Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon F80 vs Minolta Dynax 5
- Trådstartare axel
- Start datum
Loomis
Medlem
Tidningen FOTO har testat dessa kameror; Nikon F80 i nr 9/2000 och Dynax 5 i nr 10/2001. FOTO brukar finnas att låna på de flesta bibliotek. Du kan ju också gå in i någon fotobutik och jämföra och känna på dem. Fråga även om råd. Både Minolta och Nikon brukar säljas med ett 28-80mm zoom och dessa objektiv är bra och prisvärda.
Joker
Aktiv medlem
Hej Axel!
Har du de ekonomiska förutsättningarna ska du definitivt välja en F80:a. Jag uppdaterade själv från en Minolta 5 till F80 för ett år sedan och de är inte jämförbara. Nikon är överlägsen på alla plan; finish, kvalitet, funktionalitet, användarvänlighet e t c. En annan fördel med Nikon är att det stora utbudet av begagnad optik. Nackdelen med F80 är att den endast klarar AF optik, detta är dock en nackdel inom Nikonfamiljen för samma begränsning gäller väll också för Minoltan.
Har du de ekonomiska förutsättningarna ska du definitivt välja en F80:a. Jag uppdaterade själv från en Minolta 5 till F80 för ett år sedan och de är inte jämförbara. Nikon är överlägsen på alla plan; finish, kvalitet, funktionalitet, användarvänlighet e t c. En annan fördel med Nikon är att det stora utbudet av begagnad optik. Nackdelen med F80 är att den endast klarar AF optik, detta är dock en nackdel inom Nikonfamiljen för samma begränsning gäller väll också för Minoltan.
Ingemansson
Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Minoltan men kan säga att jag är mycket nöjd med min F-80. Den har bla spotmätning vilket jag saknade på min förra kamera (F-60). Objektivet som hängde med var ett billigt 28-80, som trots sitt plastiga utförande är ger mycket bra bilder i de flesta situationer, det har dessutom en mycket bra närgräns vilket jag gillar. Kort sagt, F-80 är en mycket bra kamera som man kan växa i. Känn på den och låt känslorna avgöra... Lycka till!
Mvh. Andreas
Mvh. Andreas