Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
nikon d80 eller canon eos 450d
- Trådstartare Lars.L
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
När DPreview testade 40D jämförde man med Nikon D200, som enligt min uppfattning gav klart sämre resultat på höga ISO-tal.Lars.L skrev:
hur är skillnade på iso-talen mellan d80 och 40d?
När DPreview testade D80 jämförde man med Canon 400D, som enligt min uppfattning gav bättre resultat på höga ISO-tal.
Någon direkt jämförelse mellan D80 och 40D har jag alltså inte hittat -- men jag gissar att D80 knappast är bättre än "storebror" D200, medan 40D förmodligen inte är sämre än "lillebror" 400D. Vilket alltså skulle leda till slutsatsen att 40D är klart bättre än D80 i detta hänsende.
perstromgren
Aktiv medlem
Lars.L skrev:
en 400 är förliten för mig. men vet inte hur stor 450d är kanake den har sammastorlek
Det är väl samma hus, rent mekansikt?
Per.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, jag tror faktiskt inte det. Åtminstone är det skillnad på de fysiska dimensionerna.perstromgren skrev:
Det är väl samma hus, rent mekansikt?
RG
Avslutat medlemskap
Kul med 0,7 fps.fredriklindstrom skrev:
Nej nej, man kan ju inte anvanda nagot annat an Hasselblad H3DII..
Peter-L
Aktiv medlem
janne_145 skrev:
asså... Tänk på detta... det är inte utrustningen som gör bilderna det är han bakom kameran.
Klokt talat!!! Det tenderar ofta till att bli Teknik här. Både Mercedes och BMW är bra bilar.
Vilken gillar du att köra??? Nikon eller Canon??
janne_145
Aktiv medlem
Det e ju ett jäkla tjat om modeller hit och dit här på fotosidan, kan slå vad om att när det väl kommer till kritan är det bara ca 10% av dem som har värstingkameror som kan sina kameror. Jag kör med Nikon D70 och det duger till mig... Handlar ju om bra optik + att man har "fotoskalle"
Ludix
Aktiv medlem
D80 säger jag. Har en, och är fruktansvärt nöjd. Ligger perfekt i mina händer, och att ställa in den går sketa fort. Allt sitter perfekt till, och autofokusen är mkt bra. Kunde varit bättre på höga ISO, men tror inte att jag hade tagit bättre bilder men en D300 för att kvaliten på bilderna e snäppet högre.
450D har 3 tum skärm o Live View till skillnad från D80, men tror D80 blir roligare att fota med pga ergonomin o snabbheten att ställa in den, särklilt med 18-135mm kitet.
450D har 3 tum skärm o Live View till skillnad från D80, men tror D80 blir roligare att fota med pga ergonomin o snabbheten att ställa in den, särklilt med 18-135mm kitet.
Paulso
Medlem
janne_145 skrev:
Det e ju ett jäkla tjat om modeller hit och dit här på fotosidan, kan slå vad om att när det väl kommer till kritan är det bara ca 10% av dem som har värstingkameror som kan sina kameror. Jag kör med Nikon D70 och det duger till mig... Handlar ju om bra optik + att man har "fotoskalle"
OJOJ vad jag håller med! Alla småpojkar med komplex hävdar sig själva med att köpa dyrare och mer komplicerade kameror. Jag själv har sett bilder på här på fotosidan fotograferade med d50 som håller högre kvalité (fotomässigt) än bilder tagna med en D200. Känn dig fram, ligger kameran bra i handen, finns dom rätta optiken för det du ska fota? Det är det du ska gå efter. Välj hellre bättre optik än ett dyrare kamerahus. Jag har en D80 och är supernöjd.
Ekenborg
Aktiv medlem
Efter fyra år, och 40 000 bilder, med Canaons "instegsmodeller" (300D och 400D) är mitt tips till dig att satsa på just en instegsmodell - de har den kvalitet och all funktionalitet som jag är i behov av.
Jag fotar alltid i RAW. Mitt största krav på min kamera är således att den skall ge mig välexponerade bilder med bra dynamik, resten (vitbalans mm) ordnas vid framkallning i datorn. Att kunna ta runt 12 RAW-bilder på en gång innan bufferten är full är ytterligare ett av mina krav. Dessa krav uppfyller instegsmodellerna (400d/450D/Nikon?) med bravur. Sedan kan det vara bra med dammborttagning/skaksensor - något som D80 inte har. Mitt råd till dig blir alltså: en instegskamera om du hittar någon som ligger skönt i handen. Om inte, prova med ett batterigrepp. Men, viktigast av allt: Satsa på bra optik. Skippa kitobjektiven, de är av erfarenhet inte speciellt bra.
En instegsmodell med bra optik är bättre än en "entusiastmodell" med medioker dito. Om du växer ur kameran i framtiden hänger gluggarna med dig vid uppgraderingen.
/Fredrik
Jag fotar alltid i RAW. Mitt största krav på min kamera är således att den skall ge mig välexponerade bilder med bra dynamik, resten (vitbalans mm) ordnas vid framkallning i datorn. Att kunna ta runt 12 RAW-bilder på en gång innan bufferten är full är ytterligare ett av mina krav. Dessa krav uppfyller instegsmodellerna (400d/450D/Nikon?) med bravur. Sedan kan det vara bra med dammborttagning/skaksensor - något som D80 inte har. Mitt råd till dig blir alltså: en instegskamera om du hittar någon som ligger skönt i handen. Om inte, prova med ett batterigrepp. Men, viktigast av allt: Satsa på bra optik. Skippa kitobjektiven, de är av erfarenhet inte speciellt bra.
En instegsmodell med bra optik är bättre än en "entusiastmodell" med medioker dito. Om du växer ur kameran i framtiden hänger gluggarna med dig vid uppgraderingen.
/Fredrik
RG
Avslutat medlemskap
Skippa kitobjektiven, de är av erfarenhet inte speciellt bra.
[/B]
Alla dissar kitgluggen. :'(
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, Canons nya kitglugg 18-55 med IS har väl genomgående fått ganska entusiastiska omdömen? Visserligen plastig, men riktigt skarp om jag förstått rätt.Robin Gyllander skrev:
Alla dissar kitgluggen. :'(