Annons

Nikon F65 vs. F801

Produkter
(logga in för att koppla)

DPG

Aktiv medlem
Hallå där!

Tänkte ta o köpa mig en kamera....
Har kollat runt en del och snackat med vänner som är bra mycket mer insatta på detta område än mig. Jag är en foto allätare(än så länge) och en ganska grön amatör....
Men det jag kommi fram till är att det nu står mellan en ny Nikon F65 eller en begagnad Nikon F801.... Skulle höra vad ni som annänder någon av dessa kameror har att säga om det här, eller ni som bara vill säga något om det..... pladdra på bara...jag behöver höra er åsikt!! =)
 
Det går inte att jämföra dem. 801 är en semiproffskamera som inte saknar något förutom spegeluppfällning och kompatibilitet med AF-S och VR-objektiv. Väljer du mellan dessa så är det bara den som gäller.
 
801

Jag har haft en 801a som jag var grymt nöjd med, dock så bytte jag den mot en F90x som har en lite bättre AF. Det är få nya kameror som är så bra byggd som 801 faktiskt är, och dom som är det ligger i prisklassen 12 000+. En 801 med några fina gluggar borde gå att få till ett hyffsat pris.

/Malm
 
jimh skrev:
Det går inte att jämföra dem. 801 är en semiproffskamera som inte saknar något förutom spegeluppfällning och kompatibilitet med AF-S och VR-objektiv. Väljer du mellan dessa så är det bara den som gäller.

För att nyansera lite då:

F65 är mer lik sina storebröder F80/F100 i hanteringen om man tänkt uppgradera sig i framtiden, och är enklare att hantera än 801an.

Personligen gillar jag nya prylar med lite garanti etc, men det är en smaksak. Begagnat är inte fel heller. Nikon bygger robusta prylar, speciellt i semiproffsklassen.

Autofocustekniken och ljusmätningen på F65 skulle jag gissa är strået vassare än/minst lika bra som på 801:an, det skiljer ju ett antal år (9-12 år beroende på modell av 801an) mellan modellerna trots allt, även om F65 ligger längre ner i modellprogrammet per se. Utvecklingen går framåt ;)

//Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.