Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 och gamla objektiv/ D40

Produkter
(logga in för att koppla)

larsek

Avslutat medlemskap
Jag har ett par gamla Nikonobjektiv:
AF 35-70 1:33-4,5
AF 70-210 f 1:4-5,6D
105 1:2,5
35 1:2
50 1:1,8
Är det något att ha?
Funderar på att inhandla en D80. Kommer jag att använda mina gamla objektiv?
Eller är det bättre att inhandla en D40 kit med 18-55+ 55-200 och låta mina gamla objektiv ligga kvar på vinden.

Det bästa är väl att du testar dina objektiv på en D80 eller annan Nikon DSLR. Har de tre sistnämnda objektiven bara manuellt fokus? Jag har bara erfarenhet av det första objektivet (35-70) vilket jag nu säljer. Om du kan ha nytta av dina objektiv beror givetvis dels på vad du fotograferar, dels dina kvalitetskrav. Jag kan tänka mig att du kan vinna på att köpa en bättre normalzoom. Om du inte är en samlare är det nog bättre att sälja de objektiv du aldrig använder.

Om objektiven inte har autofokus är det ingen skillnad att använda dem på D80 eller D40. Du får inte ljusmätning med någon av kamerorna ändå.
Om några av dem HAR autofokus ("AF" lär det stå på dem, och fokusringen går mycket lätt att vrida), så är de fullt användbara på D80, men ger ingen autofokus på D40.

Tillägg: Jag är visst blind. De två första är uppenbarligen autofokusobjektiv och funkar alltså med D80. Frågan är hur roliga de är att använda. De tre nedersta är erkänt bra, men svåranvända utan ljusmätning.

ANNONS