Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 i mellandagsrean

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad ska man ha för minneskort till en D90 med tanke på videoinspelning? Det lär väl vara bra skrivningshastighet på kortet så det inte laggar om man spelar in i HD kvalitet?, eller spelar det inte så stor roll ändå? Tips på kort till så bra pris som möjligt? 4-6-8 gig antar jag är lämpligt.

Tacksam för tips! :)

Kortet behöver inte alls vara så himskans snabbt för video. Vad jag kan se så genererar 5min video 4GB (Som ju är största filstorlek på ett SDHC/FAT32) i bästa videokvalitet med D90, och det blir ju strax under 15MB/s.
 
Låter väldigt mycket i mitt tycke. Det lilla jag har filmat tar runt ~1.5-2 MB/s. Om 5 minuter tar 4 GB så borde det ju bli runt 13 MB/s när du filmar eller galna 100 Mbps. Vad har du för inställningar när du filmar?
 
Låter väldigt mycket i mitt tycke. Det lilla jag har filmat tar runt ~1.5-2 MB/s. Om 5 minuter tar 4 GB så borde det ju bli runt 13 MB/s när du filmar eller galna 100 Mbps. Vad har du för inställningar när du filmar?

Jag äger inte en D90, jag hittade tre postningar på nätet som alla indikerade ungefär samma sak.
 
Tack...

...för tipsen om Expert! Dock var den enda som fanns kvar i Eriksberg när jag pratade med dem, men jag hann aldrig dit för innan dess hade min mamma lyckats få till ett deal på Ahlséns i Lerum - 5 995 kr! Sagt och köpt. =)

Provade den på nyårsafton i tio minus, med snö på marken, sol ute på sjön där vi var och dimma runtom. Helt underbara förhållanden, och jag var supernöjd med flera av bilderna! *lycklig*
 
Oj! Grattis! Verkligen!

När jag pratade med dem, hade de ingen som helst förståelse för Experts deal och menade att det inte var något som var sanktionerat från Nikons sida.

Din mamma är nog en bra förhandlare! :)
 
Ja, Expert annonserar ut D90 för 6000 kr. Om det verkligen finns några kameror i butikerna är en annan fråga...

Expert sålde slut ganska så snabbt!
Men som tur är har bla MediaMarkt prisgaranti så dom har sänkt sitt pris på hus till 6000 kr. Det är inget dom skyltar med eftersom dom inte vill sälja dom så billigt. Säljarna blir inte heller så glada och för första gången så vägrade dom skriva ut ett personligt kvitto som dom alltid brukar vara så snabba med...
 
Vad innebär ett personligt kvitto? Får man inget vanligt kvitto.. som vanligt liksom?? Eller? Fattar inte riktigt..?
 
Vad innebär ett personligt kvitto? Får man inget vanligt kvitto.. som vanligt liksom?? Eller? Fattar inte riktigt..?

Kassakvittot är ett litet kvitto som tappar färgen efter ett tag. Med personligt kvitto så menar jag när dom knappar in dina uppgifter i datorn och sen så får du även en stor utskrift på A4... Det jag menade var att jag fick lådan och gick till kassan direkt. Brukar man inte få när man pratar med säljare på de stora el varuhusen.
 
Oj! Grattis! Verkligen!

När jag pratade med dem, hade de ingen som helst förståelse för Experts deal och menade att det inte var något som var sanktionerat från Nikons sida.

Din mamma är nog en bra förhandlare! :)


Ha, ha, ja, det vet jag sedan tidigare att hon är, men inte visste jag att hon lyckats så bra! =) Jag är supernöjd iaf, och lovade att vända mig dit först nästa gång jag letade nytt objektiv. =)
 
Oetisk butik

Expert sålde slut ganska så snabbt!
-------------------------------------------------QUOTE]

Tja, själv gick jag in i går lördag på Expert Boländerna här i Uppsala, de annonserade fortfarande med stor skylt utanför och hade D90an utställd i butiken med reaskylt, prislapp och allt så jag slog till. Tyvärr så ville inte försäljaren ha mina pengar. "Hm, nja, alltså öhhh just kamerahuset är slutsålt sa han". Men, sa jag, och pekade på det utställda exemplaret, det verkar ju finnas minst ett kvar???
"Nja hm öhh alltså just det där är ett paketexemplar som vi splittat och inte kan sälja! Men många kunder har frågat!" Sa försäljaren
Men, sa jag, ni har stora annonsen utanför butiken och kameran utställd med prislapp o allt och vill ändå inte sälja??
"Nja, öhhh, alltså vad vill du jag ska göra åt det?" sa försäljaren.
Tja, du kan ju alltid sälja det till mig, du annonserar ju om den och det står här i montern med prislapp och allt.
"Hmm, alltså, öhhh det kan bara fotoansvarige här bestämma" sa försäljaren. "Men jag kan ju alltid ta bort kamerahuset ur montern om du tycker det känns bättre!"

Då tackade jag för mig och åkte hem.
Här travar man in i en butik och vill spendera 10-15 tusen på en kamera
och försäljaren lyckas bara göra mig arg. Undrar om man egentligen får ha såna här falska lockvaror. Nåja, de slipper mig som kund i alla fall.

Mikael
 
Jag blev med förbannad.
Ringde till mediamarkt och frågade vad de tog för d90 hus. 8500 (tror jag) blev svaret. Sa att expert skyltade med 5990 och frågade om de kunde matcha det. Inga problem sa hon. Ok, försäkrade mig om att det inte var några problem och åkte sedan in till frölunda. (Ca 30 min bilfärd).
Kommer dit, berättar för en försäljare det som sades på telefon. Hon börjar vela runt lite för att sedan säga att d90 bara säljs i kitt. Började babbla på om att det stod fel i registret och att hon i telefonen sagt fel.

