Annons

nikon d80 eller d40x

Produkter
(logga in för att koppla)

circlepit

Medlem
hejsan.
jag skulle vilja veta vad som är skillnaden mellan d40 och d80.

Jag har fotogaferat i ca 1½ år nu med en systemkamera men jag känner mig inte riktigt nöjd med den. (olympus e-500) den är lite för liten och liten sökare.

Jag sitter och funderar mellan de två kamerorna, jag fotar mest konsertbilder, landskap, natur, porträtt och konstbilder.

tacksam för svar!

Då får du väl nyansiera dina frågor lite mer och precisera vad du vill veta. Man kan inte bara stirra på megapixlar idag då alla systemkameror har mer upplösning än vad de flesta hade kunnat drömma om. D80 kan dra nytta av nästan alla objektiv som Nikon har tillverkat. Dock ingen ljusmätning på manuella objektiv. Nikon D40/D40x kan bara använda AF-S objektiv fullt ut. Kameran har ingen egen inbyggd fokusmotor som D50, D70, D80, D100 och D200. Med AF-S objektiv fungerar den dock väldigt bra! Det handlar lite om vad man har innan och hur mycket pengar det får kosta.

ja, det är inte "vilken kamera som har mest megapixels" jag är ute efter, jag har bara hört att de två kamerorna ska vara bra vilket de är, och jag har lite beslutsångest vilken jag ska köpa.
Det jag vill veta är vad som skiljer dem åt, vilken är värdast att satsa på? och så vill jag ha en som man kan växa i.
det är förståss objektiver som åverkar bilderna och den som håller i kameran också! :)

Eftersom du är så medveten om vad du vill i din framtid så välj D80. OM du får råd så köp en D200 med en gång så får du allt du önskar... i kameraväg iallafall :)

circlepit skrev:
tack för svaret!

jo visst, om jag vinner på lotto kan jag allt köpa den :)

Spara och prioritera! Det är mycket som frestar och drar i pengarna, jag vet! Lottovinst är ju en bonus men inget man kan sitta och vänta på precis!

jag tror dig!
jo det iofs, jag ska sälja min olympus i höst och jobba nu under sommaren så jag får råd till d80, fast jag har hört att 18-135 objektivet som följer med i kitet har krånglat :/

Jag känner inte till de nya objektiven så väl, kör fortfarande med mina gamla från Analogtiden!

18-70mm har ju fått bra kritik, bättre med skärpa än zoom tycker jag! Jag föredrar fasta objektiv, dom har bättre skärpa! 50mm/1,8 är billigt och väldigt bra! Tänk lite på det så kan du göra ett riktigt klipp. Köp ett separat kamerahus och ett 50mm/1,8 till att börja med.

tack för tipset!
jag får surfa runt lite på internet och kolla butiker i stan också. hade tänk köpa först från kameraexperten ett kit, med 18-135 objektiv, men jag får se! kanske köper bara kamerahus och 50mm/1,8 som du sa :)

Prexis! Det är bättre att ha ett fast obektiv som ger skarpa bilder än en zoom som ger suddiga bilder! Glasbiten är faktiskt viktigare idag än kameran sedan de flesta har väldigt hög upplösning. det krävs bra objektiv för att göra kameran rättvisa. Det finns gott om begagnade objektiv! Glas blir inte för gammalt.

ja! men jag som sagt är ju intresserad av att ta konsertbilder, och det kanske är bra att ha zoom då? fast jag är ganska intresserad av din ide, att köpa kamerahus och sedan ett fast objektiv, beslutsångest!

jaså! det lite bra, gillar närbilder och jag ska införskaffa mig ett macro-objektiv någongång i min framtid.
gillar dina bilder skarpt!
vilket objektiv använder du på porträtt fotogarfierna?

Tack, Jag använder mest 50mm/1,8 för porträtt och även som sagt 105mm/2,8. Jag skall köpa ett 85mm/1,4 men det kostar lite för mycket för min börs, för tillfället.

där ser man, jo, det är ju inte gratis direkt.

kliar lite i fingrarna nu, håller på att kolla lite på objektiv och ögonen faller lite ¨på 50mm 1,8, tror du man får schyssta konsertbilder med det?

Med 50mm kan inte sitta alltför långt bak i salongen i så fall. 85-105mm är lagom om du sitter på platser som inte är alltför dyra. Det viktigaste är just ljusstyrkan i objektivet då man inte kan ha blixt eller annat ljus. Många använder just 85mm/1,4 för konsertfoto. Om du kan komma nära scenen kan du klara dig med kortare brännvid kanske t.o.m 50mm. Det finns ett 50mm/1,4 också men det kostar dubbelt så mycket och är inte skarpare utan bara mer ljusstarkt.

j det är ju sant. så 50mm/1,8 är bättre ön 18-135 när det gäller konsertfoton oc porträtt?
men man kan använda 50mm/1,8 till andra saker som typ natur bilder, landskap osv va?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar