Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
mjelle skrev
ta små filmer med de objektiv man ändå har
------------------

Jo visst kan man det om man ser behovet.

Min åsikt är att en avancerad systemkamera ska koncentrera sig på att ge möjlighet att ta så bra bilder som möjligt och inget annat!

Lekfunktioner som att ta små filmer hör mera hemma i kompaktkameror, och vill man filma på riktigt så skaffar man en bra filmkamera.

Men detta är bara vad jag tycker.
 
mjelle skrev
ta små filmer med de objektiv man ändå har
------------------

Jo visst kan man det om man ser behovet.

Min åsikt är att en avancerad systemkamera ska koncentrera sig på att ge möjlighet att ta så bra bilder som möjligt och inget annat!

Lekfunktioner som att ta små filmer hör mera hemma i kompaktkameror, och vill man filma på riktigt så skaffar man en bra filmkamera.

Men detta är bara vad jag tycker.


OK, då vet vi......
 
Låter riktigt grymt med manuell AF tycker jag, då lär man sig behärska det efter ett tag:) Men ioförsig så är det ju ganska lätt att sätta fokus, när man använder skärmen, å zoomar in via den ett steg, men frågan är hur lätt det är att filma samtidigt som du säger "/. En helt klart grym funktion.

Finns det externt mikrofon uttag förresten?
I avsaknad av AF vid videoupptagning tror jag att funktionen är mest användbar för avancerat videointresserat folk. De kan kreativt använda det korta skärpedjupet, olika brännvider och är villiga att lära sig (eller kan de redan) att fokusera manuellt.

Folket som har erfarenhet från vanliga konsumentvideokameror eller kompaktkameror kan lätt bli besvikna om de hoppades att kunna använda D90 på samma sätt som sina tidigare videoapparater - bara rikta och filma. Det blir svårt att filma ett barnkalas och få de springande barnen i fokus.

Jag tror inte att det finns externt mikrofonuttag även om det skulle gynna just den målgruppen som jag beskrev ovan.
 
mjelle skrev
Lekfunktioner som att ta små filmer hör mera hemma i kompaktkameror, och vill man filma på riktigt så skaffar man en bra filmkamera.

Lekfunktion? Du har verkligen ingen aning vad du snackar om va? En riktigt 720p-funktion i 24fps, givetvis full kompatibilitet med alla Nikon-optik, möjlighet till kort skärpedjup (vilket är i stort sätt omöjligt med en traditionell videokamera i konsumentklassen) och 5 minuters inspelning. Har du ens någon aning om vad en professionell kamera med motsvarande prestanda skulle kosta? Nu är visserligen bitraten med största sannolikhet rätt låg men det lär inte dröja länge innan vi får se riktigt (ur teknisk synvinkel) högkvalitativa kortfilmer inspelade med D90 eftersom den ger helt andra möjligheter än en videokamera för en duktig filmfotograf som är van vid manuell fokusering.

Mig oss som gillar både stillbild och video är det en smärre revolution. Blanda INTE ihop detta med filmfunktionen på en kompaktkamera.
 
Jag tror inte att det finns externt mikrofonuttag även om det skulle gynna just den målgruppen som jag beskrev ovan.
Du har så rätt i allt du skriver, men jag tror att det inte är så viktigt med extern ingång för mikrofon egentligen. Det inbyggda räcker för synkspår och sen tar man ändå oftast upp ljudet externt med bättre ljudinspelare, t ex en Zoom H4/H2 och dyrare prylar.

Får bara hoppas att det här letar sig vidare till andra kameror och tillverkare. Om det sen går att mata ut bilden i realtid utan kompression via kamerans HDMI-gränssnitt så kommer Nikon att sälja bra många kameror då det finns billiga capturekort till Mac/PC som kan fånga signalen i full upplösning och utan kompression.
 
Jag måste säga igen att jag tycker det är perfekt. D90 är en kamera för avancerade amatörer. En sådan vill gärna filma en lite snyggare film att lägga ut på nätet, men skulle aldrig köpa en videokamera (definitivt inte med utbytbara objektiv) för att försöka åstadkomma samma resultat.

