Annons

Nikon DX/FX

Produkter
(logga in för att koppla)

S_Harrelind

Medlem
Har en fråga gällande objektiv.

Har nyligen köpt en systemkamera (Nikon D90, DX-format) och börjat fundera på att komplettera med flera objektiv.
Det finns ju två olika sorter på objektiven till Nikon, det ena är för DX-format och det anndra för FX-format och att dom är för respektive format på sensorn i huset.
Jag tänker lite framåt då man kanske om några år får för sig att byta hus och köper ett med FX-format. Har sökt lite och hittar bara forum där man frågar om det är lämpligt att sätta sitt "DX-objektiv" på sitt hus i FX-format.
Vissa jämför det med att ta däcken från en Fiat punto och sätta dom på en F1-bil.
Men om man sätter sitt "FX-objektiv" på sitt hus med DX-format är det då som att ta däcken från en F1-bil och sätta dom på sin Fiat punto?
Skämt åsido.

Så min fråga: Är det lönt/lämpligt att sattsa på objektiv med FX-format till mitt hus med DX-format? Eller ska jag hålla mig till "DX-objektiven"?

FX-objektiv (vanlig småbild) är mer framtidssäkert om du så småningom vill uppgradera till småbildssensor (FX). MEN tänk på att DX-sensorn ger en skenbar brännviddsförlängning, vilket gör att t ex ett jättetrevligt 24-70/2.8 normalzoom (för FX) blir en mindre praktisk 36-100/2.8 zoom på en DX-kamera.

För korta telen och telezoomar spelar detta ingen större roll, det kan t.o.m vara en fördel, t ex ger ett 300mm tele (för FX) ett maffigt 450mm tele på DX-kameran.

Jag fotade förut med 24-70 på en DX-kamera och tyckte väl att man kunde leva med det, men det var ett stort lyft att till slut skaffa ett 17-55mm som nu funkade som en normalzoom på DX-kameran.

Slutsats: om du gillar tele-objektiv, köp "riktiga" FX/småbildsobjektiv på en gång, de kan du ha livet ut men normalzoom:en måste tyvärr vara anpassad för DX för att bli riktigt användbar. En bra vidvinkelzoom för FX kan iofs funka som en skaplig normalzoom för DX...

Lycka till!

Klart det är lönt och lämpligt att satsa på FX-objektiv, om du hittar några som du har bra använing för på båda formaten!

Man måste inte behålla alla sina objektiv livet ut! Nikonobjektiv kommer alltid att ha en marknad, så det är tryggt att köpa DX-objektiv att använda nu, och sälja senare, om en FX-kamera kommer ramlande från himlen!

Per.

Köp sådant som passar dig och din fotografering NU, inte sådant som kommer att passa med en helt annan kamera en annan gång.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto