Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 i regnet

Produkter
(logga in för att koppla)

peter-a

Medlem
Tjena

Jag jobbar väldigt mycket med min Nikon D90 när jag är ut och fotar.

Ibland när man är ute har man inte så tur med vädret och det kan regna ganska kraftigt. Eftersom min D90 och dess kringutrustning är bland det käraste jag har brukar jag ofta plocka undan den när regnet kommer, men jag har börjat fundera...behöver man verkligen göra det?

Är det någon som har lite erfarenhet vad det gäller D90 och dess förmåga att klara av väta?

Det känns som man missar ganska mycket om man skiter i att fota när det börjar regna...

Tack för alla typer av svar

/Peter

Tjena

Jag jobbar väldigt mycket med min Nikon D90 när jag är ut och fotar.

Ibland när man är ute har man inte så tur med vädret och det kan regna ganska kraftigt. Eftersom min D90 och dess kringutrustning är bland det käraste jag har brukar jag ofta plocka undan den när regnet kommer, men jag har börjat fundera...behöver man verkligen göra det?

Är det någon som har lite erfarenhet vad det gäller D90 och dess förmåga att klara av väta?

Det känns som man missar ganska mycket om man skiter i att fota när det börjar regna...

Tack för alla typer av svar

/Peter

D90 har ingen som helst form av vädertätning. Vidare så finns det ju rätt så stora glipor ner i chassit kring avtryckare/reglage och blixt. Så, det hänger nog mer på tur än skciklighet.

Men varför inte skicka ner något i stil med http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5951820 i kameraväskan?

Jag har själv en kamera som ÄR vädertätad (D700), och mina objektiv är också vädertätade, trots detta har kameran en gång slutat fungera.. men då plåtade jag förvisso i slagregn ;)

Jag kan tipsa om Stom Jacket:

http://www.vortexmedia.com/SJ1.html

Jag köpte sådana till mina teleobjektiv och har utan problem stått ute i rejält ösregn och fotat. Grejerna håller sig helt torra så länge man håller dem någorlunda plant.

Som du säger, man missar en del bilder om man plockar undan för lite regnstänk. Dessa kostar ett par hundralappar inklusive frakt om jag inte missminner mig (priser finns någonstans på hemsidan), och då köpte jag ändå storlek XXL av pro-modellen.

Jag har fotograferat med min D90 i regn av den typ som gör att man tycker att det är trist att promenera i, men inte innebär en rusch från bilen till dörren. Det har funkat, men jag kan ha haft tur. Jag brukar i sådan lägen bära kameran innanför jackan.

En trevlig kamrat med paraply kan ju vara ett alternativ. Vill hon också fotografera får ni turas om att hålla paraply.

Per.

Eftersom min D90 och dess kringutrustning är bland det käraste jag har brukar jag ofta plocka undan den när regnet kommer, men jag har börjat fundera...behöver man verkligen göra det?
Nej, det behöver man inte. Jag har visserligen inte någon D90, men min Canon 40D tål förmodligen ungefär lika mycket regn. Den har jag utan problem använt ganska länge i lätt regn och kortare stunder i ösregn.

Nej, det behöver man inte. Jag har visserligen inte någon D90, men min Canon 40D tål förmodligen ungefär lika mycket regn. Den har jag utan problem använt ganska länge i lätt regn och kortare stunder i ösregn.

Men 40D räknas väl som vädertätad? Något som jag förstår D90 inte är.

Tack så mycket för alla tips!

Stormjacket lät inte helt dumt. Ska seriöst fundera på att köpa in mig på en sån.

Tack igen.

/Peter

Jag kan tipsa om Stom Jacket:

http://www.vortexmedia.com/SJ1.html

Jag köpte sådana till mina teleobjektiv och har utan problem stått ute i rejält ösregn och fotat. Grejerna håller sig helt torra så länge man håller dem någorlunda plant.

Som du säger, man missar en del bilder om man plockar undan för lite regnstänk. Dessa kostar ett par hundralappar inklusive frakt om jag inte missminner mig (priser finns någonstans på hemsidan), och då köpte jag ändå storlek XXL av pro-modellen.

Tusen tack för tipset! Jag gick in på eBay och inköpte en Medium för 290kr på en gång.

Fotografen brukar ge upp långt före utrustningen.

"Vädertätning" har blivit något av ett marknadsföringsfras som låter väldigt bra (för vem vill ha en oskyddad kamera) i likhet med många megapixlar, inget kameramärke lämnar däremot några garantier gällande vädertätningens effektivitiet och även extra vädertätade "proffskameror" kan lägga av i dåligt väder om man har otur.

Om du inte doppar kameran i vatten så är du ganska säker, det finns nog ingen i min bekantskapskrets som har haft en kamera som har lagt av på grund av regn. Det närmaste jag kommer ett kamerahaveri i regn är att joysticken la av för en bekant, men den fungerade igen så fort kameran torkat upp. Själv har jag fått lite imma bakom topdisplayen, vilket dock inte påverkade kamerans funktion (och kameran fungerar fortfarande utmärkt nu fem år senare).

Så använd sunt förnuft, täck kameran med armen när det regnar som mest. Torka av det värsta då och då med en pappersnäsduk eller liknande, viktigast kring knappar och reglage där vatten i värsta fall kan komma in.

Jag använde min D90 under regn kraftigare än något som någonsin fallit i Sverige så sent som i April, ute i regnskogen uppe mellan Argntina-Paraguay-Brasilien. Om man höll kamera riktad lite för mycket uppåt under mer än någon sekund hade man fyllt motljusskyddet med vatten.

Jag var ute under en hel dag, och kunde med lite hjälp under en pocho t.o.m byta objektiv två ggr. Det fanns andra kameror som gav upp, bl.a en Olympus E-3 - som ska vara något av det bästa som finns vad det gäller vädertätning. En D3 gav också upp, men det antar jag berodde på objektivet.

Så det handlar precis lika mycket om hur du hanterar kameran som om kameran "klarar" det. Jag har f.ö använt en D40 i Chiang Mai, på gränsen mellan Thailand och Burma - inte under lika starkt regn, men dock tropisk regnskog, 40º varmt och 110% luftfuktighet. Det var heller inga problem.

Båda gångerna hade jag kondens i LCD-displayen dagen efter, men ett par timmar utan regn tog bort detta.

Det man ska vara försiktig med med s.k stormskydd är att de verkligen, verkligen är täta. Det är mycket värre för en kamera om det står vatten mellan huset och ett ytterskikt än att vatten "bara" rinner på utsidan. Normalt svenskt regn bekymrar mig inte det allra minsta, det tar jag ut vilken kamera som heltst i (kanske inte kompakter, där rinner det rakt in i huset...)

Jag har använt min D90 i ur och skur, edt enda menet är när jag spillde en GT över det så klibbade joysticken på baksidan men det hade antagligen gått att skölja rent med lite vatten.

Enda problemet jag haft är när jag var i srilankaoch gick från ett kraftigt luftkonditionerat hotellrum till tropisk värme utanför med oändlig luftfuktighet, då immade hela kameran igem med det gör ju allt som kom ut ur hotellrummet så det var ju ine kamerans fel.

Jag var också VÄLDIGT rädd om kameran i början men sedan så började jag fundera på alla fina fototillfällen som jag missade pga rädslan för att skada kameran. nu är den med överallt!

Ok tack för tipset.

Jag har hört lite blandat, där folk säger att det är lugnt och andra säger att det inte är det...

Man vill egentligen inte "chansa" och sen står man där med en död kamera som inte går att laga.

Som glad amatör har man inte alltid 8-10 tusen att lägga undan bara för att man chansat...

Men tack för tisen, jag tänker absolut ha dem i bakhuvudet.

Jag har förstört 2 stycken kameror pågrund av regn och snö, varav en vädertätad. Var dock under lite mer extrema förhållanden, men att vara försiktig skadar aldrig. Mitt tips är plastpåse om kameran.

Jag har ett Kata regnskydd, kostar nåra hundra spänn. det har blåst nordliga vindar och regnat hela dagen idag. Ka´meran har stått på stativet hela dan i regnet med regnrocken på. klockrent, inte en droppe nånstans annat än på motljuskyddet.
(ja lite lögn va det där, frontlinsen har fått stänk oxå.)

Kan man skydda kameran bör man naturligtvis göra det. Men min poäng var att man inte ska vara rädd för de enstaka regnstänken.

Som glad amatör har man inte alltid 8-10 tusen att lägga undan bara för att man chansat...

Se till att ha en bra allriskförsäkring som täcker olyckshändelser (kolla villkoren hos ditt försäkringsbolag i förväg), det är som sagt inte speciellt kul att ha en kamera som man inte vågar använda.

Eller så byter du din kamera mot en begagnad D70 för 1000 kr som du har råd att förlora...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar