

Jag har en Minolta IV flashmeter. Kan man på någon sätt använda att mätta NIKONs blixtar?

Vad kan man använda istället för soft boxar till NIKON SB26...

Alla hjälp är välkomna.

smislo skrev:
Jag säljer mina studio blixtar och vill istället använda Nikons sb26.
Jag har en Minolta IV flashmeter. Kan man på någon sätt använda att mätta NIKONs blixtar?
Vad kan man använda istället för soft boxar till NIKON SB26...
Visst kan man göra mycket med en SB26, men en blixt av det slaget är knappast något ordentligt alternativ till studioblixtar. Du har inget ledljus, det är knöligare med bouncers och reflektorer, det finns knappast bikakeraster, den är svag och långsam.
Men allt hänger ju på vilka behov man har.
Att mäta ljuset från en SB26 går alldeles utmärkt. Antingen kör du på TTL eller automatik då blixten sköter allt själv, beroende på vad du har för kamera.
Det går att köra den helt manuellt också och styra styrkan själv, precis som en studioblixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar