Mortifier skrev:
Jaha, då fattar jag Jon. Då får jag se till att köpa rätta objektiv så att de blir använda även på den analoga fronten (även ifall mitt digitalfotande förmodligen tar över).
Visst, objektiven är ju otroligt viktiga men jag finner det viktigt att ha ett bra kamerahus som bas så jag slipper uppgradera efter bara någon månad.
Min ekonomi är ju för tillfället stark så jag tror faktiskt jag väntar en 3-4 månader och köper sedan en D200. Vad kan de kosta då? Uppemot 7-8 papp?
Min familj kör med Canon så jag får vara beredd på att bli utstött. De säger dock att jag inte bör köpa Sigma eller Tamron, utan hålla mig till Nikon/Nikkor. De säger även att jag bör hålla mig ifrån D40 och D50.
Ananrs hittade jag en D80 för 4200 kronor, samt ett stadardobjektiv (ett pissobjektiv egentligen), men det är väl ett relativt bra pris? Too good to be true, kanske?
Vad hade ni valt - en D80 för 5000 kr, eller en D100 för ca 4000 kronor?
Angående beteckning på objektiv så är det benämningen "G" som säger att objektivet saknar bländarring och att du styr bländaren via kommandoratten på kameran. Detta är dock inga problem för dig, F80 är kompatibel med sådana objektiv.
D100 går inte att jämföra med D200 i byggkvalitet och känsla. D100 är ungefär som F80 medans D200 är som F100. Jag skulle satsa på en D80, det är en nyare kamera med bättre bildbehandling samt att sökaren är mycket bättre.
D200 är dock en fantastisk kamera, som sagt jämförbar med F100 vad gäller "proffsighet". Det är alltid svårt att avgöra vilken kamera man ska köpa. Vad man behöver och vad man vill ha är sällan samma sak. Om man ska titta på vad som "räcker" så skulle en D40x säkert vara perfekt. Bildkvaliteten är nog till och med bättre än på D200. Men fotografering handlar om mer än det man rationellt kan omfatta, därför kan det ändå vara rätt att köpa en proffsigare kamera. De har en särskild känsla över sig, en direkthet, de är inte byggda för att vara med på semestern eller för tekniknörden som sitter i soffan och beundrar utan för fotografen, den är ett verktyg.
Standardobjektiven till de digitala kamerorna är inte att förringa, framförallt inte 18-70/3.5-4.5 DX, det är ett väldigt bra objektiv, men funkar ej på din F80 (det är ett DX-objektiv och kan alltså inte teckna ut småbildsformatet, m.a.o du får kraftig vinjettering i bilderna).
Angående objektivmärken så behöver man inte så stenhårt hålla sig till Nikon/Nikkor. Vill du ha en ljusstark zoom (2.8) så är sigma, tokina eller tamron enda alternativet så länge man inte har råd att lägga 10-15k för ett objektiv.
Det krångliga med att ha ett analogt hus och ett digitalt är att den digitala sensorn är mindre än småbildsformatet. Detta innebär i praktiken att t.ex 28-105 på D80 täcker samma bildvinkel som om du hade satt på ett objektiv med brännvidden 42-155 på din F80. Däremot täcker 18-70 på D80 samma bildvinklar som 28-105 på F80.