Hej Jonas!
Spotmätning innebär att man mäter ljuset endast i en mycket liten del av motivet (en "spot" har t. ex 1 - 3° vinkel, dvs en "mycket smal stråle"). Väldans praktiskt om man har ett motiv där kameran har svårt att automatiskt veta hur den skall exponera. Till exempel vid porträtt med mycket mörk eller ljus bakgrund som lurar exponeringsautomatiken. Nyttig även vid mer generell svartvitfotografering, om man har gott om tid och vill fiffla med kontrastomfånget i bilden (Ansel Adams zonsystem... lite avancerat, kanske...)
Spegeluppfällning saknar jag på min F90X när jag plåtar makro och landskap, då man har "halvlånga" tider 1/20 - 1/2 s ungefär. Spegeluppfällning innebär att man fäller upp spegeln "långt" innan man tar bilden. Normalt fälls den ju upp först när du trycker på knappen. När spegeln flippar upp går det fort, villket kan ge vibrationer som är speciellt jobbiga vid halvlånga slutartider. Spegeluppfällning är inget krav, men skall du fota mycket halvlånga tider på stativ är det bra att ha.
Så kallade motovprogram ger jag inte mycket för. Det är MYCKET bättre att ha koll på vad man gör själv. Om du läser på fotosidan lär du dig snabbt vad du behöver veta. Motivprogrammen ändrar främst bländaröppning, så att motivet får ett enligt automatiken passande skärpedjup. Inte mycket mer avancerat än så... Det gör du med all säkerhet bättre själv! Dessutom är det ju ett förträffligt sätt att lära sig hur det fungerar "på riktigt".Jag har aldrig använt motiv programmen som finns på min F90X...
Lycka till med kameravalet!
/Anders