Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortifier

Medlem
Tänkte köpa en analog systemkamera (och jag är 100% säker att jag vill ha analog), förmodligen Nikon F80 efter lite om och men.

Nu undrar jag lite om vilket objektiv jag ska ha till denna. Har hittat två billiga objektiv som från början var till en Nikon F90X:

>Nikon Nikkor ED AF 70-300mm 1:4-5,6 D
>Nikkor AF 50mm 1:1,8

Lite frågor:
1. Passar dessa objektiven på en Nikon F80?
2. Passar de på någon kamera i "D"-serien?
3. Är objektiven något att ha? (Kvalitet osv)
4. Kan något av objektiven fungera lite som ett "all-round"-objektiv (fastän 50 mm är fast)?
5. Är det ett bra kameraval, om man jämför med F90X?

Tack på förhand
Martin
 
1. Ja
2. Ja men ingen autofokus på D40
3. 50mm är ett mycket trevligt objektiv och 70-300 är ok fast ska tydligen vara lite soft på 300. Jag har efterföljaren 70-300 VR.
4. Personligen hade jag velat ha ett lite kortare objektiv också men det är ju en smaksak.
 
Håller med tidigare inlägg.
Köp till Nikon 28-105/3.5-4.5, ett toppenobjektiv.

Vad gäller skillnad mellan F90X och F80 så tror jag man ska jämföra kamerorna och hålla i dem. F80 är packad med mera funktioner och mindre och lättare. F90X har inte lika många funktioner i sig men är en förstklassig kamera. Vad gäller autofokushastighet, (kanske även exponering), hållbarhet och "känsla" så skulle jag satsa på en F90X, helst med ett MF26 bakstycke.

Det som talar för F80 för mig är dels att den är mindre, dels att den har "on demand grid lines" och dels att du kan använda en vanlig trådutlösare för långa exponeringar i "B"-läge.

Båda kamerorna är bra. Nikons proffsmodeller är väldigt billiga nu så det kan också vara värt att titta på men behöver man inte prestandan och ville hålla nere kostnaden så tror jag F90X och F80 är helrätt. Även F801s kommer man långt med, men den har inte lika bra autofokus.
 
Senast ändrad:
Tack för de otroligt snabba svaren!

Det låter ju riktigt lovande, nu när jag kan använda dessa objektiven till digitalfotografering också (ska börja med på allvar om 5 månader).

Jag kommer förmodligen köpa en F80 idag, sen köpa ytterligare ett objektiv under veckans gång (förmodligen det Samuel rekomenderade). Sen kanske jag även köper en F90X samt de två objektiven jag snackade om. Sen får jag sälja av den kameran jag tycker minst om (eller så behåller jag båda, det är ingen kostnad).

Som sagt, priserna är så otroligt låga så ett felköp gör ju inte direkt ont. Den begagnade marknaden finns ju alltid till hands.

När du säger proffsmodeller, menar du F5, F6 och F100 då eller? Jag tror personligen inte jag kommer utnyttja kameran till max, eftersom jag är lite av en nybörjare.
 
Mortifier skrev:
När du säger proffsmodeller, menar du F5, F6 och F100 då eller? Jag tror personligen inte jag kommer utnyttja kameran till max, eftersom jag är lite av en nybörjare.

Och F4, men den passar bättre om man vill fotografera mer manuellt och använda sig av Nikons förstklassiga manuella objektiv.

Det var främst F100 jag tänkte på, den tillhör ju samma generation som F80. Är du nybörjare så är det perfekt med F80, du får otroligt många funktioner i ett litet hus och till väldigt bra pengar.
 
Jag är ju inte riktigt "high" på fotografering än, så jag ska nog hålla mig till AF. Om jag någon gång blir bättre kanske jag prövar på lite manuellt, men det är en avlägsen framtid. ;)

F100 är ju rätt mycket dyrare än F90X och F80. F.ö. köpte jag en F80 idag, i mycket bra skick för endast 700 kronor.

