Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F75 vs Canon 300V

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Jag utvecklar min gamla tråd till denna istället.
jag ska köpa en kamera, jag är nybörjare och jag ska välja mellan dessa två den ska vara ny så säg inte att jag ska köpa beg. vilken sk jag har
F75:an eller Eos 300V???
 
Denna jämförelse är inte rättvis. Exempelkameran motsvarar snarare en F55 eller kanske en 65. För att hitta en kamera som motsvarar F75 får du jämföra med en eos 30. Och då är väl prisdifferensen så stor att valet är enkelt.
 
Mats: hur kan du säga att man ska jämföra EOS 300 med Nikon F55?

EOS 300:an har många funktioner som F55 saknar, f55 har inte ens nedbländningsknapp, och inte uttag för trådutlösare..
 
jag skulle ha valt 300v. jag har för mig att 75 inte har nedbländning men inte säker sen tycker jag du ska gå ut och känna på kamerorna och titta vilken du tycker ligger bäst i just din hand
 
jag är precis som du robin i kameraköpartankar och funderade först p åen canon eos 300v men när sen nikons f75 kom och jag kände på den så var den så mycket skönare att hålla i och hade så mycket fler funktioner för det priset att jag bestämde mej för en f75:a. Om du inte har bråttom kan du ju spana in nästa nummer av tidningen Foto där dekommer att ha ett test av F75:an, eos 300v och minoltas och pentax motsvarigheter i den prisklassen. det nummret kommer ut den 23 juni.
Lycka till
 
Ja, visst förespråkar jag i vanlig ordning F75:an eftersom jag har en, men jag tycker att du ska testa båda dessa i en affär som har dom. Jag var hos Kameradoktorn i Stockholm som gav mig väldigt bra service och på ett inte helt vanligt försäljarsätt lät mig känna efter ordentligt utan att dom skulle lägga sig i. Jag gillar min F75:a så himla mycket och jag tror att den kommer att vara hos mig väldigt länge. Lycka till!!!


Mvh /Ricki
 
joker skrev:
Denna jämförelse är inte rättvis. Exempelkameran motsvarar snarare en F55 eller kanske en 65. För att hitta en kamera som motsvarar F75 får du jämföra med en eos 30. Och då är väl prisdifferensen så stor att valet är enkelt.

Du får gärna motivera detta, för jag tycker nog att EOS 30 motsvarar Nikon F80, inte F75.

Låt oss titta närmare på detta...

Nikon F75 och EOS 300V har 1/2000-30s slutare med blixtsync på 1/90 sec. EOS 300 har även höghatighetsblixt (upp till 1/2000), vilket F75 saknar.

Minolta Dynax 5 och Pentax *ist har 1/4000-30 sec, 1/125 standard blixtsync och 1/4000 höghastighetsblixt.

Dynax 5 klarar 3 bilder per sekund, EOS 300V och *ist klarar 2,5 bilder per sekund. F75:an är långsammast med 1,5 bilder per sekund.

Alla har möjlighet till programmerbara funktioner för personlig inställning.

Alla kamerorna har nedbländningsknapp för skärpedjupet, exponeringskompensation, multiexponering och automatisk alternativexponering. Alla har dioptri-inställning för anpassning av ögats skärpa.

F75:an har 5 autofokuspunkter med 1 korssensor. EOS 300V och Dynax 5 har 7 med 1 korssensor, *ist har 11 med 9 korssensorer.

Alla har flerfältsexponering kopplad till objektivets avståndsinformation, centrumvägd mätning och spotmätning (partiell mätning i EOS 300V:s fall). F75.ans spotmätning och flerfältsmätning kan dock ej användas i manuellt läge.

Alla har bildlägen där man kan ställa in en symbol (aktion, närbild, natt, porträtt etc.) och så väljer kameran exponeringsinställning efter detta. *ist har även automatisk inställning av bildlägen.

Alla har tids- och bländarförval samt manuella lägen. Alla har exponeringskompensation.

*ist har nattbelysning av informationspanel och menyratt, vilket även lär finnas på F75:an men jag är lite osäker på just detta.

Alla kameror, förutom F75, har möjlighet till manuell inställning av filmkänsligheten.


*ist är den enda som har spegeluppfällning för att minimera skakningsoskärpa vid långa slutartider (bra vid extrem närbildsfotografering eller nattfotografering).


EOS 300V kostar 3 995:- med 28-90 optik, 300:an kostar 2 995:- med samma optik. (de är lika välutrustade, skillnaden är mest den yttre designen och att V:n har snabbare frammatning av filmen samt något snabbare autofokus. 300:n är ett utmärkt budgetval).

Dynax 5 kostar 3 295:- med 28-80 optik.

F75 kostar 3 695:- med 28-80 optik.

*ist kostar 4 495:- med 28-80 optik.

Alla priser från Scandinavian Photo.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Jag lägger ner!

Tror inte det längre handlar om vilken kamera som är mest prisvärd, på detta forum. Hoppas du får bra hjälp av de som har mer koll än jag, Lycka till!
 
FotoZ skrev:
Du får gärna motivera detta, för jag tycker nog att EOS 30 motsvarar Nikon F80, inte F75.


Men det gör inte jag, inte på något sätt faktiskt.
Men visst, envisas man med att rada upp massa irrelevant funktionellitet som inte är avgörande för dem som köper någon av nämnda kameror så kan man säkert komma fram till andra slutsatser. Men frågan är hur relevanta det är? Jag tycker inte att de är det.

Det finns flera andra parametrar än funktionalitet som är viktiga när man investerar i kapitlavaror - även när det gäller funktionsvaror -, kläder, mat e t c. Vissa nöjer sig med en bil, andra vill ha en BMW – trots att bilen har mer funktioner. Vissa nöjer sig med Batistini, andra vill ha en Boss – trots att det är större fickor på Bossen. Vissa nöjer sig med flintastek, andra vill ha filé. E t c.

Rekommendationer som vi ger varandra grundar sig uteslutande på subjektiva värderingar. Det som hävdar annat är nog rätt naiva. Rekommendationer och motargument som hänvisar till - utvald - fakta ska man nog alltid ta med en nypa salt. Mins t ex Dimage 7i diskussionerna som började för ett år sedan …
 
Nikon!!

Vill bara säga att jag har en 65a som jag är supernöjd med. Hade en canon 500 innan men bytte pga att Nikon är skönare att hålla och jobba med helt enkelt. En kanske onödig sak som jag tyckte var dåligt på 500 an och som också 300an har är att man måste vrida på funktionsknappen varje gång man skall sätta på kameran. På Nikon är det bra att snäppa på onknappen och alla inställningar är där direkt. Bra vid ögonblicksbilder. 75an går också att få i svart. Har fått nog av silverplast.
 
joker skrev:
Men det gör inte jag, inte på något sätt faktiskt.
Men visst, envisas man med att rada upp massa irrelevant funktionellitet som inte är avgörande för dem som köper någon av nämnda kameror så kan man säkert komma fram till andra slutsatser. Men frågan är hur relevanta det är? Jag tycker inte att de är det.

Jag menar bara att om någon säger till mig "Den är bättre" så tycker inte jag det räcker. Jag vill gärna ha en motivering. "Bättre" betyder olika saker för olika människor, och för att jag ska förstå vad personen menar med "bättre", för att jag ska kunna sätta det i relation till mina preferenser, vill jag ha en förtydling.

Rent tekniskt finns det några skillnader mellan kamerorna och dessa kan man redgöra för, och jag anser att detta är egentligen det enda som verkligen går att redogöra för. Därför att andra saker - som hur kameran är att hålla, användargränsnitt, vad man tycker om färgen etc. - är väldigt individuellt och personligt. Vi är alla olika människor med olika preferenser. De tekniska specifikationerna kan vi alla läsa och sedan kan vi göra en personlig bedömning av hur viktiga dessa saker är. Det som är irrelevant för dig kan vara väldigt relevant för andra.

Men min uppfattning är att ingen kan bedöma hur en kamera känns att hålla, genom ett deltagande i detta forum. Det kan man endast göra genom att själv prova kameran. Så om tekniska specifikationer är irrelevant, vad är relevant? Egentligen ingenting eftersom allt är subjektivt och då kan vi lägga ner dikussionen här och nu. Men jag tror inte det hjälper den som frågar.

Men det är bara min personliga bedömning och du är självfallet välkommen att göra en annan.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Nu blev det som vanligt igen ;)

Ska försöka mig på en enkel sammanställning då..

Båda kamerorna är bra, har likvädiga egenskaper och valet står nu mellan två kameror.. Det blir din personliga smak som får avgöra..

I detta fallet hade jag valt Nikon F75, för jag gillar inte alls 300V..


/Jeppe - Nöjd Canonägare..
 
Jeppe vad är det för fel på 300V då?

jag ser den som en förbättring på en redan bra kamera - EOS 300.
(förutom designen...)

Har ingen erfarenhet av Nikonkameran med den är säkert bra, fast att man inte kan ställa iso-inställningen manuellt verkar ju dåligt...

En Eos 300 är ett utmärkt val, vilket borde göra 300V till ett ännu bättre val in mina ögon.

Tycker det bästa vore om du fick testa kamerorna och senare bestämma dig.

Det är ju som sagt, svårt att vara objektiv i en sån här fråga, man är ju färga av vad man har...

Lycka till i kamerajakten!
 
pola skrev:
Jeppe vad är det för fel på 300V då?

Som jag sa.. det är inget fel på den.. båda är utmärkta kameror till nybörjaren.. MEN jag GILLAR inte den..och jag kan inte skapa med något som känns obekvämt.

Precis som Mats poängtera så uppkommer bara rent subjektiva bedömningar här.. så jag tänkte spä på med ytterligare en subjektiv bedömning. Trots att jag är Canon-ägare så hade jag i dethär valet valt en Nikon för den känns bekvämare att jobba med (jo jag har pillat på båda modellerna)
 
Där ser man att den personliga smaken oxå är en viktig bit...
Det är ju viktig att kameran känns rätt i handen!

Kolla om du kan få prova kamrorna med batteripack på.
När väl batteripacket är på satt tas det aldrig av.

Sen vid närmare eftertanke skulle nog jag kunna rekommendera F75, utan att ha provat den.
Eos 300V:n är ju så GRÄSLIGT FUL!!!
 
pola skrev:
Har ingen erfarenhet av Nikonkameran med den är säkert bra, fast att man inte kan ställa iso-inställningen manuellt verkar ju dåligt...


Ja, det är dåligt om man vill fotografera i skymning/gryning med längre slutartider än 30 sek.

Att justera ISO är ett nödvändigt "trick" för att få ett mätvärde som man sedan kan beräkna tiden efter (man ökar ISO värdet tills man får ett mätutslag, och sedan ökar man slutartiden med det antal bländarsteg man ökade ISO värdet med, sedan lägger man till ytterligare tid av hänsyn till att films karakteristik förändras vid långa exponeringstider). Vill man ha en F75:a och använda i dessa situationer, så rekommenderas införskaffandet av en lös exponeringsmätare.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Är det någon som kan berätta vad F-75:an fick för betyg i testet? Går i köpetankar och funderar på antingen F-75 eller F-80 (har haft F-501 tidigare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.