Annons

nikon f75?

Produkter
(logga in för att koppla)
MadeleineM skrev:
Är inte så insatt i digaitala systemkameror, men använder man samma objektiv till dem?

Det är det som är poängen. De fungerar (nästan) precis som vanliga systemkameror, tar samma linser och tillbehör etc.

Eriks tips om en äldre 80-200/2.8 är utmärkt om du både vill ta porträtt med kort skärpedjup och fota hästarna på avstånd. Nackdelen är vikten och priset. Ett lättare och billigare alternativ är en 70-300/4-5.6 från Nikon/Tamron/Sigma, inte lika kort skärpedjup och inte samma bildkvalitet vid stora bländare, men antagligen fullt tillräckligt om du har en strikt budget och använder lite snabbare film så du kan blända ner något steg. För riktigt kort skärpedjup och bra kvalitet kan du senare ev komplettera med en 50/1.8.

En idé vore att köpa en kamera med en 50/1.8 och komplettera med en begagnad telezoom och en bättre standardzoom/vidvinkel (28-105/3.5-4.5, 35-70/2.8, 28/2.8 etc) allt eftersom.

F90 och den senare F90x är efterföljare till 801s med allt bättre AF. Ingen klarar VR eller AF-G-linser. F90x har stöd för AFS-linser.

/Martin
 
Erik Schalin skrev:
F90 saknar ngt som F90X har (är det blixtsynkkontakt? Hjälp mig Jim!)
Ingen aning om blixtkontakten men F90x har slutartider i tredjedels steg medan F90 bara har hela. Det är bekvämt att kunna finjustera exponeringen med slutaren istället för att ställa bländaren i mellanlägen tycker jag (som kör F4 som bara har hela steg).
 
MadeleineM skrev:
Men F80 då? Vad tycker ni om den?
Kalasbra! Jag har en själv! :)
Så jag är nog lite partisk...

Den har allt man kan önska sig utan att kosta allt för mycket. Det enda som den egentligen saknar är att den inte är 100% kompatibel med äldre manuella gluggar, dock funkar alla autofokus gluggar, inklusive de med bildstabilisator (VR), ultraljudsmotor (AF-S) samt de nya G-objektiven. Den är mycket lättanvänd och skön att hålla i. Snabb AF och mycket bra exponering.

Jag använder Nikkor 24-85 AF-S ED gluggen tillsammans med en 50/1.8D, det räcker långt. Sen skulle jag vilja komplettera med 80-200/2.8, har dock inte haft råd än...en sak i taget. :)

Enda egentliga alternativet till F80:an är F90x tycker jag. Den är lite mer robust, dock tyngre och större, samt kan ej köra VR eller G-gluggar, dock alla manuella utan problem.

/Danne
 
Du kan ju också höra efter där du tänker handla om de inte kan byta ut objektivet i paketet mot ett annat. Visst, det blir ju dyrare just nu, men att betala för ett objektiv som man egentligen inte vill ha utan kommer byta ut inom snar framtid är dyrare ändå. Jag gjorde så när jag köpte min F80 och fick samma rabatt i procent räknat som rabatten på det ursprungliga paketet.
/AnnaKarin

Ps. Kolla också begagnat! Såg häromdagen att det fanns rätt gott om begagnade 28-105mm till Nikon.
 
Erik Schalin skrev:
601 Var dagens motsvarighet till F75 (min första över 10 år gammal funkar än efter en bakstyckesreparation).
801 var halvproffsvarianten av 601.
801s har spotmätning också.
F4 Var proffsvarianten, mycket slö AF.

Sedan kom F5 för proffs och mycket dyr.
Eftersom F5 blev dyr så gjordes F90.
F90 saknar ngt som F90X har (är det blixtsynkkontakt?

Nja, inte hellt korrekt.

Orningen på proffs och semi-proffskamerorna är: Först kom F4, sedan F90, följt av (i ordning) F90x, F5 och slutligen F100.

Största skillnaden mellan F90 och F90x är snabbare AF och förbättar ljusmätare. Man kan även ställa in kameran i tredjedels steg till skillnad från halva med F90. F100 är en mycket bra kamera, som har många funktioner som F90(x) saknar, bland annat automatisk alternativexponering och multiexponering.

AnnaKarin skrev:
Ps. Kolla också begagnat! Såg häromdagen att det fanns rätt gott om begagnade 28-105mm till Nikon.

Fotobutiken i Focus har idag 10% rabbat på allt begagnat, och i morgon + lördag 20% ;-)


-- Nicke
 
Senast ändrad:
MadeleineM skrev:
Men F80 då? Vad tycker ni om den?

Köp en, jag har en själv! Eller två stycken rättare sagt... Valde att köpa en till som backup inför en resa istället för F100:an jag planerat att köpa. F80 klarar allt du behöver av en kamera om du klarar dig med 2.5 bilder/s och inte nödvändigtvis behöver manuell spegeluppfällning för tex extrem macro. Om den för dig är värd merpriset utöver en F75 är svårt att säga. Thom Hogan har testat båda (N75 & N80 i USA): http://www.bythom.com

Som Anna-Karin säger så kan det löna sig att fråga vad du kan få för paketpris med det objektiv du vill ha. Jag köpte min första F80 rejält rabatterad (mycket billigare än näthandlarna) i paket med en 50/1.8 och batteripack MB16 från en vanlig Expertbutik. 28-105/3.5-4.5 räknas för övrigt till Nikons bästa konsumentlinser och vore ett utmärkt begagnatköp. 28-100:an är nog annars den bästa linsen man brukar hitta i billiga paket om du nödvändigtvis vill köpa nytt.

/Martin
 
Personligen tycker inte jag att F80 är värd pengarna.

Grannen har letat efter en beg. ett bra tag men svenska beg. priser ligger jämns med nypris och frakt från Österrike.

F90 och F100 är för dyra för dig. Lägg hellre de pengarna på en bra optik. Det är ju bilderna som räknas inte hur snabb AF man har.

Jag kan tänka mig att sälja av min 601 med den gamla std-zoomen för ngn peng. Men om du skall fota mycket så tycker jag att en 801s är bättre för den tar vanliga R6 batterier. Det blir bättre ekonomi i längden.

Vill du så kan jag maila grannen och fråga om han är intresserad av att gå ihop med dig och därmed halvera frakten från Österrike. Jag vet inte var på nätet han har letat men jag kan fråga.

Mvh Erik
 
ville bara säga att jag stod inför samma val som du gör nu för några månader sen.
Jag valde till slut F75:an och är hur nöjd som helst! jag köpte paketet 28-100 och det är ett bra allsidigt objektiv som passar i de flesta situationer. Tycker objektiv i den prisklassen passar utmärkt för hobbyfotografer som mig. blir jättefina bilder. Jag köpte även ett 50mm 1.8 fast objektiv och det är väldigt skarpt och ger kort skärpedjup som du e ute efter.

MVH
Robin
 
Har hittat en beg. F80 med Nikkor AF 28-80 + sigma 70-300mm DL macro super (vad är det för nåt?Är det ungefär samma klass som de i paketen?)
och med några andra tillbehör, väska mm
för 5500 kr.
 
Erik Schalin skrev:
Vill du så kan jag maila grannen och fråga om han är intresserad av att gå ihop med dig och därmed halvera frakten från Österrike. Jag vet inte var på nätet han har letat men jag kan fråga.

Mvh Erik

Ja du får jättegärna kolla upp det!
 
F75

Jag köpte en ny Nikon f75 i våras ochhar tyvärr inte hunnit knäppt så mycket med den ännu (3 rullar). Valet av just Nikon föll mest på att jag tidigare haft en bjässe i form av Nikon FM och tycker att deras produkter är pålitliga kvalitativa. F75 har ett litet, smidigt och lätthanterligt kamerahus och vikten är låg. Till min kamera följde ett 28-100G med. Ville ha ett något längre standard-zoom som passar bättre för porträtt. Ang. skärpedjupet så har jag inte laborerat så mycket, men tagit några bilder med kortaste skärpedjup med bra resultat. Dessutom finns en skärpedjupskontroll som är användbar. I övrigt tycker jag kameran är lättanvänd, har tydlig och sökare med 5-punkters autofokusmätning. I tidningen FOTO (minns inte vilket nummer) testades just de kameror som du funderat på (inkl. F75) och den gav klart bäst exponering.
 
Själv sitter jag lite i samma situation som du, "vilken kamera skall jag välja?"Själv använder jag en Nikon F601 sedan 15 år men som Erik sagt funderar jag på att skaffa en F80. För mig känns den perfekt och ekonomiskt försvarbar.
F75 känns lite för enkel ger inte tillräckligt med utvecklingsmöjligheter i fotografandet. F90 känns gammal kvaliten är visserligen god men till vilket pris? F100 är min favorit men är alldeles för dyr. F80 är tydligen populära som begagnade. De som finns ute försvinner snabbt och till allt för höga priser för att vara begagnade men så fungerar marknaden med utbud och efterfråga. Jag håller på att kolla priserna via nätköp i Europa. Som det verkar så skall det gå att få en ny F80 på strax under 500 Euro totalt upp emot en 1000-lapp än här i Sverige. Nackdelen är att den blir levererad med tysk bruksanvisning. Garantin skall enligt uppgift vara världsgaranti.
Jag räknar med att senare under hösten köpa mig en.
Beroende på hur din plånbok ser ut så satsa på bra objektiv och enklare kamera och byt till en funktionsrik/bättre kamera när du vet mer vad du vill och framförallt fått egna erfarenheter. Man lär sig med tiden. Om du vill så kan vi kolla för samordnat inköp.

//Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.