Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - Motsvarande kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernoob

Ny medlem
Hej!
Jag har funderat på att köpa mig en sån här systemkamera för att fota motorsport. Tanken var att jag skulle köpa nån billig kamera. Tittade lite på nätet å kom fram till att canon 450D skulle passa mig. Sen tänkte jag skaffa nått 70-300 objektiv typ sigma.

Men när jag kom in på media markt om började klämma på kamerorna så slogs jag av hur små dom är. Jag är 185cm lång och har europeiska händer. Dom enda kamerorna jag tyckte var sköna att hålla i vad Nikon D90 och Canon 50D. Dessa kameror är dom lite väl dyra då jag förmodligen bara kommer fota 20 bilder innan jag är less på fotografering.

Finns det nån likvärdig modell storleksmässigt??? Såg att finns 70 och 80D också.

Som ni säkert förstår så spelar det inte nån större roll om dessa kameror inte har alla fräsiga funktioner och sämre sensorer.

En annan kul grej jag gillade med 50D var all röda linjer som jag inte fattade vad de gjorde där samt displayen när man tittar i sökaren??? heter det så?

Puss & kram
 
Varför köpa en kamera om du tror att du kommer att ledsna efter 20bilder?

Om jag förstår dig rätt menar du Nikon D70 och D80? Dessa är i samma storlek som Nikon D90. Gillar du inte storleken kan jag rekommendera batterigrepp som iaf finns till D80 och D90. Osäker på hur det är till D70.

Skulle även vilja slå ett slag för Nikons 70-300 med VR (bildstabilisering) om du ska fota motorsport eftersom du säkerligen kommer att vilja panorera för att följa med motivet.
 
Varför köpa en kamera om du tror att du kommer att ledsna efter 20bilder?

Om jag förstår dig rätt menar du Nikon D70 och D80? Dessa är i samma storlek som Nikon D90. Gillar du inte storleken kan jag rekommendera batterigrepp som iaf finns till D80 och D90. Osäker på hur det är till D70.

Skulle även vilja slå ett slag för Nikons 70-300 med VR (bildstabilisering) om du ska fota motorsport eftersom du säkerligen kommer att vilja panorera för att följa med motivet.

Japp, Det är Nikon D70 och D80 jag menar. Så dom är lika stora då. Då kanske jag får leta reda på någon sådan.

Jag trodde sigma hade bildstabilisering på sina. Jag får väl kolla upp det.
 
Japp, Det är Nikon D70 och D80 jag menar. Så dom är lika stora då. Då kanske jag får leta reda på någon sådan.

Jag trodde sigma hade bildstabilisering på sina. Jag får väl kolla upp det.

Jag skulle nog satsa på D80 isf och vad jag kan se så har inte sigma bildstabilisering (OS) på sitt 70-300 men väl på sitt 120-400.
 
D70, D80 och D90 är i samma "klass" (vad nu samma klass innebär) men av olika generationer.

D70 är idag en gammal kamera. 6MP räcker visserligen rätt långt och dess bildkvalitet är också egentligen tillräcklig men det har hänt mycket sedan D70 lanserades. AF, brus etc är mycket bättre i mer moderna modeller. D70 borde du inte heller kunna finna som ny i butikerna. Till D70 fanns det inget original batterigrepp, däremot fanns det ett och annat pirat.

D80 är en avsevärt modernare kamera. Bättre AF och mycket högre bildkvalitet. D90 är ytterligare förfinad. Den största skillnaden mellan D80 och D90 är att brusnivåerna är ännu bättre samt att D90 kan filma i HD. Finns många fler skillnader men de kan jag inte uttala mig om då jag aldrig använt en D80. D90 har även Live View. Dvs du kan använda LCD bak på kameran till att komponera bilden. Dock skall du vara medveten om att hastigheten på AF vid användande av LiveView är ruskigt långsam. Glöm den vid plåtning av snabb motorsport.

Om du inte vet om ditt intresse kommer att hålla i sig så borde du kanske titta på en begagnad kamera istället. Avsevärt billigare. En D70 borde gå att hitta för 1500 spänn eller så.

Dock vill jag varna dig för att det är inte så lätt att få till det. Många tycks tro att med en schysst kamera så blir det per automatik bra bilder. De som möjligtvis är av lite sämre kvalitet "fixar jag lätt till i Photoshop." Det fungerar inte på det viset. Enträgen vinner brukar det ju heta. Det krävs träning och åter träning för att ta riktigt bra bilder. Är avsikten enbart minnesbilder eller om du redan vet att intresset brukar svikta, köp en schysst kompakt som går ner i fickan istället för en otymplig systemkamera. Den stora klumpiga systemkameran kommer bara att lämnas kvar hemma. Har du eller tror dig kunna åstadkomma ett genuint bildintresse så är det en annan sak.

Det blev lite OT men jag har sätt allt för många systemkamror som bara ligger på hyllan därhemma för att kunna låta bli.
 
Senast ändrad:
Jag undrar också vad vitsen med att köpa systemkamera är om du vet att du kommer att tröttna redan innan du köpt kameran.

D200 är troligen ett bättre alternativ ergonomiskt sett.
 
hmm köp dig en kompaktkamera istället..är små ja..men kostar inte mkt och ger man upp foto efter 20bilder är det inte värt att köpa systemkamera
 
Kombinationen kompakt och motorsport vet jag inte om det fungerar så bra. En begagnad D80 kanske inte skulle vara så dumt eller en Canon 20D eller 30D. En begagnad kamera kan man få till ett hyfsat pris. Kika vad som erbjuds på annonsmarknaded här på Fotosidan. Gillar du sedan inte foto så kan du sälja prylarna igen och kanske få tillbaka samma som du gav.

/Gunnar
 
Motorsport och kompakt är tveksamt onekligen. Även 450D är lite tveksam, den är inte dålig, men liten och svågreppad och sämre AI-Servo än xxD husen gör att andelen keepers blir lägre. I Helgen körde jag lite Crosskart foto med 70-200 f/4L USM och 40D - andelen tekniskt lyckade bilder är väl över 85% och detta blir inte lika bra med en kamera med enklare AF-system eller långsammare focusmotor i optiken. f/2.8 hade på ett sätt varit "bättre", men f/4 passar bra för den typen av foto då f/2.8 kan ge lite för litet skärpedjup, visst kan man köra med mindre bländare, men då har man mer att släpa på i "onödan" (oki af är lite snabbare med f/2.8 optik, men enlig mig räcker 70-200 f/4L USM väl till i hastighet i dagsljus iaf).

Folkrace, rallycross, crosskart, rally och liknande anser jag att 1DmkII (eller senare), 40D eller 50D samt på detta skruva på 70-200 f/4L USM eller 70-200 f/2.8L USM är väl valda prylar. Till rally där det ibland är mörkare kan EF 100 f/2 eller EF 85 f/1.8 USM rekomenderas. 135 mm f/2L USM kan också vara ett gott alternativ, men något dyrt iofs.

På Nikonsidan har jag sämre koll, men jag har sett D300 runt nacken på många nöjda motorsport fotografer och då detta är en lysande kamera så bör nog kunna välja den med gott samvete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.