Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 vs. Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaitzev

Ny medlem
Hej!

Jag har nyss köpt en Nikon D90 (hade tidigare en D50)

Men jag har en lite fundering på det nya batterigreppet, kan jag
sätta i Nikon D50 (EN-EL3) och D90s(EN-EL3e) batteri tillsammans i batterigreppet?

Hej!

Jag har nyss köpt en Nikon D90 (hade tidigare en D50)

Men jag har en lite fundering på det nya batterigreppet, kan jag
sätta i Nikon D50 (EN-EL3) och D90s(EN-EL3e) batteri tillsammans i batterigreppet?

Nej, de är såvitt jag vet inte kompatibla.

Per.

PS. ... förutom för laddning: samma laddare duger till bägge. DS.

Förmodligen har du fler kontakter på xxxe modellen, vilket gör att kameran kan återge laddningsstatus mer axakt...+ & - är förmodligen samma, och de är antagligen kompatibla...egentligen...men Nikon säger säkert att du säger bye bye till din garanti...på samma sätt som om du kör med ett kopia el. "piratbatteri"...

Men notera nu att detta är SPEKULATIONER, jag vill mena välgrundade - men ändå spekulationer...

Eftersom båda batterierna är på 7,4 volt och båda går att använd på D50:an måste du kunna använda dem tillsammans.
Det enda du missar är den exaktare batterimätningen.

När vi ändå är inne på batterier till D90. Bör man sikta in sig på originalbatteri eller kan man lika gärna köpa något annat, tex det som finns på netonnet för 499kr?

När vi ändå är inne på batterier till D90. Bör man sikta in sig på originalbatteri eller kan man lika gärna köpa något annat, tex det som finns på netonnet för 499kr?

Hej ! Jag köpte ett extra batteri till min D90 och ett sådant som du beskrev från NetOnNet för 499 kr bara för att prova, och det funkar lika bra som originalbatterierna ! Det är inget "piratbatteri" utan ett s.k. ersättningsbatteri Det laddas lika snabbt och har samma kapacitet som orginalet och jag har inte märkt någon som helst skillnad på dem !

Du kan nog hitta åtskilligt billigare ersättningsbatterier som funkar alldeles utmärkt. Kolla t ex på Blocket, Tradera eller Ebay. Sist jag köpte betalade jag nån hundring, tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar