Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 som äter batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon

Aktiv medlem
Jag har nu ägt min F100 i ca 1mån, problemet jag har är att mina batterier bara räcker till ca 3st 36 filmer.Trodde först att det var mina laddbara batterier som blivit dåliga,jag köpte då en vanlig 6pack med alkaliska batterier,men har nu tagit 3 filmer med dessa och nu är även de slut.Finns det någon annan som har samma problem,eller hört talas om detta så vänligen hör av er.PS jag har ett MB15 monterat på kameran.:confused:

Låter väldigt konstigt. Gör du väldigt mycket provinställningar och mätningar utan att det resulterar i avtryck och bild? Har du någon AF optik med kärvande fokusering? Skulle nog lämna in den för kontroll.
Us

Det var märkligt...
Jag har en F100 sedan december och har inte det problemet. Däremot har jag en Coolpix 950 med samma problem!

F100

Jag har en F100 och vintertid med vanliga NiMH-batterier (1200 mAh) får man ut ca 5-6 rullar utan problem. Sommartid räcker de längre och ca 10-15 36-rullar är ofta ok. Jag dyker med kameran i ett undervattenshus och utsätter den ofta för
5- gradigt vatten.

AF i C-läge äter batterier mycket fortare än i vanligt AF-läge. Vissa objektiv drar mer ström än andra för att AF:n är trögare, jobbar oftare m.m.

Lämna in kameran på kontroll eller prova med ett annat objektiv.

/Mikael Eriksson

Ang Obj !

Hej igen! Jag använder 2 obj ett sigma 28-70 2.8 EX samt ett sigma 180 3.5 macro med HSM inget av obj kärvar eller något sådant,obj är lika gamla som kameran, köpte dessa samtidigt,jag tycker ju inte att problemet skall bero på dessa.Det känns ju ganska snopet att behöva lämna in en ny kamera för rep,i synnerhet som man lovordat denna modell. Kanske skulle jag fortsatt med digitalt i stället? Hälsn misströstande Nikon ägare.:(

Jag hade samma problem med en Minolta 7xi en gång i tiden,1-8 filmer/batteribyte..den fick garantiservice en gång,samma problem igen,garantiservice igen..tredje gången säger köpeavtalet att jag fick serva igen,få tillbaka en del kosing eller häva köpet..jag hävde köpet..
mvh/gunte..

Re: F100

Micke_e skrev:
Jag har en F100 och vintertid med vanliga NiMH-batterier (1200 mAh) får man ut ca 5-6 rullar utan problem. Sommartid räcker de längre och ca 10-15 36-rullar är ofta ok. Jag dyker med kameran i ett undervattenshus och utsätter den ofta för
5- gradigt vatten.

AF i C-läge äter batterier mycket fortare än i vanligt AF-läge. Vissa objektiv drar mer ström än andra för att AF:n är trögare, jobbar oftare m.m.

Lämna in kameran på kontroll eller prova med ett annat objektiv.

/Mikael Eriksson

Hej Mikael,
F-100 är key target för mig och jag blir lite nedstämd när jag läser detta. Gäller förbrukningen du beskriver ovan när du kör med MB-15?
/M

Batterimonster?

Om din F100 bara är en månad gammal så är detta problem märkligt om det är ett splitter nytt hus. Efter vad jag hört finns de dem som lämnat begagnade F100or på service och fått mjukvaran utbytt mot en ny, mer strömsnål variant. Har du skaffat ett begagnat hus ska du kanske göra en service? Nya hus lär inte ha samma bekymmer men jag kan ha fel! Läs vad som står om batterier i F100an på Ken Rockwell's webbsida.. Eller snacka med Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo..

F100an är totalt outstanding, fick min i förra veckan med MB15.. :cool: Om du är missnöjd med denna kamera är något fel! Jag kör min på Friwo's 1800mAh NIMH batterier och har inte märkt att batterierna vållat några bekymmer än..

Re: Re: F100

joker skrev:

Hej Mikael,
F-100 är key target för mig och jag blir lite nedstämd när jag läser detta. Gäller förbrukningen du beskriver ovan när du kör med MB-15?
/M

Hej.

Jag har inte MB-15 utan endast 4 celler (AA-storlek) i batterihållaren som kommer med kameran.

En annan sak som jag märka med F100:an är att man endast har ett par bilder på sig när batteriindikatorn börjar blinka på halv nivå, innan den dör helt. Detta är antagligen kopplat till användningen av NiMH-batterier istället för alkaliska.

Jag har för mig att det skall finnas ett diskussionsforum för F100-ägare på någon site. Minns inte vilken dock, men någon annan som läser här kanske vet var?

/Mikael Eriksson

Hej

batteriförbrukningen är inget problem med F100. Ovan nämnd kamera är felaktig. Jag har MB15, 1800 mAH batterier, alltid continuing focusing på (kopplad till AF-on), samt max påslagstid på expmätaren innan den går ner i stand-by. Batterierna räcker länge upplever jag, säkerligen 20-30 rullar utan problem. Enl manual;

25,40,20 rullar i 20 grader med AA alkaliska, AA-lithium, 3v lithum. 80-200/2.8 glugg i CF läge, cykel:8 sec exp mätare, fokus från fjärr till när till fjärr, exponering med minst 1/250 sec. Upprepas efter att exp mätaren gått ner i standby.

motsv i -10; 1,20,10 rullar, dvs AA alkaliska kroknar rel fort.

Obs, taget från manual F100 utan mb15.

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar