Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 eller D100 vad väljer man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tideman

Ny medlem
Om jag bara kan välja mellan dessa två alternativ, vilket borde jag välja?

Skillnaden i pris är inte intressant. Jag vill kunna ta ett antal bilder och sedan välja ut vissa favoriter som jag vill kunna förstora upp till A4 - A3 och hänga på väggen.

Blir det för mycket korn i 35mm? eller blir det för stora pixlar i D100?

Bägge kamerorna ger dig fullt tillräcklig bildkvalite för det du efterfrågar. Personligen tycker jag mer det handlar om hur du vill arbeta.

Gillar du att att ha stora lådor med dia/neg i hemmet? Att pilla med den fysiska filmen, att kanske kopiera eller framkalla själv? Att kunna sitta och skrocka vid ett ljusbord och titta på bilder med luppen? Att tråka ut dina bekanta med långrandiga visningar av semesterbilderna på diaduken? F100

Gillar du att jobba vid datorn? Är det kul att bränna CD/DVD-skivor? Att kunna kontrollera och påverka bilden in i minsta detalj utan onödigt krångel med scanners och annat? Att tråka ut dina bekanta med långrandiga visningar av semesterbilderna på TV? D100

F100:an är ju stryktåligare, och ger dig billigare vidvinkelmöjligheter. D100:an är stryktålig nog för de flesta, och ger dig billigare telemöjligheter.

Bara att sätta sig ner och skriva pro-contra-listor.

Själv valde jag billig vidvinkel och sämre stryktålighet och köpte en F80 :) Och tråkar inte ut nån alls mer än er på fotosidan med mina semesterbilder.

Tideman skrev:

Blir det för mycket korn i 35mm? eller blir det för stora pixlar i D100?

Om du stoppar i en finkornig film blir de små korn. :) Folk har förstorat upp bilder från film och hängt på utställningar och gallerier i många år utan problem.
Pixlarna i D100 räcker nog till A3 och större utan problem.

/ Hasse (som har en D100 och en F80 men gärna skulle vilja ha en F100 istället)

Varför har ni både digital och film? Har ni haft film sedan tidigare och kompletterat på senare tid med digital, i så fall varför?

Är det sättet att arbeta enkelt med bilderna som har lett er till digitalt eller vad?

Kompletterar dom varandra på något sätt?

Ursäkta att jag är så frågvis men det är ett så knepigt val när man inte har sysslat så mycket med foto sedan tidigare och inte redan sitter på massor av utrustning och kunskap och det känns som ett enormt "tryck" på digitalt nu i annonser och ute i butiker.

Jag antar att det kommer att bli med digitalkameror som med datorer, att efter tre år får man skänka det man köper idag till frälsningsarmén. Men samtidigt borde samma utveckling springa ifrån 35mm och göra film underlägset också.

Hej

de kompletterar varann perfekt.. testa ideer med D100 och slösa rutor, plåta långsam dia och upplev kvalitet med F100... ha friheten med auto vitbalans och möjlighet att ändra iso mellan varje ruta med digital - kort sagt;de kompletterar varann!

Med vänlig hälsning
Johan

Tideman skrev:
Varför har ni både digital och film? Har ni haft film sedan tidigare och kompletterat på senare tid med digital, i så fall varför?

Är det sättet att arbeta enkelt med bilderna som har lett er till digitalt eller vad?

Kompletterar dom varandra på något sätt?

Ursäkta att jag är så frågvis men det är ett så knepigt val när man inte har sysslat så mycket med foto sedan tidigare och inte redan sitter på massor av utrustning och kunskap och det känns som ett enormt "tryck" på digitalt nu i annonser och ute i butiker.

Jag antar att det kommer att bli med digitalkameror som med datorer, att efter tre år får man skänka det man köper idag till frälsningsarmén. Men samtidigt borde samma utveckling springa ifrån 35mm och göra film underlägset också.

Om jag sätter objektivet på F100:an
visar den då samma värden objektivet gjorde på D100
då det gäller bländar och tidsinformation.
-Anders

Vet inte om ni förstod frågan.
Har inte sett en digitalare förstår ni.
Alltså:
Visar Digitalen D100 och Analogen F100 samma värden för bländare och tid vid samma förhållande?
-Anders

Ja, det blir samma. Och jag röstar på D-100-an. Mest pga låga driftskostnader och snabb feedback => du blir duktigare på att plåta och då blir det roligare och då blir du ännu duktigare...

Jag kör både film och digitalt. Vanliga "kort" digitalt och "seriösa" bilder på film.

Anledningen till det första är att det blir både bättre och billigare digitlat. Jag beställer kemiska fotokopior från digitalfilerna.

Anledningen till det andra är att jag tycker om att se diabilder på duk. Alterntivet med TV eller dataprojektor håller inte. Bildkvaliten, framförallt tonfånget, räcker inte alls. Dessutom är det för dyrt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar