Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FG &FG-20?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Fler frågor...hoppas någon oxå har lika lite o göra på jobbé som jag:cool: Jag har insett att en FM2 eller F3 blir för dyrt som nybörjar kamera. Och en EM går inte o köra manuellt så då kanske en FG eller FG-20 kan funka. Har dock inte riktigt fått kläm på skillnaderna...Kan någon av dem rekommenderas? Vilken skall man välja?

Rad skrev:
Fler frågor...hoppas någon oxå har lika lite o göra på jobbé som jag:cool: Jag har insett att en FM2 eller F3 blir för dyrt som nybörjar kamera. Och en EM går inte o köra manuellt så då kanske en FG eller FG-20 kan funka. Har dock inte riktigt fått kläm på skillnaderna...Kan någon av dem rekommenderas? Vilken skall man välja?
Jag skulle välja FG, då FG20 är en lite enklare version av FG. I övrigt är båda kamerorna mycket bra. Här är en länk som beskriver FG, FG20 och EM lite mer ingående: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/fg/index.htm

:)

Fg kom 1983 och var Nikons första kamera med programautomatik och var byggd på samma hus som Nikon Em.Fg-20 kom några år senare och är en enklare och sämre kamera än Fg.Jag rekommenderar därför FG som har både program,tidsautomatik och mauella tider.Har haft en själv och var mycket nöjd med den.

Jag rekar också FG som en bra förstagångskamera eller som en andrakamera om man har något bättre. När jag köpte min fotade jag mycket med F2 som är en stadig bit. När jag fick min FG som jag tänkte ha som andrakamera och ha tex annan film i, märkte jag ganska snart att det blev F2an som blev andrakameran och FGn vad den som jag plåtade mest med. Jag tyckte om den pga att den var liten och lätt, exponerade bra och hade tidsautomatik (bländarförval) som inte F2an har.

Tyvärr förlorade flickvännen den i Indien :mad: så jag kunde köpa en FA på försäkringspengarna :). Ibland ser jag annonser på FA som närmar sig FG, såg en nyss på Cyberbörsen för 2000 pix. Om du kommer över något sådant ska du inte tveka, FA är bra och FG är också bra.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar