Annons

Nikon EN-EL15 (original).

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Nikon EN-EL15 (original). Var köper man dessa lämpligast, för bästa pris ? Såg också (på nätet) en käck batteriladdare som kunde ladda två batterier samtidigt, dessutom genom USB-kabel, så att man kan ladda frå ett cigg-uttag, tex.

Fotokungen verkar vara billigast i Sverige. 690 kr. 49 USD hos B&H verkar annars bra om man har vägarna förbi New York.
589 kr på Nikon store googlar jag fram.

Batteriet är väl dock ersatt av EN-EL15a som de vill ha 619 kr för. Sedan använder de väl UPS, vilket kan orsaka viss huvudvärk.

Jag ändrade mitt första inlägg, kanske därför du missade den andra frågan;

"Såg också (på nätet) en käck batteriladdare som kunde ladda två batterier samtidigt, dessutom genom USB-kabel, så att man kan ladda frå ett cigg-uttag, tex."

Tänker mig en sådan här (som jag hittade på nätet, men minns inte var, dock uta batterier. Tror att den kostade ~ 250 :-

Batteriet är väl dock ersatt av EN-EL15a som de vill ha 619 kr för. Sedan använder de väl UPS, vilket kan orsaka viss huvudvärk.

"a"-varianten, är det uppgraderingen efter att den första inte funkade med D500?
Tråkigt att Nikon valt en så låg kapacitet. I en D810 räcker inte batteriet lång stund och batterigreppet slipper man gärna använda.

Jag ändrade mitt första inlägg, kanske därför du missade den andra frågan;

"Såg också (på nätet) en käck batteriladdare som kunde ladda två batterier samtidigt, dessutom genom USB-kabel, så att man kan ladda frå ett cigg-uttag, tex."

Tänker mig en sådan här (som jag hittade på nätet, men minns inte var, dock uta batterier. Tror att den kostade ~ 250 :-

Att du berättar att du har sett något på nätet är ju inte en fråga. Sådana efterfrågar (!) normalt sett något och avslutas företrädesvis med frågetecken. Så vad är frågan? Vad man köper något? Vilken modell som rekommenderas? Om någon har erfarenhet av variant x? Osv...

Att du berättar att du har sett något på nätet är ju inte en fråga. Sådana efterfrågar (!) normalt sett något och avslutas företrädesvis med frågetecken. Så vad är frågan? Vad man köper något? Vilken modell som rekommenderas? Om någon har erfarenhet av variant x? Osv...
Ok, jag kanske var otydlig, men vad som efterfrågades var en sådan här fast (kanske) i ett annat fabrikat, som skulle finnas tillgänglig för ~250 :- (utan batterier).

"a"-varianten, är det uppgraderingen efter att den första inte funkade med D500?
Tråkigt att Nikon valt en så låg kapacitet. I en D810 räcker inte batteriet lång stund och batterigreppet slipper man gärna använda.

Det kom ihop med D7500, tror jag. För D500 är det numret efter LiIon på etiketten som skiljer mellan de två olika varianterna, medan modellbeteckningen är samma.

Jag får känslan av att D810 äter betydligt mer batteri än äldre kameror när man håller på och fipplar med den, så förmodligen så tuggar processorn, skärmen och dylikt i sig mer batteri. Specifikationsmässigt är den ju inte sämre, men som jag använder kameran så känns det som att den tuggar i sig mer (och inte mindre, som specen antyder) än vad D700 gör. Sedan är man förstås inte så lockad av att köra Lv med D700 heller, om man inte absolut behöver. :) Sedan ska man inte glömma bort att det spelar roll vad man hänger på kameran också. Bildstabilisering kan suga i sig en hel del.

Ok, jag kanske var otydlig, men vad som efterfrågades var en sådan här fast (kanske) i ett annat fabrikat, som skulle finnas tillgänglig för ~250 :- (utan batterier).

Jag känner inte till någon på rak arm i det prissegmentet. Däremot har jag sett att CyberPhoto kör kampanj på Hähnel ProCube som har dubbla hål och även kan ladda AA. Den är dock dubbelt så dyr ändå och har inte USB, men däremot ciggkontakt.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=106071

Hm, varför får jag en känsla av att det ligger en hund begraven här ?

https://www.ebay.com/itm/Nikon-EN-E...046652?hash=item3b052f26bc:g:RREAAOSwrBVanca~

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Or...152775?hash=item1edb976c07:g:5loAAOSwjyhaIR1U

Om någon annan är sugen;
https://www.amazon.com/dp/B00QGJ919...colid=2UZJOU4TDO9T&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Förefaller fungera som den skall, men då endast med originalbatterier (!), vad jag kunnat utläsa, men tidigare köpare förefaller vara nöjda med den.

Hm, varför får jag en känsla av att det ligger en hund begraven här ?

https://www.ebay.com/itm/Nikon-EN-E...046652?hash=item3b052f26bc:g:RREAAOSwrBVanca~

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Or...152775?hash=item1edb976c07:g:5loAAOSwjyhaIR1U

Om någon annan är sugen;
https://www.amazon.com/dp/B00QGJ919...colid=2UZJOU4TDO9T&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Förefaller fungera som den skall, men då endast med originalbatterier (!), vad jag kunnat utläsa, men tidigare köpare förefaller vara nöjda med den.

Förutom den rent genrella misstanken att det kan vara en piratkopia, så visar den första länken den äldre versionen av EN-EL15 (står 01 på etiketten och inte 20).

Den andra länken har ju inte ens en etikett som ser ut som orginal. Original Genuine Bullshit...

Personligen hade jag inte köpt någon så kinaartad laddare. Det kan ju fungera, men...

Personligen hade jag inte köpt någon så kinaartad laddare. Det kan ju fungera, men...
Man får se upp lite med Amazon nuförtiden. De har samarbete med en hel drös andra postorderfirmor som säljer via Amazon. Ibland känns de lite suspekta så man bör kolla recensionerna.

Förutom den rent genrella misstanken att det kan vara en piratkopia, så visar den första länken den äldre versionen av EN-EL15 (står 01 på etiketten och inte 20).

Den andra länken har ju inte ens en etikett som ser ut som orginal. Original Genuine Bullshit...
Om något låter för bra för att vara sant...

Men det fanns en övervägande majoritet som var nöjd med den (även om det fanns några missnöjda röster). Förstår din tveksamhet, dock.

... Sedan använder de (Nikon?) väl UPS, vilket kan orsaka viss huvudvärk.
Ja, leverans med UPS är ett jävla skit! Jänkarna som ligger bakom deras regelverk förefaller tro att varenda privatkund i Sverige har en vän och undersysselsatt hemmafru som inte annat har att göra än att invänta budets okända ankomsttid!?!
Att få dem att dumpa paketet hos någon av de vanliga ombuden i byn är omöjligt - det tas med tillbaks in till kungliga huvudkommunen, och det anses dessutom vara mottagarens fel att ingen kunde vara på plats när chauffören anlände "under aviserad kontorstid"... Skitfirma!

Det var det jag gjorde, och den stora övervägande majoriteten var nöja med laddaren, som sagt. Men med det sagt, så fanns det också (ånyo) några missnöjda röster.

Jag brukar sällan läsa recensioner av folk som är nöjda. Det ger inte så mycket.

Att läsa recensioner av de som är missnöjda ger mer intressant information. Viktigast är att få veta varför de är missnöjda. Det kan ju vara något trivialt (som t.ex. att leveransen tog för lång tid) eller något viktigt (som t.ex. att grejen gick sönder efter ett par dagar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar