Annons

Nikon F50 och gammalt spegeltele..

Produkter
(logga in för att koppla)

lu_xun

Aktiv medlem
Letat i forumet men inte hittat just min fråga..

Jag har ett Sigma Spegeltele 600mm/F8 av äldre snitt utan AF, jag ställer in min F50 i manuellt läge, men det känns inte riktigt bra när det blinkar en objektivsymbol med texten "CPU" i displayen.. skall det vara så eller har jag missat nån inställning i kameran?
-eller är det bara information om att det inte finns nån logok i objektivet?

Jag vet att jag missar ljusmätning och autofokus, men det kan jag leva med, jag vill inte elda upp kameran genom att göra på fel sätt bara..

Tar även gärna emot tips på användandet av vidvinkel av 80-talsmodell utan AF till F50!

Kameran blinkar, precis som du gissar, för att den inte känner av någon elektronik i objektivet.

Kollar du bara så att objektiven inte har delar runt bajonetten som tar i de avkännare som finns på kameran så är det ingen fara. Ta en ordentlig titt när du skruvar dit objektivet så ser du direkt. Kolla också att inget tar i kontaktblecken högst upp inne i bajonetten.

har du nån krona över kan du ju skaffa dej nått gamla trevligt manuellt hus eller kanske en F4 så får du matrixmätning(antar jag) med ditt söta jätteobjektiv.

tack för svaren, jo jag har en gammal EL2:a den borde funka med denna fetgluggen :cool: det är bara det att den är så förbaskat manuell...

fast den är väl en sån där gamal utan AI-koppling. då blir ju lite småbökigt med ljusmätningen med den också.

fast manuellt är kul ;)

jo, den är bara lite för manuell för en novis egentligen..ligger det förresten någet reelt värde i ett så manuellt objektiv?

vad tror ni om vidvinkeln då? ljusinsläppet är ju stort, det är ett Nikon 50mm 1:1.8
visserligen ser ju kameran rätt töntig ut med den gluggen, men fyller den sin funktion så behöver jag ju inte köpa nytt!

det gamla 50mm objektivet bör fungera som ditt spegeltel, dvs utan ljusmätning och autofokus, men i övrigt bra. 50mmarna är ju bra, i allmänhet väldigt bra. 1,8 kan vara grymt praktist innomhus tex. låter som du skulle göra en bättre affär affär att köpa ett hus som fungerar bra med manuella objektiv, tex en f4, som kankse går att få för 2000 idag, som jag gärna skulle vilja ha själv om jag inte ännu hellre ville ha en d70

tackar för alla bra svar!
matrixmätning.. är det när man har en ring i sökaren som man skall justera så vertikala delarna i motivet hamnar i linje?
förresten vad står förkortningen AI / AIS för?

Nä, matrixmätning är en mer avancerad ljusmätningsmetod, som i Nikons fall kom med FA 1983. Den mäter ljuset i hela bilden, uppdelat i flera fält, och räknar sedan ihop det hela till en, oftast, bra exponering.

Det du menar är en snittbild för fokusering. f/8 är så ljussvagt, så det skulle du inte ha glädje av när du använder spegeltelet.

Carl Hellman skrev:
fast den är väl en sån där gamal utan AI-koppling. då blir ju lite småbökigt med ljusmätningen med den också.

fast manuellt är kul ;)

Min EL2 har AI-koppling och bländarstyd automatik +ljusmätning. Allt man behöver med ett spegeltele i mitt tycke. Dessutom har man ju den fantastiska föredelen med spegeluppfällning! Utan spegeln uppfälld blir det en hel del vibrationer jmf med dagens moderna hus.

/Pontus

->Pongu
du menar att jag kan köra med min EL2 till spegelobjektivet med spegeln uppfälld? men då styr man väl exponeringstiden helt själv.. eller har jag fattat det hela fel?

lu_xun skrev:
jo, den är bara lite för manuell för en novis egentligen..ligger det förresten någet reelt värde i ett så manuellt objektiv?

vad tror ni om vidvinkeln då? ljusinsläppet är ju stort, det är ett Nikon 50mm 1:1.8
visserligen ser ju kameran rätt töntig ut med den gluggen, men fyller den sin funktion så behöver jag ju inte köpa nytt!

Kände bara för att leka lite besserwisser, men 50mm är inte vidvinkel, det är normal. Vidvinkel är typ under 40mm.

lu_xun skrev:
->Pongu
du menar att jag kan köra med min EL2 till spegelobjektivet med spegeln uppfälld? men då styr man väl exponeringstiden helt själv.. eller har jag fattat det hela fel?

Nej, exponeringen sker helt som vanligt. Enda skillnaden är att du inte ser något i sökaren, eftersom spegeln är uppfälld. Komponera bilden, ställ skärpan, fäll upp spegeln och ta bilden med trådutlösare. Bästa sättet att unvika vibrationer och oskärpa, vilket lätt uppstår med spegeltele.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar