ANNONS
Annons

Nikon F80 kontra Canon EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hade tänkt slå till på en F80 när någon föreslog en Canon EOS 30. Detta hus är ett par tusingar dyrare än F80. Vad får man för dessa extra tusenlappar som inte F80 kan ge? Är det så att det kanske bara handlar om hur den känns i handen som är avgörande vilken av dem två modellerna man väljer?

Mvh
Jonas
 
Hej Jonas!

Jag tror att min polare lutar år EOS30 pga att han redan är van Canon, dessutom ligger de ju lite olika i handen...

Själv har jag en Nikon F90X och den har ett mycket "grundare" grepp för fingrarna än min gamla EOS1000F. Mitt tipps till dig är att känna på båda kamerorna, så att du vet hur de ligger i handen. Jag behöver ha battreipacken MB10 på min Nikon för att den skall ligga bra i handen. Den är desutom tyngre än de flesta Canon, men det tycker jag är bra, för då är det lättare att hålla still vid längre exponeringar.

Jag skall försöka få min polare att höra av sig...

/Anders, förvirraren
 
Hej!

Jag har i flera år kört Nikon och senast en F-80. kände mig inte riktigt nöjd med den och gjorde en "kovändning" och bytte ut mitt nikonsystem mot canon! Jag fastnade för eos30 och canonsystemet på grund av flera orsaker. Autofokusen är en. Bökigt att pilla med knappen på baksidan av kameran när fokusfält skall bytas. eos30 har en utfärkt ögonstyrning som fungerar till 95%. Sökaren är bättre fö mig med glasögon. canon är tystare och har framförallt bättre och billigare tillgång till objektiv med usm. nikons motsvarigheter finns bara i nya svindyra objektiv. En anna viktig skillnad är att eos30 har en avtryck i batteripacken. obegripligt att nikon släpper en ny kamera utan den funktionen.
känslan i kvalitén är väl någorlunda lika, nikon ha bra känsla i plasten, canon har ovandelen i metall. Övriga funktioner som skiljer är att eos30 har spegeluppfällning, "elektronisk skärpedjupskontroll" (förutom manuell). Det f80 är bättre på är ren spotmätning. Har man inget system sedan tidigare är canons merpris värt att betala, den känns mer fullvuxen och genomtänkt. Har man nikon idag köp en f80 eller gör som jag byt ditt system och känn di nöjdare!

Mats
 
Hej
Jag har själv en F80 och är helnöjd med den.Jag kollade också på EOS 30/33.Men jag tyckte Nikon kameran kändes mer gedigen.Dessutom tycker jag bättre om Nikons displayer,(gränssnitt)

....Anders Andersson
 
Tack för era svar. Det är alltid nyttigt att höra vad folk i "branschen" har för åsikter. Att få en serverad jämförelser mellan två modeller, som jag fick av Jesper, är kanon - om man nu förstår alla termer :p Men man kan ju alltid ta reda på i efterhand, naturligtvis. Jag får ta och klämma på och känna efter vilken som ligger bäst i handen..fast med åtanken att EOS 30 har ett visst försprång vad gäller teknik.

Några tekniska termer:

*Vad innebär "spotmätning" och när använder man det?

*Vad innebär "spegeluppfällning" och när används detta?

*När det gäller Canon EOS 30 så lär den ha förinställda program för olika typer av skjutande; landskap, porträtt, närbilder etc. Det verkar väldigt praktiskt, även om man går miste om själva tänkandet bakom bilden. Är dessa förinställda program välfungerande så att man i princip endast behöver använda dem när man tar sina bilder? Det vore ju väldigt praktiskt - iallafall i början av sin "karriär".

Med vänlig hälsning
Jonas
 
Hej Jonas!

Spotmätning innebär att man mäter ljuset endast i en mycket liten del av motivet (en "spot" har t. ex 1 - 3° vinkel, dvs en "mycket smal stråle"). Väldans praktiskt om man har ett motiv där kameran har svårt att automatiskt veta hur den skall exponera. Till exempel vid porträtt med mycket mörk eller ljus bakgrund som lurar exponeringsautomatiken. Nyttig även vid mer generell svartvitfotografering, om man har gott om tid och vill fiffla med kontrastomfånget i bilden (Ansel Adams zonsystem... lite avancerat, kanske...)

Spegeluppfällning saknar jag på min F90X när jag plåtar makro och landskap, då man har "halvlånga" tider 1/20 - 1/2 s ungefär. Spegeluppfällning innebär att man fäller upp spegeln "långt" innan man tar bilden. Normalt fälls den ju upp först när du trycker på knappen. När spegeln flippar upp går det fort, villket kan ge vibrationer som är speciellt jobbiga vid halvlånga slutartider. Spegeluppfällning är inget krav, men skall du fota mycket halvlånga tider på stativ är det bra att ha.

Så kallade motovprogram ger jag inte mycket för. Det är MYCKET bättre att ha koll på vad man gör själv. Om du läser på fotosidan lär du dig snabbt vad du behöver veta. Motivprogrammen ändrar främst bländaröppning, så att motivet får ett enligt automatiken passande skärpedjup. Inte mycket mer avancerat än så... Det gör du med all säkerhet bättre själv! Dessutom är det ju ett förträffligt sätt att lära sig hur det fungerar "på riktigt".Jag har aldrig använt motiv programmen som finns på min F90X...

Lycka till med kameravalet!

/Anders
 
forstheim skrev:
*Vad innebär "spotmätning" och när använder man det?
Att du kan ställa in ljusmätningen på bara ett litet område för att själv jämföra olika delar av motivet ur exponeringssynpunkt. Och själv dra slutsatser därav utan att kamerans logik är inblandad. Det går till viss del att åstadkomma med t ex centrumvägd mätning också men området är större och därför blir precisionen mindre.
forstheim skrev:
*Vad innebär "spegeluppfällning" och när används detta?
Möjligheten att kunna fälla upp spegeln innan man tar själva bilden så att man slipper de vibrationer den avger i exponeringsögonblicket. Det kan ge lite bättre skärpa främst på tider mellan 1/15 och 1 sek.
forstheim skrev:
*Är dessa förinställda program välfungerande så att man i princip endast behöver använda dem när man tar sina bilder?
Njae, vet man inte vad de åstadkommer är jag böjd att tro att de bara förvirrar ytterligare. Och om du ändå tar dig tid att sätta dig in i vad programmen har för egentlig effekt så har du tagit dig över tröskeln till att göra inställningarna själv. Men det är bara min synpunkt baserat på de färska kamerainnehavare jag har sett. Klart att vissa kan trivas med programmen. Men det spelar ingen större roll, de flesta kamerorna har dessa program och användningen av dem är ju frivillig.
 
Ok..nu har jag iallafall en uppfattning om vad spotmätning och spegeluppfällning är för något. Det ligger också en viss logik i påståendet att har man tagit sig tid att lära sig vad de förprogrammerade inställningarna innebär så kan man lika bra lära sig hur man gör dessa inställningar själv:rolleyes: Jag misstänkte att ni inte skulle gilla dessa förinställda program, det brukar vara så :)

Spotmätning känns som om man kan tänkas vilja ha..även spegeluppfällning faktiskt; främst spegeluppfällning tror jag...hmmm

Mvh
Jonas
 
hej

...ögonstyrd fokus som fungerar till 95%.. är det bra? enl obekräftade uppgifter skall systemet kalibreras o kalibreras tills minnet är fullt på Canon och efter detta kanske det fungerar 8-9 ggr av 10.

Teknikfrieri. (nu får jag väl hela Canon skaran över mig men detta är min högst personliga åsikt)

En fråga; om det nu är ett bra system med ögonstyrdfokus, varför finns det ej på deras topp/proffsmodeller - där väljs fokuspunkterna manuellt, åtminstone som jag läser deras specar.

Köp Canon Eos brorsan utan ögon fokus o spara pengar eller F80 med grid-on demand o uttag för vanlig trådutlösare (grid-on demand är att ett rutsystem speglas in i sökaren vilket är mycket bra för raka horisonter, gyllene snittet mm) (uttag för vanlig trådutlösare - du sparar 500-600:)

Kom tätt - Canonägare
:D

mvh
Johan

PS: Mina åsikter är, som ni förstår, färgade av mitt märkesval. Jag gör därför inlägg som då kan uppfattas som partiska, något som de definitivt är.
 
Vad heter Canon EOS brorsan? Är det 33:an du tämker på?

Vilket pris ligger den på egentligen?

Mvh
Jonas
 
EOS 33 ligger ca 700:- billigare i pris.
Skulle tro att anledningen till att inte ögonstyrningen finns i proffsmodellerna är att de är packade med annan viktig elektronik och då fick ögonstyrningen stryka på foten.
 
Ögonstyrningen har funnits sedan EOS 5 och fungerar idag mer eller mindre klanderfritt (jag återkommer till det...).

Hur mycket man behöver kalibrera kameran är tyvärr av individuell betydelse. Jag har använt ett flertal kameror med ögonstyrd AF, och erfarenheterna är blandade. Till saken hör att jag har ganska kraftiga glasögon med brytningskorrektion och annat vilket tycks lura systemet ibland. (Och nej så starka korrlinser görs inte på lång väg...)

