Annons

Nikon D90, funderar på Nikon D7200..

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Hej

Har en Nikon D90 m diverse objektiv.
Trivs bra med den, men funderar ändå på en ny kamera.

Har tittat på en Nikon D7200 och så ett TAMRON 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO Nikon.

Men så funderar jag i mellanåt, ska jag byta kamera el bara satsa på ett nytt objektiv.
Man blir lite dumsnål i mellanåt ;-)
Även fast det skulle vara jättekul m en ny kamera, min har ett antal år på sej nu.

Är det stor skillnad på dessa två kameror?
Passar mina objektiv på D7200?

Jag gillar att fota Barnbarn, Enduro, Macro, och även börjat försöka mej på norrsken.

Hur skulle ni göra?
Ge mej era tips!

:-D

Ja passar det D90 så passar det D7200.
Provat en D7200 i butik, men du kommer nog bli dyrt....
Men 16-300 är inte min melodi.

Hej

Har en Nikon D90 m diverse objektiv.
Trivs bra med den, men funderar ändå på en ny kamera.

Har tittat på en Nikon D7200 och så ett TAMRON 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO Nikon.

Men så funderar jag i mellanåt, ska jag byta kamera el bara satsa på ett nytt objektiv.
Man blir lite dumsnål i mellanåt ;-)
Även fast det skulle vara jättekul m en ny kamera, min har ett antal år på sej nu.

Är det stor skillnad på dessa två kameror?
Passar mina objektiv på D7200?

Jag gillar att fota Barnbarn, Enduro, Macro, och även börjat försöka mej på norrsken.

Hur skulle ni göra?
Ge mej era tips!

:-D

Hej!

"Killern" i D7200 är AF-modulen. Jag har D300, vilken i stort delar af prestandan med d7100/7200 och jag vill inte byta till annat än helst en D500, för att för mig är AF-möjligheterna det allra viktigaste, en felfokuserad bild går aldrig att reparera eller gömma på samma sätt som brus eller vinjettering. Ska du fota enduro och barn kommer nog en d7200 göra underverk i af hänseende annars skulle jag strunta i det och köpa bättre optik och då inte någon superzoom. Ska du fota snabba saker med tele ska du nog titta på någon bländare 2,8 zoom, exempelvis 70-200/2,8 då går det undan.

Hej!

"Killern" i D7200 är AF-modulen. Jag har D300, vilken i stort delar af prestandan med d7100/7200 och jag vill inte byta till annat än helst en D500, för att för mig är AF-möjligheterna det allra viktigaste, en felfokuserad bild går aldrig att reparera eller gömma på samma sätt som brus eller vinjettering. Ska du fota enduro och barn kommer nog en d7200 göra underverk i af hänseende annars skulle jag strunta i det och köpa bättre optik och då inte någon superzoom. Ska du fota snabba saker med tele ska du nog titta på någon bländare 2,8 zoom, exempelvis 70-200/2,8 då går det undan.

Har ett Tamron af 70-300mm 1:4-5.6
Inte i närheten eller?

Har du trivts med D90 kommer du att trivas med D7200. D7200 är ju lite snabbare vilket du säkert kan ha nytta av för både barnbarn och enduro. Lite nyare sensor med mindre brus blir bra för norrsken.

Om uppgifterna om din kameraväska fortfarande stämmer , kan jag inte riktigt se att du behöver ytterligare en halvbra telezoom. Var tanken att du bara skulle behöva ta med dig ett objektiv?

Vad du verkar sakna i optikväg är ljusstark vidvinkel med kanske ljusstyrka 2 eller bättre för dina norrskensbilder. Kanske Sigma 18-35/1.8

Har ett Tamron af 70-300mm 1:4-5.6
Inte i närheten eller?

Jag håller med om Hans att om man fotograferar saker som rör sig snabbt så är autofokusen den tydligaste skillnaden mellan en D90 och en D7200.

Och jämför du en Tamron af 70-300mm 1:4-5.6 med en 70-200/2,8 (de går att hitta begagnade för 10000-15000 kr) så är det stor skillnad i fokushastighet och faktiskt även i skärpa.

Det är lite av samma fenomen med objektiv som Tamron 16-300 - det är en underbart kompakt och flexibel lösning till exempel när man är ute och reser. Men det är ljussvagt (f/3,5-6,3 innebär ju troligen att du hamnar vid sisådär f/5,6 redan vid 100 mm) och, fokuserar inte speciellt snabbt och är inte lika skarpt som en mer påkostad - men också mer begränsad - zoom. Som en 70-200/2,8 eller en 70-200/4.

I valet mellan att uppgradera kamera och objektiv ... Tja, det vanligaste rådet är nog ändå att börja med objektiven. Ett bra objektiv kan man köra i 20 år och fotar du till exempel enduro tror jag en begagnad 70-200/2,8 eller 70-200/4 skulle få din D90 att kännas bättre :)

Tack

Tack ni alla för era tips.

En hel djungel detta m teleobjektiv och zoom osv..
Förstår vad ni menar m ljuset, har kollat mina objektiv :)

Ska undersöka objektiven ni tipsat om!

Man vill ha så mkt ;-)

Har du trivts med D90 kommer du att trivas med D7200. D7200 är ju lite snabbare vilket du säkert kan ha nytta av för både barnbarn och enduro. Lite nyare sensor med mindre brus blir bra för norrsken.

Om uppgifterna om din kameraväska fortfarande stämmer , kan jag inte riktigt se att du behöver ytterligare en halvbra telezoom. Var tanken att du bara skulle behöva ta med dig ett objektiv?

Vad du verkar sakna i optikväg är ljusstark vidvinkel med kanske ljusstyrka 2 eller bättre för dina norrskensbilder. Kanske Sigma 18-35/1.8

Ojoj ytterligare ett objektiv man vill ha :)
Tack!

Jag håller med om Hans att om man fotograferar saker som rör sig snabbt så är autofokusen den tydligaste skillnaden mellan en D90 och en D7200.

Och jämför du en Tamron af 70-300mm 1:4-5.6 med en 70-200/2,8 (de går att hitta begagnade för 10000-15000 kr) så är det stor skillnad i fokushastighet och faktiskt även i skärpa.

Det är lite av samma fenomen med objektiv som Tamron 16-300 - det är en underbart kompakt och flexibel lösning till exempel när man är ute och reser. Men det är ljussvagt (f/3,5-6,3 innebär ju troligen att du hamnar vid sisådär f/5,6 redan vid 100 mm) och, fokuserar inte speciellt snabbt och är inte lika skarpt som en mer påkostad - men också mer begränsad - zoom. Som en 70-200/2,8 eller en 70-200/4.

I valet mellan att uppgradera kamera och objektiv ... Tja, det vanligaste rådet är nog ändå att börja med objektiven. Ett bra objektiv kan man köra i 20 år och fotar du till exempel enduro tror jag en begagnad 70-200/2,8 eller 70-200/4 skulle få din D90 att kännas bättre :)

Är det den här du menar när du skriver 70-200/4?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_nikon-nikkor-af-s-70-200-4-0-g-ed-vr-ii-1186393.html

Jepp. Fast jag skulle rekommendera att kika på begagnade, verkar ligga runt 8000 kr. Eller som Erik påpekar, man kan låna (för att prova). Bor du i närheten av någon av Scandinavian Photos butiker kan du hyra ett objektiv, t.ex. över en helg.

Begagnat är jag lite rädd för att köpa.
Tänker på garantin som man har annars.

Begagnat är jag lite rädd för att köpa.
Tänker på garantin som man har annars.

Begagnat är ekonomiskt sett mer riskfritt - när det gäller såpass populära objektiv som 70-200 kan du köpa ett, ha den i ett halvår, och om du upptäcker att det inte var vad du var ute efter, sälja det igen för i stort sett samma pengar du köpte det för. Gratis hyra i några månader :)

Annars finns det kompromisslösningar
http://www.scandinavianphoto.se/beg...ikon-af-s-nikkor-70-200mm-f-4g-ed-vr-begagnad

Men annars håller jag med Erik, leta upp fotografer i området där du bor eller fotograferar och väldigt ofta är andra fotografer generösa med att man kan låna och provköra saker lite grand. Det är ju ett väldigt kostnadseffektivt sätt att ta lite provbilder med olika objektiv.

Hej!

Jag vet inte om det redan framgått men scandinavian photo har två veckors öppet köp på beggade grejer, inga frågor ställs, pengar tillbaka, jag testade en 17-55 /2,8 i vintras. Hur bra som helst.

Hej!

Jag vet inte om det redan framgått men scandinavian photo har två veckors öppet köp på beggade grejer, inga frågor ställs, pengar tillbaka, jag testade en 17-55 /2,8 i vintras. Hur bra som helst.

Okej, har ng aldrig handlat där.
Har dom bara begagnade prylar?
För jag hittar inte där det står att det är begagnat.
Eller kanske inte går att skicka efter då.

Okej, har ng aldrig handlat där.
Har dom bara begagnade prylar?
För jag hittar inte där det står att det är begagnat.
Eller kanske inte går att skicka efter då.

Dem har både nytt o beg, dem kan nog skicka mellan butiker när kommer till postorder och begagnat vet jag inte hur det funkar men normalt har man ju 14 dgr ångerrätt på saker som köps på postorder eller nätet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar