Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D90 vs. Nikon D50
- Trådstartare Zaitzev
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyss köpt en Nikon D90 (hade tidigare en D50)
Men jag har en lite fundering på det nya batterigreppet, kan jag
sätta i Nikon D50 (EN-EL3) och D90s(EN-EL3e) batteri tillsammans i batterigreppet?
Nej, de är såvitt jag vet inte kompatibla.
Per.
PS. ... förutom för laddning: samma laddare duger till bägge. DS.
Mangepange
Aktiv medlem
Förmodligen har du fler kontakter på xxxe modellen, vilket gör att kameran kan återge laddningsstatus mer axakt...+ & - är förmodligen samma, och de är antagligen kompatibla...egentligen...men Nikon säger säkert att du säger bye bye till din garanti...på samma sätt som om du kör med ett kopia el. "piratbatteri"...
Men notera nu att detta är SPEKULATIONER, jag vill mena välgrundade - men ändå spekulationer...
Men notera nu att detta är SPEKULATIONER, jag vill mena välgrundade - men ändå spekulationer...
perstromgren
Aktiv medlem
Eftersom båda batterierna är på 7,4 volt och båda går att använd på D50:an måste du kunna använda dem tillsammans.
Det enda du missar är den exaktare batterimätningen.
Enligt denna tråd kan EN-EL3e användas i D50, men EN-EL3 inte användas i D90. D80/D90/D200 kräver EN-EL3e.
Gärna D90:s batteri i D50, men inte tvärtom, alltså.
Per.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
När vi ändå är inne på batterier till D90. Bör man sikta in sig på originalbatteri eller kan man lika gärna köpa något annat, tex det som finns på netonnet för 499kr?
Hej ! Jag köpte ett extra batteri till min D90 och ett sådant som du beskrev från NetOnNet för 499 kr bara för att prova, och det funkar lika bra som originalbatterierna ! Det är inget "piratbatteri" utan ett s.k. ersättningsbatteri Det laddas lika snabbt och har samma kapacitet som orginalet och jag har inte märkt någon som helst skillnad på dem !
ErlandH
Aktiv medlem
Du kan nog hitta åtskilligt billigare ersättningsbatterier som funkar alldeles utmärkt. Kolla t ex på Blocket, Tradera eller Ebay. Sist jag köpte betalade jag nån hundring, tror jag.När vi ändå är inne på batterier till D90. Bör man sikta in sig på originalbatteri eller kan man lika gärna köpa något annat, tex det som finns på netonnet för 499kr?