På en EOS 5 och 50E kan jag uppnå en minst 95% träffsäkerhet och det fungerar alldeles utmärkt. På en EOS 3 fungerar den dock inte riktigt tillfreds. Denna kamera har inte mindre än 45 AF-punkter och oftast "träffar" kameran någon omkringliggande punkt. Däremot kan man ställa ner antalet aktiva AF-punkter till 11 och då börjar det hända saker... Nu kan jag kalibrera kameran bra på horisontell ledd utan problem, men i vertikal led fungerar det inte riktigt... Däremot får en kompis utan brillor det hela att funka så allt beror på nog på vilka ögon man har. De gånger det fungerar är det dock himla praktiskt särskilt om man använder "intelligent" AF på ett mål som rör sig inom sökaren. Tyvärr kan jag inte säga något om EOS 30, men jag har en känsla av att ju flera AF punkter man stoppar in - desto jobbigare blir det att räkna ut var man tittar. Och kanske är EOS 30's 7 (?) punkter ganska lagom för att få ett bra system som funkar för de flesta. Om du är osäker - gå in i en fotohandlare och börja kladda på en kamera. Att kalibrera den tar inte lång stund och om du ändå tänker lägga ut bra många tusen har du rätt att testa funktionen innan du köper. Det är upp till handlaren, men jag tror inte att han säger nej.

Anledningen till att funktionen fattas på EOS 1V är inte att den är dålig (Tvärtom - om den fungerar är den himla bra) utan att kretsarna för AF, exponering, TTL och ögonstyrning sitter på ungefär samma ställe runt sökarprismat och på EOS 1V har man prioriterat bättre algoritmer/mätare mot ögonstyrning (i ett försök att få en exponeringsmätare i Nikon F5's klass skulle jag tro...)

Himla många tecken blev det! Hoppas det hjälper lite i alla fall :)

/Ingo
 
Som jag tidigare skrivat har jag erfarenhet av både f80 och eos30. Funktionen kring "elektroniskt skärpedjup" är att man väljer två punkter i sökeraren och kameran ger förslag på lämplig bländare som ger det skärpedjupet. Man kan på så sätt få det mer exakt. Men mitt främsta argument för eos och som gjorde att jag bytte system är att få tillgång till usm (i princip ljudlösa objektiv) till rimliga pengar. Att få tillgång till avtryckare i batterigreppet. Ögonstyrningen av fokuspunkt är upp till köparen att själv testa men för min egen del använder jag det konstat. Den går inte att leva utan när man väl testat! Mycket smidigt att bara titta på en av de 7 punkterna i stället för att "fippla" men en knapp på baksidan (nu finns de möjligheterna också om man vill). När det sedan gäller spotmätning kan man faktiskt via customfunktionerna välja att mäta ljuset på en fokuspunkt, så lite spotmätning blir det...
Av de färdiga programmet brukar jag ibland använda sportprogrammet när det gäller plåtning av snabba motiv. Då är jag alltid garanterad att få det snabbaste slutartiden. I övrigt håller jag med andra på denna sida att kan man kameran använder man mer "manuelle metoder". Men motivprogrammen finns för den som vill ha.
Hoppas det klarnar! Rådet är att besöka en fotoaffär eller ringa till en kompetent handlare som ex Scandinavian Photo.

/Mats Bogren
 
Jo elektroniskt skärpedjup är ju inte något nytt precis...
På EOS 600 heter det programmet, depth. Fy vad bra den kameran är trots 10 år på nacken.:p
 
ingo skrev:
.....Anledningen till att funktionen fattas på EOS 1V är inte att den är dålig (Tvärtom - om den fungerar är den himla bra) utan att kretsarna för AF, exponering, TTL och ögonstyrning sitter på ungefär samma ställe runt sökarprismat och på EOS 1V har man prioriterat bättre algoritmer/mätare mot ögonstyrning (i ett försök att få en exponeringsmätare i Nikon F5's klass skulle jag tro...)
/Ingo

hrmmmm, tillåt mig tvivla en smula.. om systemet hade varit foolproof och riktigt bra - hade inte Canon velat se detta på sin toppprodukt.. det kom ju inte heller i deras senaste 1D.. sedan stämmer det du säger om alla 45 punkterna i EOS3, det sade försäljaren till mig att brukligt är att man först reducerar antalet punkter, därefter stängs ögonstyrd fokus av. Allt enligt Expert Fridhemsplan, frilansande fotograf tillika försäljare.

Men som du själv säger..

"(Tvärtom - om den fungerar är den himla bra)"

vilket ju i sig kan uppfattas på lite olika sätt.

Summerat.. vad du än köper så får du bra grejor..lycka till.

Mvh
Johan
 
Lite partisk får man väl vara? :) Naturligtvis finns det en liten möjlighet att ögonstyrningen inte finns med på 1V för att den inte fungerar till 100%, men 1V har minneskrestar för lagring av exponeringsdata istället. Vad som är mest användbart är värt att debattera men inte här...

Slutsats: (Precis som mbngy skriver) Ögonstyrningen är väldigt bra om den fungerar för dig, men annars bara en funktion man inte använder.

Jag tror det är sak samma vilken av EOS30 och F80 du väljer kommer du att vara himla nöjd med köpet.

Lycka till!

/Ingo
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar