Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 VS Canon VS nått helt annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeiss

Aktiv medlem
Ska köpa en digital systemkamera nu, och har siktet inställt på Nikon D80 med ett 50/1,8 till. Finns det mer prisvärda kameror i ett system som är värt att satsa på?

Canon har inte imponerat på mig förutom det att en 400D är rejält billigare jämfört med D80, men sen är den riktigt plastig och har taskig ergonomi. Dock har ju Canon helt okej objektiv, även om de flesta av de är lika plastiga som huset. Hur är deras semipro á la 30D? Canon är det enda självklara alternativet till att välja Nikon som systemet att satsa på.

Sen började jag kolla på Olympus, där man för ett pris billigare än D80 får huset, två zoomobjektiv, varav ett telezoom, och Liveview som först nu kommit på dyrare kameror. Och så kollade jag upp vad det fanns för mysiga objektiv till de, behöver jag säga att jag blev besviken? Öppen standard och Olympus som vill vara med och leka med de andra tyder ju på att det kommer nya.

Sony kommer ju med sin A700, fast A100 brusar för mycket, men sen finns Minolta, och det är ganska najs.

Pentax någon?

Slänger in en till fråga, vilket system är det mest fördelaktigt att köra adapter (M42) för att kunna använda äldre fasta objektiv á la Carl Zeiss? Stor kvalitetsförlust?
 
Pentax K10D är billigare än D80 och med mer funktioner, fast enligt många recensioner krävs det att man kör med RAW för att kameran skall prestera optimalt då jpeg inte är i samma klass som övriga 10 mp kameror. Värt besväret?

Sen väntar jag själv på en kamera som har en knapp som kan teleportera mig till dom bästa platserna där foto vinklarna är magiska. Sen gärna möjlighet till quicktime VR bilder utan att ta mer än en bild. (vilket iofs det redan nu finns objektiv för).

Men allvarligt talat så är valet att välja kamera inte svårare än att den kamera du själv gillar bäst ergonomiskt är den du skall införskaffa och fånga magiska ögonblick med. Med andra ord D80! ;)
 
Olympusen är kanon.
510:an har bildstabilsering i huset. 410 har inte det. I övrigt är de snarlika varandra.

4/3 systemet har lite högre brus på högre iso:n. Men å andra sidan så får du en trevlig brännvidsbonus. Ett 300mm blir 600mm på 35mm film. Motsvarande för andra system är en faktor på runt 1.5. Olympus får en faktor på 2.

Objektiven till olympusen är nog deras starkasste kort. Kitgluggarna som följer med är faktiskt användbara en längre tid. Jämför med tex canons plastiga objektiv som följer med i deras kit-paket.
 
Det blev en D80 igår på Fotomässan, kunde inte vara mer nöjd, fick 18-55 och Sandisk Ultra II!

Riktig optik ska köpas nu... =D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.