Om man nu skulle ha en digital systemkamera av samma tillverkare, vilken modell skulle man då leta efter? Kan tänka mig att lägga ut uppemot 5 lakan (+/- något lakan) för en bra digitalkamera (och då köper jag förmodligen begagnad så ta det i åtanke med priset).

Om ni undrar varför jag lägger ut mer på digitalkameran än den analoga är det väl relativt självklart - digitalt är ju faktiskt lite mer av "framtiden".
 
Nikon D70s verkar man kunna få för runt 6000 inklusive ett objektiv. Annars kostar ett nytt D80 hus ca 8000. Kanske är lite för mycket pengar för dig men det är ett bra hus. D100 och D50 ligger också inom din budget.
 
Kör du på F80

Martin

F80 är en kanonbra start på Nikon och om du "känner" för den så kan du absolut ta den. Det är möjligt att F90X och F100 är något mer funktionsrika men bildkvaliten skapas av kombinationen kamera och objektiv och F80 med ett par bra objektiv t.ex. 50 mm du nämnt och de olika zoomar som också kommenterats är en bra start.

Så länge du skappar linser med bländarring kan du använda dom på en kommande digital-kamera från Nikon också (t.ex. D50 eller D70 som lite äldre eller dagens D40 eller D80 osv). Köper du sedan objektiv som har Autofokus så är du väldigt väl rustad att kombinera en manuall och digital Nikon-kamera.

Jag kör själv både och.... att satsa på analogt är en bra start och att sedan kombinera med digitalt blir kanon.

Jon
 
Mortifier skrev:
Om man nu skulle ha en digital systemkamera av samma tillverkare, vilken modell skulle man då leta efter? Kan tänka mig att lägga ut uppemot 5 lakan (+/- något lakan) för en bra digitalkamera (och då köper jag förmodligen begagnad så ta det i åtanke med priset).

I och med att objektiv utan inbyggd fokusmotor inte funkar på D40 och D40X så är det D50, D70, D70s och D80 som är de modeller som motsvarar F80.

Fördelen med den senaste, D80, är att du får en kraftigt förbättrad sökare, troligen inte lika stor som på F80, men inte lika långt ifrån som på de övriga.

Har du möjlighet att vänta med digitalkamera ett år så har Nikon troligen kommit ut med ersättaren till D80 vilket gör att man kommer kunna få en begagnad D80 för runt 5000.
 
Men vilket av Nikons kamerahus i D-serien är mer "proffsiga" och vilka är lite mer "hobby"? En okunnig själ som mig själv skulle ju säga "dest högre nummer, desto bättre", men så fungerar det ju inte riktigt.

Kan någon förklara skillnaderna mellan D50, D70, D80 samt D100? Priset på D100 är ju relativt billigt begagnat om man jämför med de andra modellerna...

Jon: Förstår inte denna meningen;
"Så länge du _skappar_ linser med bländarring kan du använda dom på en kommande digital-kamera från Nikon också"

Menar du att jag måste ha en mellanring eller?

Samuel: Jag har möjligheten att vänta bort emot årskiftet, kanske några veckor extra därefter. Absolut inte längre än halva januari.

Men jag vill helst bli bekant med kameran innan jag börjar fota på "allvar", vilket "vi" skall göra efter årsskiftet.

En liten sidofråga: Jag ska fotografera ett objekt som är 20 x 10 meter (b x h). Jag har endast ett fast 50 mm och ett 70-300 mm objektiv. På vilket avstånd måste jag stå för att få med hela objektet, men ändå inte så mycket luft kring det?
 
Jag menade bara att om du skaffar objektiv som har manuell bländarinställning (dvs en bländarring) så kan du använda dom på både den analoga och de digitala kameran. Det finns en del objektiv anpassade för bara digitala kameror som inte har bländarring och då kan man få problem när man vill använda dom på äldre analoga kameror!

De olika D-kamerorna är väl egentligen bara olika modeller som kommit ut vid lite olika tillfällen. Alla är OK och skillnaden för en amatör är inte så stor. rent generellt är det bättre att satsa pengarna på bra objektiv än att tro att man blir bättre fotograf genom att satsa mycket på kamerahuset. D70 och D100 är äldst av de du nämner och var väl lite av första generationen sedan kom D50 som är en riktigt bra amatörkamera. D40 är väl dagens lowendkamera med D80 som entusiastkamera och D200 som halvproffsmodell under de riktigt dyra Nikonkamerorna för rena proffs. Prova runt i någon affär och alla är helt OK men skulle jag rekommendera skulle jag säga D50 eller D80.

och du.... det kommer alltid något nytt runt hörnan så skaffa något nu som du "känner för" och gläds med det, fota och utveckla din hobby, lär efter hand och så kan du uppgradera senare - det är ju det som är vitsen med ett "system" som t.ex. Nikon!

Jon
 
Tvärr har Nikon inte Canons logiska system när dom namnger sina digitalkameror.
D50 och D40 är instegsmodeller.
D70 och D80 är entusiast modeller.
D100 och D200 är halvproffs.
D1 och D2 är proffsgrejer och kostar därefter.

D50, D70 och D100 är äldre modeller som inte tillverkas längre. Dom kan man hitta till bra pris. Går att hitta en och en annan D80 och D200 också. Det kommer komma många begagnade D200 om några månader då D300 börjar dyka upp på marknaden. Den kommer troligtvis kosta lite mer än 5000.

Digitalkamerornas sensor är mindre än filmen vilket gör att man inte behöver en lika stor bildcirkel som de gamla objektiven hade. Därför tillverkas det nu en hel del objektiv med mindre bildcirkel för digitalkameror. Man plockade även bort bländarringen från objektivet eftersom bländaren ställs med hjälp av kameran. Fördelen är att man kan göra linserna mindre så hela objektivet blir mindre och lättare. Dessutom brukar dom vara extra behandlade för att motverka reflektioner från sensorn. Nikon kallar dom objektiven DX så står det DX i namnet så funkar fungarar det bara på digitalkameror. Tvärt om fungerar dock utmärkt. Sigma kallar sina digitala objektiv DC och Tamron kallar sina Di II. Tamron har även objektiv som heter bara Di och dom funkar med både digital och analog.
 
Jaha, då fattar jag Jon. Då får jag se till att köpa rätta objektiv så att de blir använda även på den analoga fronten (även ifall mitt digitalfotande förmodligen tar över).

Visst, objektiven är ju otroligt viktiga men jag finner det viktigt att ha ett bra kamerahus som bas så jag slipper uppgradera efter bara någon månad.

Min ekonomi är ju för tillfället stark så jag tror faktiskt jag väntar en 3-4 månader och köper sedan en D200. Vad kan de kosta då? Uppemot 7-8 papp?

Min familj kör med Canon så jag får vara beredd på att bli utstött. De säger dock att jag inte bör köpa Sigma eller Tamron, utan hålla mig till Nikon/Nikkor. De säger även att jag bör hålla mig ifrån D40 och D50.

Ananrs hittade jag en D80 för 4200 kronor, samt ett stadardobjektiv (ett pissobjektiv egentligen), men det är väl ett relativt bra pris? Too good to be true, kanske?

Vad hade ni valt - en D80 för 5000 kr, eller en D100 för ca 4000 kronor?
 
Mortifier skrev:
Jaha, då fattar jag Jon. Då får jag se till att köpa rätta objektiv så att de blir använda även på den analoga fronten (även ifall mitt digitalfotande förmodligen tar över).

Visst, objektiven är ju otroligt viktiga men jag finner det viktigt att ha ett bra kamerahus som bas så jag slipper uppgradera efter bara någon månad.

Min ekonomi är ju för tillfället stark så jag tror faktiskt jag väntar en 3-4 månader och köper sedan en D200. Vad kan de kosta då? Uppemot 7-8 papp?

Min familj kör med Canon så jag får vara beredd på att bli utstött. De säger dock att jag inte bör köpa Sigma eller Tamron, utan hålla mig till Nikon/Nikkor. De säger även att jag bör hålla mig ifrån D40 och D50.

Ananrs hittade jag en D80 för 4200 kronor, samt ett stadardobjektiv (ett pissobjektiv egentligen), men det är väl ett relativt bra pris? Too good to be true, kanske?

Vad hade ni valt - en D80 för 5000 kr, eller en D100 för ca 4000 kronor?

Angående beteckning på objektiv så är det benämningen "G" som säger att objektivet saknar bländarring och att du styr bländaren via kommandoratten på kameran. Detta är dock inga problem för dig, F80 är kompatibel med sådana objektiv.

D100 går inte att jämföra med D200 i byggkvalitet och känsla. D100 är ungefär som F80 medans D200 är som F100. Jag skulle satsa på en D80, det är en nyare kamera med bättre bildbehandling samt att sökaren är mycket bättre.

D200 är dock en fantastisk kamera, som sagt jämförbar med F100 vad gäller "proffsighet". Det är alltid svårt att avgöra vilken kamera man ska köpa. Vad man behöver och vad man vill ha är sällan samma sak. Om man ska titta på vad som "räcker" så skulle en D40x säkert vara perfekt. Bildkvaliteten är nog till och med bättre än på D200. Men fotografering handlar om mer än det man rationellt kan omfatta, därför kan det ändå vara rätt att köpa en proffsigare kamera. De har en särskild känsla över sig, en direkthet, de är inte byggda för att vara med på semestern eller för tekniknörden som sitter i soffan och beundrar utan för fotografen, den är ett verktyg.

Standardobjektiven till de digitala kamerorna är inte att förringa, framförallt inte 18-70/3.5-4.5 DX, det är ett väldigt bra objektiv, men funkar ej på din F80 (det är ett DX-objektiv och kan alltså inte teckna ut småbildsformatet, m.a.o du får kraftig vinjettering i bilderna).

Angående objektivmärken så behöver man inte så stenhårt hålla sig till Nikon/Nikkor. Vill du ha en ljusstark zoom (2.8) så är sigma, tokina eller tamron enda alternativet så länge man inte har råd att lägga 10-15k för ett objektiv.

Det krångliga med att ha ett analogt hus och ett digitalt är att den digitala sensorn är mindre än småbildsformatet. Detta innebär i praktiken att t.ex 28-105 på D80 täcker samma bildvinkel som om du hade satt på ett objektiv med brännvidden 42-155 på din F80. Däremot täcker 18-70 på D80 samma bildvinklar som 28-105 på F80.
 
Senast ändrad:
Mortifier skrev:
En liten sidofråga: Jag ska fotografera ett objekt som är 20 x 10 meter (b x h). Jag har endast ett fast 50 mm och ett 70-300 mm objektiv. På vilket avstånd måste jag stå för att få med hela objektet, men ändå inte så mycket luft kring det?

50mm brännvidd på din F80 täcker bildvinkeln 46 grader. Lite trigonometri ger att du ska stå 23,56 meter från objektet för att täcka 20 meter på bredden. Problemet är att förhållandena på objektet (2:1) inte stämmer med det på småbild (3:2). För att täcka höjden 10 meter så räcker det om du står 17,67 meter från objektet.
 
Senast ändrad:
Ok, då vet jag vad det betyder. Men vad betyder "D" i slutet då?

Men mellan en D80 och en D200 då? Du måste givetvis ta priset i åtanke.

Jag har hört att D40x ska vara smäckig och plastig, samt ha en dålig finish. Den ska helt enkelt vara lite "budget" när det kommer till det mesta.

Skulle en F100 kunna jämföras med en EOS1 (analog då)? Förresten, ska man köra på Nikon eller Canon? Lika bra att veta innan jag satsar alltför hårt på Nikon, det finns ju fortfarande tid att ändra sig.

Jo, så är det väl tyvärr. Vilka har förresten bäst optik - Canon eller Nikon?

Detta objektivet medföljde till D80n: 18-125mm (på ett annat ställe står det dock att det är ett 18-135 mm). Står inget om märke eller dylikt...

Har hört om det nu när bildsensorerna är förminskade. Jobbigt att kombinera objektiv.

Hur mycket går en begagnad D200 på nuförtiden?
 
AF-D betyder att det sitter ett litet chip i objektivet som skickar data till kameran.

Jag valde för ett tag sedan mellan D80 och D200 och föll för frestelsen och köpte en D200. Inte för att jag behövde den egentligen men den kändes bättre.

Det brukar sägas att Nikon gör bäst hus men Canon gör bäst optik. Vet inte riktigt hur sant det är men jag tycker att Nikon har mycket mer ergonomiska hus och det går ju inte att förneka att Canon har ett övertag på fasta telen.
 
Zotamedu skrev:
Det brukar sägas att Nikon gör bäst hus men Canon gör bäst optik. Vet inte riktigt hur sant det är men jag tycker att Nikon har mycket mer ergonomiska hus och det går ju inte att förneka att Canon har ett övertag på fasta telen.

Mitt Nikon-hjärta skriker när jag ser ett sådant här uttalande (inte allvarligt menat). Jag tror detta stämmer till viss del när det gäller proffs-teleobjektiv, alltså de för 30k-60k. I övrigt är det ingen större skillnad. Vad gäller kitobjektiv och de billigare objektiven skulle jag hålla Nikon för lite bättre.

18-135 är ett okej objektiv, inte lika bra som 18-70 eller 18-200.

"D" innebär att objektivet kan säga till kameran på vilket avstånd som skärpan har ställts. Detta har dock ingen större betydelse. Nikon exponerar bra även utan "D"-benämningen.

Angående om du ska satsa på Nikon eller Canon så tycker jag Nikon såklart ;) . Ska man se det praktiskt så kanske det för din del är bättre med Canon eftersom övriga i familjen har Canon, då kan du låna objektiv och liknande.

Canon EOS 1 kom i tre generationer, EOS 1, EOS 1N och EOS 1V. Nikon F100 är bättre byggd, har bättre vädertätning och har bättre exponering och autofokus än EOS 1 och EOS 1N. EOS 1V är bättre än F100 på i stort sett allt, men är nog även större och tyngre.
 
Mortifier skrev:
Men mellan en D80 och en D200 då? Du måste givetvis ta priset i åtanke.

Bara du själv kan svara på detta.
D200 är större och tyngre och kan då verka som stadigare eller som klumpigare. Bildkvalitetsmässigt är det ingen skillnad. Vissa inställningar går att göra något snabbare på D200 än D80.
 
ekeponken skrev:
Mitt Nikon-hjärta skriker när jag ser ett sådant här uttalande (inte allvarligt menat). Jag tror detta stämmer till viss del när det gäller proffs-teleobjektiv, alltså de för 30k-60k. I övrigt är det ingen större skillnad. Vad gäller kitobjektiv och de billigare objektiven skulle jag hålla Nikon för lite bättre.

18-135 är ett okej objektiv, inte lika bra som 18-70 eller 18-200.

"D" innebär att objektivet kan säga till kameran på vilket avstånd som skärpan har ställts. Detta har dock ingen större betydelse. Nikon exponerar bra även utan "D"-benämningen.

Angående om du ska satsa på Nikon eller Canon så tycker jag Nikon såklart ;) . Ska man se det praktiskt så kanske det för din del är bättre med Canon eftersom övriga i familjen har Canon, då kan du låna objektiv och liknande.

Canon EOS 1 kom i tre generationer, EOS 1, EOS 1N och EOS 1V. Nikon F100 är bättre byggd, har bättre vädertätning och har bättre exponering och autofokus än EOS 1 och EOS 1N. EOS 1V är bättre än F100 på i stort sett allt, men är nog även större och tyngre.
Det var dom dyra teleobjektiven jag syftade på. Personligen väljer jag hellre en bekväm kamera framför objektiv jag aldrig kommer ha råd med :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.