Annons

Nikon F5 med SB-24

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Hej! Har ett litet dilemma... köpte en begagnad SB-24 till min nyligt inköpta begagnade Nikon F5. Problemet jag har är att AF-assisten på blixten inte vill funka med F5:an. Har testat med en F801:a och där funkade den utan problem. Någon som har haft samma/liknande problem? Lösning?

Hoppsan... visste inte att man skulle ha på S...man lär sig nått varje dag! :) Tackar ödmjukast. :)

Gjorde samma sak när jag fick min... klämde på blixten och visade pappa hur man kan få den att fokusera kontinuerligt... när jag sedan skulle få den lilla röda lampan på blixten att hjälpa mig att fokusera så funkade det inte... till slut utbrister min pappa: "det har inget med att du ställde om den där knappen innan?" oops... kände mig en aning dum, fast nu har jag åtminstone lärt mig att kolla på den om lampan inte lyser *ler*

Njut av din underbara kamera.

för att fortsätta lite på denna tråden så har även jag lite problem med af-assist. S2-pro SB-26. För att få det att funka måste som sagt AF-punkten vara "centrerad". Men ljuset från blixten hamnar långt över centrum på bilden. Går detta att justera på blicten på något sätt?

MVH Jago

När du fotar nära eller? Eftersom den sitter ganska mycket ovanför linsen, kan den inte riktas så jättemycket neråt, då den skulle lysa på marken om du backar ett par steg..

För att man skall ha någon nytta av den så bör ju inte avstånder direkt överstiga 2-4 meter. Iallafall när man fotograferar folk. OCh iallafall på 3 meter så är den helt över centrum, på 4 meter så närmar den sig klart mitten för att den blir större, men då också mycket svagare.
//jago

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar