Annons

Nikon D90 vs Canon 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

guilty

Medlem
Har en eos 450 d där mitt kit objektiv gått sönder (se SOS tråd tidigare).
Fick en massa bra råd där o har nu varit på stan o kollat runt lite. Finns ingen eos 550d i lilla staden där jag bor, men däremot en Nikon d90.

Har inte haft Nikon innan, men tyckte den kändes jättebra på alla sätt.
Fick ett pris på 7 500 m ett 18-105 objektiv plus motljusskydd o uv filter.
Vad tror ni som vet om det!? :/

Har kollat runt lite o man kan ju köpa beg på blocket o tradera, men tycker det känns så osäkert :/
Är D90 ett bra köp!?

Vänligen

Lotta (som febrilt väntar på svar)
 
Det korta svaret: ja, det är det!

Det långa: det beror på, förstås! Nikon är ju inte Canon, så du måste lära om litet när det kommer till handhavande. 18-105 är ett väldigt prisvärt objektiv, som passar de allra flesta. D90 är tyngre än din Canon, det kan vara både bra och dåligt. Att D90 har flera lättåtkomliga funktioner tack vare sin storlek är dock bra.

D90 börjar dock bli gammal, vilket gör att du kan få modernare prestanda (brus på höga ISO, t.ex.) och högre upplösning med en nyare kamera.

Jag gillar D90/18-105; jag har en sådan själv.

Per.
 
Ja det är en riktigt bra kamera D90, har en själv och är kanon nöjd

Att jämföra med en 550D är inte lätt båda kamerorna har bättre och sämre grejor, men som kamera tycker jag personligen (därför jag valde den äldre D90:n) att den ligger bättre i handen, har fler direkt knappar, topp display och en bättre sökare vilket gör handhavandet enklare eftersom man slipper in i menyer hela tiden.

Prismässigt är väl 7500:- OK men inte mer, jag betalde för ett år sedan på ScandinavianPhoto 5500 :) för endast huset och som man sagt tidigare det är inte den senaste tekniken i kameran men jag tycker jag får kanon bilder i alla fall :)

OBS vill du ha filmmöjligheter och det är det främsta skälet till kamera köpet så är inte D90:n speciellt bra på det.

Lycka till med valet

Niclas
 
Kan bara hålla med Per, du kommer långt med en D90 och 18-105. Och precis som de andra säger så är den lättarbetad med många direktknappar, display på ovansidan och dubbla inmatningshjul. Vill man köpa begagnade objektiv ger D90 dig också många många alternativ.

Lycka till
Anders
 
Tack för svar...

...ja, främsta skälet är ju att fota - skiter mer el mindre i videofunktionen. Visst, det är ju kul att det finns, men det är inte det viktigaste. Vad gäller vikt osv på själva kameran spelar det ingen roll heller, jag är jättestark nämligen ;) Nä,men skämt å sido, det gör inget.

Alltså, jag vill bara ha en superbra kamera som ser till att jag kan ta klara fina bilder på både vatten, hundar o stillastående objekt. Är D90 bra, så tror jag nog jag slår till faktiskt... Den kändes liksom proffsig på nåt vis när man höll i den... ja, kanske löjligt, men jag fick den känslan.

Lotta
 
D90 med 18-105 räcker långt. Jag köpte det kitet när D90 kom och har varit, och är, jättenöjd. Kan inte påstå att den kombinationen varit begränsande för mig......:)

Lycka till och hoppas du blir nöjd!
 
D90 är en bra kamera men ofta aldeles för högt prissatt begagnad jf med sin storebror D300. De är samma generation men D300 med metallchassi kan man få för ca 5500:- beg. D300, till skillnad från D300s och D90, filmar inte men har i övrigt samma sensor. Med tanke på nypriset anser jag att om D300 kostar 5500:- så är allt över 3500:- för D90 huset ett överpris. 18-105VR kanske betingar 1500:-. Tittar man runt får man alltså D300+18-105 billigare än det D90 kit TS hittade. 550D i kit fås ny för mindre än det D90 kit TS hittade. Även en ny D7000+18-105VR kostar bara ett par tusenlappar mer ny än D90 kittet och D7000 är bättre på alka sätt.

D90 har ett bättre grepp för mina händer än 550D och har en bättre sökare annars är den nyare 550D bättre på många punkter. Det är nog bättre att kolla specarna på www.dpreview.com än att rabbla upp alla här. En faktor jag inte tagit med är vilka objektiv man vill ha för detta kan för vissa avgöra valet av system men är knappast avgörande med kitgluggarna utan dyrare objektiv.
 
Alltså, jag vill bara ha en superbra kamera som ser till att jag kan ta klara fina bilder på både vatten, hundar o stillastående objekt. Är D90 bra, så tror jag nog jag slår till faktiskt... Den kändes liksom proffsig på nåt vis när man höll i den... ja, kanske löjligt, men jag fick den känslan.

Nej, det är knappast löjligt. Om du gillar din kamera, tar du bättre bilder. Det är jag rätt övertygad om.

Slå till på D90, du. Vill du ha bättre så kostar det några tusen till.

Per.
 
Ja, jag vet faktiskt inte... priset kanske!? Vill ju ha en bra kamera utan att behöva bet så mycket mer än 7...

Förslag tack :D

Jag äger själv en D90 - och jag tycker det är en fullständigt suverän kamera. Dock hade jag tagit en titt på såväl Nikon D3100 som D5100 om jag var du. Båda dessa kameror har (om jag förstår det rätt) bättre sensorer än D90. Dock är D90 mer robust och det extra "inställningshjulet" gör mycket, i synnerhet om du kör fotar i helmanuellt läge. En annan fördel med D90 är topdisplayen, samt att den kan hantera äldre objektiv på grund av sin inbyggda fokusmotor.

Jag hade gått till en butik och känt lite på kamerorna om jag vore du - men Canons D550 tycker jag går bort.
 
Men slå inte till på en D90+18-105VR för 7500:-!! De sista exen gick för 4995:- med 18-55VR förvisso men det var nypris! Tycker du om D90 lär du d u älska D300 och den skall man få med någon kitglugg för under 7500:-.

Jag tycker också att man bör känna på Pentax K-5. Sist jag kollade fanns den i denna prisklass med 18-55WR +55-200WR (stänktåligt) på www.cameranu.nl. Eftersom det är en EU sajt tillkommer varken tull eller moms. Jag kör inte Pentax själv men har köpt till min son p g a deras relativt gedigna kitgluggar som har metallfattning. Bildstabilisering finns i kamerahuset så alla objektiv blir stabiliserade. Sökaren är kanon - ljus och stor. Den är i metall. Om man tittar i den här prisklassen bör man känna på den innan man köper. Pentax nackdel är lite mindre utbud av dyrare objektiv och högre priser på dessa men det är ju inte relevant i det här fallet.

Man kan också överväga en beg Canon 50D. Den kom lite i skymundan jf med D300s men var en konkurrent till den och D300 innan 7D kom. Den har en fin sökare och stor högupplöst TFT. D u är alla AF punkter korsformade (D90 har Nikons gamla AF system med bara mittsensorn korsformad). 50D är gjord i metall. Kostar under 4500:- beg. Till denna en beg 18-135 IS förslagsvis.
 
Det finns givetvis alltid en litet bättre kamera att överväga, men i de flesta fall innebär det en större och tyjngre kamera, åtminstone om man håller sig till ett speciellt märke.

Jag har både en D60 (samma storlek som D3100) och en D90 stående redo på en hylla i hallen, och när jag ska ta en tur på cykeln eller så och bara vill ha med en kamera utifallatt, är det rätt ofta jag greppar D60:an som är mindre och lättare. Det kan också vara värt att tänka på: ju lättare och mindre kamera, desto större chans att den hänger med på utflykten.

För en "fotosession" spelar nog inte storlek och vikt så stor roll, men i många andra sammanhang gör den det.

Ergo: man måste själv göra sin avvägning. Nikon finns i fem storlekar: D3100/D7000/(D90)/D300/D800/D4.

Per.
 
Det som talar för D90 är sökaren.. Om du ska fokusera manuellt någon gång så är D90 skitbra i jämförelse pga den mycket större sökaren. Dessutom får du ljusmätning med gamla manuella Nikkor Ai och Ais -objektiv vilket är värt en hel del tycker jag.
 
Tittar man på D+18-105 för 7500:- tycker jag att man snarare bör skaffa K-5+18-55WR (7995:- i Sverige ny) eller K-5+18-55WR+55-200WR för ca 9500:- ny i Sverige eller billigare i Holland. K5 har minst lika bra sökare, metall, bättre AF och bättre sensor bl a. Se över andra alternativ också.

Det finns mycket fler alternativ om man höjer budget från ca 5000:- till ca 7500:-.
 
Det blev en...

...Nikon D90 och jag tror den kommer va perfekt för mig.
Ligger på laddning nu... fasen, kändes ungefär som när man var liten och fick packa upp den där Barbien man längtat efter så länge :D LYCKA
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.