Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
nikon d80 eller d40x
- Trådstartare circlepit
- Start datum
bellasoda
Aktiv medlem
circlepit skrev:
kliar lite i fingrarna nu, håller på att kolla lite på objektiv och ögonen faller lite ¨på 50mm 1,8, tror du man får schyssta konsertbilder med det?
Hej,
Jag tror att Max har helt rätt att 50/1.8 är rätt objektiv att satsa på om man endast ska ha ett objektiv. Jag har fotat en del med ett liknande (50/2.0), i och för sig på film och jag gillar det skarpt. Zoomobjektiv tror jag inte mycket på, eftersom de brukar vara rätt oskarpa och ljussvaga, och de som är skarpa och ljusstarka är oftast väldigt dyra.
Ger jag mig ut på konsert med endast ett objektiv så är det viktigaste att det är ljusstarkt för att slippa tråkigt blixtljus. Skulle jag välja endast en brännvidd skulle jag klart välja 50 mm, oftast så kommer jag tillräckligt nära/långt ifrån för att få allt mellan halvkropp till halva bandet. Det är i och för sig oftast ganska små spelningar, där bandet inte har något emot att man kommer riktigt nära scenen och där trängseln inte är ett jätteproblem.
Skulle jag komplettera med ett till objektiv så känner jag snarare behovet av 24 mm, än ett tele. Det underlättar liksom (med tanke på publiken som är i vägen) att stå längst fram. Ett annat objektiv som jag annars fått trevliga porträttfoton med vid konsertfoto är 105/2.5. Skulle jag själv komplettera med ett objektiv för att fota från sittplats skulle jag nog välja 180/2.8, men egentligen, hur kul är det att fota sittandes?
//Tommy
circlepit
Medlem
tack för tipset!
Jo, de band jag brukar fotografera är inte sådär jätte kända och inte så stora spelningar, så man kommer lätt nära scenen och kan ta bilder.
nej, fota sittandes är nog inte lika roligt,
men tackar för tipsen av objektiv iallafall! nu har jag några riktigt bra att välja på.
Jo, de band jag brukar fotografera är inte sådär jätte kända och inte så stora spelningar, så man kommer lätt nära scenen och kan ta bilder.
nej, fota sittandes är nog inte lika roligt,
men tackar för tipsen av objektiv iallafall! nu har jag några riktigt bra att välja på.