Fyfan vad lack jag blev...
Visst, inte sur på henne personligen, men 1-2timmar åt helvete på nåt man faktiskt kommit överens om. Och "kitten" var förövrigt en d90 låda som hämtades på ett ställe och objektivet på en annan...
 
Jag blev med förbannad.
Ringde till mediamarkt och frågade vad de tog för d90 hus. 8500 (tror jag) blev svaret. Sa att expert skyltade med 5990 och frågade om de kunde matcha det. Inga problem sa hon. Ok, försäkrade mig om att det inte var några problem och åkte sedan in till frölunda. (Ca 30 min bilfärd).
Kommer dit, berättar för en försäljare det som sades på telefon. Hon börjar vela runt lite för att sedan säga att d90 bara säljs i kitt. Började babbla på om att det stod fel i registret och att hon i telefonen sagt fel.

Fyfan vad lack jag blev...
Visst, inte sur på henne personligen, men 1-2timmar åt helvete på nåt man faktiskt kommit överens om. Och "kitten" var förövrigt en d90 låda som hämtades på ett ställe och objektivet på en annan...

Oj va trist.
Jag gjorde samma, ringde och frågade om dom sålde hus. Sen åkte jag dit och sa att jag var intresserad av bara ett hus. Inga problem sa MediaMarkt i Västerås. När jag frågade om dom hade prisgaranti skruvade försäljaren på sig. Gick och plockade ut en låda med ett D90 hus ur som du säger ett paket som dom hade gjort själva. Dvs inget färdigt Nikonkit utan deras egna lilla special paket. Jag kollade när dom knappade i datorn och där är priset på hus redan sänkt till 5990 kr.

Om du vill ha ett hus tycker jag du åker dit igen och står på dig! Men börja med att säga att du vill ha bara ett hus, eftersom du har objektiv som passar eller nått. När dom säger att dom har hus då kan du börja snacka om prisgarantin. Du kan ju även ta med experts annonsblad för på deras hemsida står att man ska ha med det så får du samma pris.

Jag hade förberett mig väl innan jag åkte dit.

Lycka till!
 
Om du vill ha ett hus tycker jag du åker dit igen och står på dig! Men börja med att säga att du vill ha bara ett hus, eftersom du har objektiv som passar eller nått. När dom säger att dom har hus då kan du börja snacka om prisgarantin. Du kan ju även ta med experts annonsblad för på deras hemsida står att man ska ha med det så får du samma pris.

Jag hade förberett mig väl innan jag åkte dit.

Lycka till!

Oftast är det väl så att för att prisgarantin ska gälla så ska konkurrenten med det lägre priset ha varan i lager.
Så har det i alla fall varit på flera ställen jag kollat upp, skulle förvåna mig om inte Mediamarkt kör samma race.

Jag antar då att Expert inte längre har några hus eftersom ni jagar på mediamarkt?

//Fredrik
 
Näe dom behöver inte ha i lager. Men jag har för mig att jag läste någonstans att man ska kunna visa ett gällande pris från en annan butik.

Direkt från MediaMarkts hemsida, http://www.mediamarkt.se/?pageID=10

Har ni prisgaranti?
Ja, men endast mot fysiska butiker i närområdet (ej näthandel).
 
Jag köpte mitt D90-hus på nyårsafton. Jag fick ringa runt till rätt många (Expert-)butiker innan jag hitttade en som hade några hus kvar. Enligt försäljaren så köpte jag det näst sista huset från Experts lager. Försäljaren sa också att Expert hade sålt ett 50-tal hus under första kampanjtimmen.

EVENTUELLT skulle Expert få in ca 10 hus till under första veckan i januari...
 
Jag köpte mitt D90-hus på nyårsafton. Jag fick ringa runt till rätt många (Expert-)butiker innan jag hitttade en som hade några hus kvar. Enligt försäljaren så köpte jag det näst sista huset från Experts lager. Försäljaren sa också att Expert hade sålt ett 50-tal hus under första kampanjtimmen.

EVENTUELLT skulle Expert få in ca 10 hus till under första veckan i januari...


Enligt Expert´s hemsida så finns det hus kvar hos en del affärer. Tyvärr inte i närheten av var jag befinner mig.
 
Tack för det härliga tipset med media markt. Det blir att åka på jakt i morgon. :)

Apropå deras prisgaranti står det "Har ni prisgaranti?
Ja, men endast mot fysiska butiker i närområdet (ej näthandel)." på deras hemsida. Skulle de få för sig att det måste finnas i lager får de väl ringa runt till alla expert-butiker i Stockholm och kolla om de har några.
 
Ja exakt du ska kunna köpa den i en annan butik. Finns det en expert i samma stad så kan du köpa den! Dvs fysisk butik i närområdet.

När jag var på MediaMarkt i Västerås så ringde dom inte runt till alla 3 Expert butikerna för att kolla lagerstatus.
Dom sa helt enkelt att dom följer marknaden och dom hade redan koll på att priserna var låga på Expert. I deras datasystem så var det redan ändrat så husen kostade 5990 kr. Ovsett vad det stod på skyltarna vid kameran.

Sen hur dom olika butikerna tolkar sin prisgaranti kan kanske skilja. Även olika säljare kanske beter sig olika.
Tjejen jag pratade med och handlade av var mycket trevlig och hjälpsam även fast hon inte tjänade några pengar (provision lät det som) på mitt inköp.

Det gäller nog att stå på sig och argumentera för sin sak om man inte får som man vill ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.