Föräldern som egentligen köpt en för dyr kamera att fota sitt barn med kommer kanske inte att ha nytta av det här, men skateboardande ungdomar, fågelskådare, videobloggare och nollbudget-videoproducenter kan komma att älska det.
 
Jo visst kan man det om man ser behovet.

Min åsikt är att en avancerad systemkamera ska koncentrera sig på att ge möjlighet att ta så bra bilder som möjligt och inget annat!

Lekfunktioner som att ta små filmer hör mera hemma i kompaktkameror, och vill man filma på riktigt så skaffar man en bra filmkamera.

Men detta är bara vad jag tycker.
Jag håller med att det kan kännas främmande med videofunktion på en systemkamera. Men glöm inte att kameran är avsedd för amatörsbruk, mest för fotointresserade familjefotografer. Många av dem vill gärna ha möjlighet att filma också.

Jag tillhör till de som är intresserade av video också och skulle gärna vilja ha videofunktion på min D300 om den inte är på bekostnad av övriga funktioner. Videoklippen från den skulle jag använda som superkoola inslag i mina vanliga filmer som är filmade med en vanlig videokamera. För att få liknande effekt med en "vanlig" videokamera måste man komma upp till hundratalstusenkronors klass.

*edit* Medan jag skrev hade redan Fredrik och Daniel svarat ungefär med samma resonemang.
 
mjelle skrev
ta små filmer med de objektiv man ändå har
------------------

Jo visst kan man det om man ser behovet.

Min åsikt är att en avancerad systemkamera ska koncentrera sig på att ge möjlighet att ta så bra bilder som möjligt och inget annat!

Lekfunktioner som att ta små filmer hör mera hemma i kompaktkameror, och vill man filma på riktigt så skaffar man en bra filmkamera.

Men detta är bara vad jag tycker.

Eller också tar man en titt på hur medielandsapet -- främst på Internet -- ser ut, och vilken riktning det verkar röra sig åt. Då inser man att detta, åtminstone inte i förlängningen, handlar om några "lekfunktioner". Bli inte förvånad om du inom en relativt snar framtid kommer att se t.ex. 1080 HD-video för professionellt bruk även i toppmodellerna (efterföljarna till 1D3, 1Ds3, D3, D700, etc, etc)
 
Helt plötsligt blir jag tveksam till att köpa en D300. :p Möjligheterna blir riktigt grymma, och vi kommer som sagt nog att få se en hel del amatörfilm som når en ny nivå. Både tekniskt och konstnärligt kan vara värt att tillägga.

Borde det inte gå att ändra bländare medans man filmar om man använder ett icke-G-objektiv? (ett sånt med riktig bländarring alltså)
 
Eller också tar man en titt på hur medielandsapet -- främst på Internet -- ser ut, och vilken riktning det verkar röra sig åt. Då inser man att detta, åtminstone inte i förlängningen, handlar om några "lekfunktioner". Bli inte förvånad om du inom en relativt snar framtid kommer att se t.ex. 1080 HD-video för professionellt bruk även i toppmodellerna (efterföljarna till 1D3, 1Ds3, D3, D700, etc, etc)

Precis!

Det här tror jag bara är ett första steg på en mycket spännande och gränsöverskridande utveckling. Det är detta kreativitet handlar om - göra något få förväntat sig. Jag förustspår att denna innovation också går hand i hand med kommerssiella och professionella intressen och då det bäddat för framgång.
 
Enligt mej en helt onödig funktion ..
Att filma med en Systemkamera.
Har man inte råd att köpa en Videokamera så kan man gott låta bli
att filma !!
 
Lekfunktion? Du har verkligen ingen aning vad du snackar om va? En riktigt 720p-funktion i 24fps, givetvis full kompatibilitet med alla Nikon-optik, möjlighet till kort skärpedjup (vilket är i stort sätt omöjligt med en traditionell videokamera i konsumentklassen) och 5 minuters inspelning. Har du ens någon aning om vad en professionell kamera med motsvarande prestanda skulle kosta? Nu är visserligen bitraten med största sannolikhet rätt låg men det lär inte dröja länge innan vi får se riktigt (ur teknisk synvinkel) högkvalitativa kortfilmer inspelade med D90 eftersom den ger helt andra möjligheter än en videokamera för en duktig filmfotograf som är van vid manuell fokusering.

