Annons

Nikon d90 vs Canon eos 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
En vän till mig vill köpa kamera. Han är glad amatör som tidigare har fotat analogt med systemkamera och nu är det alltså dags för digitalt! Han funderar på antingen nikon d90 eller canon eos 500d (trooor jag? heter den så?). Han frågade iallafall mig om råd ang vilken, men eftersom jag typ aldrig hållit i en canon så kan jag inte uttala mig om det märket. därför vänder jag mig hit till er, för och nackdelar med båda kameramodellerna... vilken hade ni valt? Alla tips o råd tages tacksamt emot för att sedan vidarebefordras till den som undrar!
 
Han funderar på antingen nikon d90 eller canon eos 500d ... vilken hade ni valt?
Nikon D90, utan tvekan -- större sökare, stabilare hus, bättre reglage. Men det är ju jag. Ta med din kompis till en kamerabutik och känn på kamerorna, kanske passar den lite mindre Canon 500D bättre för honom.
 
Modellerna som finns att jämföra mellan är väl D90/5000, 500D, Pentax K-x och Sony A550. Det som skiljer är tillbehör, ergonomi och paketpriser... D90 har bättre sökare, och känns (enligt mig personligen) som den stabilaste kameran i gruppen - men det är ju också den dyraste (om inte prisraset gått ännu längre nu...)

Klämma och känna är nog det bästa rådet, samt det gamla vanliga att det är bra att ha samma märke som sina kompisar om man vill låna objektiv, extra blixtar osv... Men efter de senaste prissänkningarna känns D90 som ett ganska säkert kort även om ingen av de andra är "sämre" på något bildmässigt vis.
 
Jag har precis suttit i samma situation: Att välja mellan att köpa Nikon D90 och Canon EOS 500D. Jag valde den lätta vägen ut: Jag har köpt bägge två :)
Jag räknar med att ha köpt bägge så billigt att jag lätt kan sälja den ena som jag väljer bort utan att förlora pengar.
Jag får leverans nu under veckan, sen blir det att fota och filma för brinnade livet för att jämföra.

Just nu har jag lånat en Canon EOS 400D under några veckor av en kompis, och det är bara så himla roligt att plåta i RAW format och sen pilla i Photoshop med reglagen, det är nästan omöjligt att misslyckas med en bild när man kan manipulera så mycket i efterhand.

För att komma till saken. Jag hittade följande intressant jämförelse mellan 500D och D90:
http://www.digitalreview.ca/content/Canon-Rebel-T1i-EOS-500D-Compared-to-Nikon-D90.shtml

Det är inte svårt att se att man favoriserar D90. Men så är jag väldigt intresserad av att filma i HD också, och där låter det ändå som Canon vinnner.

Jag återkommer i tråden när jag fått leverans på mina kameror, så får ni höra vad någon tycker som faktiskt har bägge kamerorna rent praktiskt i händerna.
 
Har jag missat något stort, eller får jag för mig att D5000 är motsvarigheten till 500D? :eek:
Jag har alltid trott att d90 är Nikons motsvarighet till EOS 50D...

Men hur som helst. Själv, Canon-fantast som faktiskt har en 500D, haha jag skulle ha valt 500D. Men om pengar inte spelar så stor roll, med tanke på att d90 kostar ett par tusen mera än 500D, kunde man lika gärna satsa på en 50D som ligger i d90's pris. :)

Troligtvis är jag säkert helt ute och cyklar. :)
 
ANNONS