ANNONS
Annons

Nikon D80 eller Nikon D90 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

ferdibolezek

Ny medlem
Tja!

Har fallit för en Nikon då jag var och testade Canon Eos 450D samt Nikon D80 / D90 och en Pentax K20 men föll för Nikon då den ligger bättre i min hand och känns rätt för mig.......

Men nu står jag inför ett stort beslut om vilken jag skall köra på av dessa två Nikon modeller???

Jag är helt ny inom detta med systemkamera. Har alltid älskat att ta foto och vill nu byta upp mig till denna världen med möjligheter inom systemkameror.

Så nu behövs lite hjälp av ni lite mer erfarna.

Skall det bli en Nikon D80 eller Nikon D90????

Finns ett bra paket på Nikon D80 + 18-55mm + 55-200mm på Expert för 6999:-

Samt ett på Mediamarkt med Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR för
8999:-

All hjälp och vägvisning uppskattas.
 
Ganska självklart val så som du uttrycker frågan, D90 såklart.
Ser inga argument att välja d80 om du har spelrum i din ekonomi.
 
Ganska självklart val så som du uttrycker frågan, D90 såklart.
Ser inga argument att välja d80 om du har spelrum i din ekonomi.


Tänker mer på som nybörjare. Är det lika lätt för mig att gå in på en D90?

Ekonomin är inga problem, vill bara ha en kamera som jag kan växa i och ha i ett par år innan jag ger mig på något tyngre.

Vad gör att du tycker att jag skall gå på en D90?
 
Det är ingen större skillnad på det yttre vad gäller d80/d90 då huset i stortsett är samma och där spelar valet ingen som helst roll.
Det som skiljer är dock insidan och där har d90 ärvt mycket trevligt från d300'an samt saker som inte finns i någon annan kamera från nikon ännu..dvs filmfunktion.

Men..d80 är såklart fortfarande en bra kamera , men är pengarna inget problem så köp in dig på ett nyare system och lägg lite slantar till nån ljustark glugg så matchar den kameran bättre.

D80/D90 duger mer än väl att växa i och är en fullfjädrad D-SLR med många funktioner med är samtidigt nybörjar vänliga.
 
Har en D100 och en D80 som jag är så nöjd man kan vara över bilder från en digitalkamera.Glöm D100;an som passerats för långe sedan.
Men om jag skulle köpa nytt, så varför inte gå nyare.
Ta D90 eller vad som nu är nyare som passar i pris för dig.
För mig så är batterigreppet obligatoriskt på D80:n
Gillar att ha full hand för stabillisering.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.