Mig oss som gillar både stillbild och video är det en smärre revolution. Blanda INTE ihop detta med filmfunktionen på en kompaktkamera.

.-----
Visst kvaliten är nog (eller kommer att bli) rätt OK och kort skärpedjup är nice ibland.
Vad gäller kostnaden för en filmkamera med säg t.ex 1080i så är det ju inte försumbart men då är du inte heller låst vid futtiga 5 minuter.

Sen kan man fungera på ergonomin jämfört med en filmkamera, men där är jag osäker.

Men med tanke på hur mycket, åtminstone jag, klipper bort från råfilmen så skulle 5 minuters inspelning ändå bli en lekfunktion för mig.

Dessutom att lägga in fördyrande (eller ändå värre, viktökande funktioner, men det är det kanske inte här) gör kameran mindre attraktiv för dem som inte ser något behov av dessa funktioner.

Jag ser ju av svaren att det är flera som inte resonerar som jag, men det hade jag inte väntat mig heller.
Säkert ser de andra behov och fördelar, kameran kommer säkert att sälja bra även fast jag inte kommer att köpa den.
 
Enligt mej en helt onödig funktion ..
Att filma med en Systemkamera.
Har man inte råd att köpa en Videokamera så kan man gott låta bli
att filma !!

Jag tror att videofunktionen i en DSLR splittrar folk i två läger: de som finner den onödig och de som ser möjligheterna (nu och på sikt). Jag tillhör den senare gruppen.
 
Speciellt inte som "filmen" lär gå med 24 bilder per sekund, alltså den gamla tidens film. Dagens videokameror går med motsvarande 60 cykler per sekund vilket ger en betydligt jämnare bild. Jag tror många kommer att få en aha upplevelse när dom upptäcker skilnaden, allt var inte bättre förr. Nej, skall man filma idag är det modern videoteknik som gäller, filmens tid är förbi.
Mvh
JB
 
.-----
Visst kvaliten är nog (eller kommer att bli) rätt OK och kort skärpedjup är nice ibland.
Vad gäller kostnaden för en filmkamera med säg t.ex 1080i så är det ju inte försumbart men då är du inte heller låst vid futtiga 5 minuter.

Sen kan man fungera på ergonomin jämfört med en filmkamera, men där är jag osäker.

Men med tanke på hur mycket, åtminstone jag, klipper bort från råfilmen så skulle 5 minuters inspelning ändå bli en lekfunktion för mig.

Dessutom att lägga in fördyrande (eller ändå värre, viktökande funktioner, men det är det kanske inte här) gör kameran mindre attraktiv för dem som inte ser något behov av dessa funktioner.

Jag ser ju av svaren att det är flera som inte resonerar som jag, men det hade jag inte väntat mig heller.
Säkert ser de andra behov och fördelar, kameran kommer säkert att sälja bra även fast jag inte kommer att köpa den.

Det är ett lustigt fenomen som alltid tycks uppträda när en ny produkt lanseras. En del finner att produkten inte kommer med något nytt och kritiserar den för det. Om produkten verkligen kommer med något innovativt (som videofunktionen) så tenderar folk att fördlöma det nya som onödigt. Det kan sannerligen inte vara lätt att ta fram nya produkter som tex en DSLR då det verkar vara så att hur den än utformas så kommer människor att finna något som antingen saknas eller som är onödigt.
 
Videofunktionen är helt klart intressant men inget jag skulle väga in vid ett eventuellt köp. Det är en kul grej men fortfarande inte tillräckligt genomarbetat för att göra någon extra vikt på vågen för min del.

Är lite splittrad i fråga om D300 eller D90. Någon som har några tunga argument (inte video då ;))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.