Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80s raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Vilket program ska jag lyckas öppna de i?

Försökt i rawshooter ess., Elements 4, Photoshop CS2.

Eller är det bara att vänta på någon uppgradering?

Suck...
 
Några förslag som fungerar:

Nikon Capture NX
Nikon PP 1.7
Adobe Ligtroom Beta 4
Ligtzone Photo Editor
FastStone Image Viewer
Capture One LE/Pro 3.7.5

Bara att tuta och köra.
 
Tack

Aldrig provat något av de, är någon lik rawshooter och dess enkelhet?

Är något av de freeware?
 
hmmm

Jajja efter ha installerat Picture project som var med på skivan kan jag nu öppna de i elements så då är jag nästan nöjd.

Rawshooter vore toppen då det var smidigast enligt mig. Någon något annat tips?
 
mais skrev:
Rawshooter vore toppen då det var smidigast enligt mig. Någon något annat tips?
Rawshooter har slutat tillverkas. Den kommer inte att stödja nya kameror.

Adobe Lightroom er en tänkt ersättare. Om programmet blir lika bra som RS återstår att se.
 
mais skrev:
Rawshooter vore toppen då det var smidigast enligt mig. Någon något annat tips?

Tyvärr kommer du troligtvis aldrig kunna använda Rawshooter för D80, tyvärr. Själv gillade jag verkligen arbetsflödet och snabbheten (men var inte riktigt lika övertygad om resultatet jämfört med andra) i programmet men giganten Adobe har tagit död på denna lilla uppstickare genom att köpa upp deras verksamhet.

"In preparation for this integration, the Pixmantec RawShooter Premium product is being discontinued, though the free RawShooter Essentials product will continue to be available until the Lightroom public beta program is completed. Existing Pixmantec customers will continue to be supported by Adobe and will be provided with an upgrade path to the Adobe digital imaging product family."

EDIT: timofej han visst före ;-)
 
Jag använder Capture One LE som jag tycker har ett mycket bra arbetsflöde. Det påminner mycket om Rawshooter. Resultatmässigt tycker jag också C1 har gett något bättre resultat än Rawshooter, men det är väl mycket en smaksak.

C1 har just kommit i en version som stöder D80.
 
Jo anade desvärre att rawshooter inte kommer med någon ny uppdatering till D80. Riktig slött tycker jag.

Adobe lightroom tror jag redan nu kommer ha en stor nackdel jämfört med rawshooter. Det kommer kosta en väldans massa pengar såsom andra adobeprodukter?

(givetvis vill man ju att det ska vara gratis)
 
Det bästa programmet du kan ha till din kamera är utan tvekan Nikon Capture NX.

Med det programmet ser dina Rawfiler ut som Jpg filerna eftersom kamera inställningarna följer med.

Sen är NX brusredusering överlägsen allt jag provat till Nikon.

Färgkontrollpunkterna är helt magiska att arbeta med.

Men du behöver en snabb dator med mycket ramminne.

Nikon+Nikon = Bäst.

/kent.
 
mais skrev:

Rawshooter vore toppen då det var smidigast enligt mig. Någon något annat tips?

Rawshooter är väldigt likt Capture one LE som har ungefär samma arbetsflöde men ger bättre resultat än Rawshooter.

Testa att ladda ner en 14-dagarsversion på www.phaseone.com

Du kommer inte att ångra dig.

Tyvärr använder ju D80 SD-minne, annars hade du kunnat utnyttja det här generösa erbjudandet:

http://www.phaseone.com/Content/Software/Sandiskextreme/ProductOverview.aspx
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.