ANNONS
Annons

Nikon D90 eller Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony-N

Medlem
Tjena, Tony N här. Tänker köpa min första systemkamera och valet står mellan Nikon D90 och Canon EOS 550D. Vilken av dessa rekommenderar ni som kan det här? Bör jag kanske köpa någon helt annan modell? Ska jag kanske lägga pengarna på en begagnad kamera istället? Eller ska man vänta lite och köpa en sån där helt digital variant utan spegel - trenden går väl åt det hållet?

Hade tänkt lägga runt 8000 kronor på kameran.

Råd och tips mottages tacksamt medan jag inväntar skatteåterbäringen. :)
 
Åk och kolla och känn på dom båda!
Sen kommer du förmodligen ha en idé om vilken som känns bäst.
Jag funderade på Nikon eller Canon i julas och efter ha pillat lite på dom så insåg jag att Nikon D90 kändes helt rätt för mig och mina stora händer :)
Det var min första systemkamera och jag ångar det inte en sekund. Om det var den bästa kameran eller inte är ju svårt att säga men den känndes rätt och räcker till och blir över för min nivå på fotografering.

Att du får en bra kamera vilken du än väljer kan du räkna med.

Läs lite tester och framförallt känn på dom!
Här finns det nog både "Nikon och Canon läger" som håller på sitt märke i alla lägen :-D
 
Hej ! Av dom 2 absolut Nikon D90 ! Annars är Canon 50 D billig nu och har lite bättre prestanada än NikonD90
 
Tjena, Tony N här. Tänker köpa min första systemkamera och valet står mellan Nikon D90 och Canon EOS 550D. Vilken av dessa rekommenderar ni som kan det här? Bör jag kanske köpa någon helt annan modell? Ska jag kanske lägga pengarna på en begagnad kamera istället? Eller ska man vänta lite och köpa en sån där helt digital variant utan spegel - trenden går väl åt det hållet?

Hade tänkt lägga runt 8000 kronor på kameran.

Råd och tips mottages tacksamt medan jag inväntar skatteåterbäringen. :)
Båda är mycket bra kameror, så bra att det är inte kamerans bildkvalité som ska fälla avgörandet.
Det beror på känslan. 550D är mindre, lättare, en del tycker att det är fördel, andra att det är nackdel.

550D är något bättre på att filma, men du ska inte överdriva betydelsen, filmning är en annan kapitel.
550D har ca 50% fler pixel, och ungefär samma högiso-egenskaper som D90, så du kan croppa mer, det är fördel. D90 har andra små fördelar.
Sedan är det så att med köpet har du valt VÄRLD, Canon eller Nikon-värld. Eftersom fina objektiv (om du blir entusiast) är det stora kostnaden, har du tillgång till några bra objektiv så är valet lätt.
 
Jag får helt enkelt ta och klämma och känna lite på de olika modellerna. Hur mycket sämre är Canon 50D än 550D och Nikon D90 egentligen? Märker jag som amatör någon större skillnad?
 
Jag får helt enkelt ta och klämma och känna lite på de olika modellerna. Hur mycket sämre är Canon 50D än 550D och Nikon D90 egentligen? Märker jag som amatör någon större skillnad?

Sämre ??? 50D är bättre än båda prestandamässigt ,mer lik D90 än 550D !
 
Mer kamera för pengarna hittar du inte nu ! Såg den på M.M. i helgen för strax under 7000kr.

Om den ligger rätt i handen så blir det nog en sån alltså. Lär tacka för de goda råd jag fått.

Funkar det att använda canon-objektiv överlag eller finns det artificiella begränsningar som gör att det inte går att använda objektiv av typen X på grund av att kameran är av typen Y?
 
Om den ligger rätt i handen så blir det nog en sån alltså. Lär tacka för de goda råd jag fått.

Funkar det att använda canon-objektiv överlag eller finns det artificiella begränsningar som gör att det inte går att använda objektiv av typen X på grund av att kameran är av typen Y?
Allt fungerar som på alla andra Canon kameror.
Men som alla andra Canonkameror, får du inte allt auto på gamla FD objektiv.

50D är en semiprofessionell kamera och behöver du inte filmfunktionen (det har inte 50D) och stör dig inte att kameran är större än 550D, då är valet faktiskt lätt, för samma pris är det bättre kamera.

50D ska egentligen jämföras med Nikons semiproffs-kamera D300, och det kostar just nu dubbelt så mycket.
Canon 7D-s marknadsframgångar gör att de säljer 50D så billigt, tror jag.
Men 7D är mer än dubbelt så dyr, du kan köpa 1-2 fina objektiv för mellanskillnaden.
 
Allt fungerar som på alla andra Canon kameror.
Men som alla andra Canonkameror, får du inte allt auto på gamla FD objektiv.
Nja, gamla FD-objektiv kan man öht inte sätta på. Men alla som heter EF eller EF-S, dvs allt Canon tillverkat de senaste 23 åren, funkar med autofokus osv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.