Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 + SB-800 + SB-15 (tror jag) fjärrstyra

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej hej..

1.
Jag har ett par frågor kring hur man kan sätta upp en fjärr styr session med Nikon D80 + SB-800 + SB-15 . Man kan ju fjärr styra SB-800 från en D80 (tror det är via IR). Jag vill då fjärr styra den lilla o gamla blixten med. Kan man bara sätta en sync sladd mellan blixtarna så att D80 styr SB-800 och att den i sin tyr syncar med SB-15 ??

2.
Sen finns det någon bra sida som förklarar alla finnesser med SB-800. Dokumentationen är rätt knapp och jag vill verkligen lära mig min blixt.

3.
Måste kamerans blixt vara på, kan man inte styra blixten ändå ?

/johan
 
1. Ja, det skall gå bra att sätta en sådan kabel mellan dessa blixtar. SB-800 kan utlösas som "Remote" eller manult i SU-4-läget så agerar den bara som slavblixt och med kabel lyser sedan SB-15 samtidgt. Du kan också sätta en slavcell på din SB-15 så kommer den utlösas samtidigt som SB-800 OM du kör i SU-4-läget. I Remte-läget kommer troligtvis även SB-15 lysa redan på dina förblixtar. Det finns dock slavceller som är anpassade för detta.

2. Diverse ställen på nätet.

3. NEJ, men du kan köpa till en blixtsko med sync-kontakt (och utlösa via kabek) ELLER en IR alt Radio-sändare som utlöser din SB-800. Om inte så JA, då måste du använda blixten. Det är den som säger till när och hur din SB-800 skall lysa.
 
Tackar för det snabba svaret.

Vad är en slavcell ?

Vilket är den billigaste lösningen för att använda dessa ihop ??

/johan
 
Men blixten har en gammal koppling som passar till en nikon F3, funkar det ändå med slavcell ?

Sätter jag slavcellen på min kamera eller hur är det tänkt att fungera ??

/johan
 
da_flower skrev:
Men blixten har en gammal koppling som passar till en nikon F3, funkar det ändå med slavcell ?

Sätter jag slavcellen på min kamera eller hur är det tänkt att fungera ??

/johan

Du sätter cellen på din sb-15 som känner av när ngn annan blixt slår på varpå cellen tänder sb-15
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.