Annons

Nikon D80, brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Murvald

Ny medlem
Hej!

Jag har bekymmer med min D80, den tar nämligen väldigt brusiga bilder. Det spelar inte någon roll om jag kör iso 100 eller iso 1600 eller om jag kör automat, "M", "A" eller "S".

Objektivena är det även samma med.
Varierar mellan ett Nikkor 50 1,4F och ett Nikkor 18-115 3,5 - 6,4f (tror jag det sistnämnda objektivet är).

Jag har ett filter på objektivet det ena objektivet men det ska inte spela någon roll eftersom det är likadant på båda objektivena.

OM jag kör med blixt blir det lite bättre.. Verkligen inte mycket men lite, och då spelar det inte någon roll ifall jag kör med den inbyggda blixten eller en SB-400blixt.



Mina tankar kring detta då..

Antagligen är det massa skit inne i kamerahuset, men vart i så fall?
Eller så blir det bättre om jag eventuellt uppdaterar mjukvaran, men det vet jag inte egentligen om det gör så jättemycket..

En kompis och jag var till Japan och fotade i våras och hans bilder blev otroligt mycket klarare både under samma inställningar, samma objektiv, samma plats och samma ljus. Men även när vi körde med automatinställningar..

Någon som vet precis på rak arm vad detta gäller?
 
inte en aning, lägg upp några fullupplösta bilder som vi kan del av som du anser vara representativa och visar det du menar , utan dessa kan du lika väl ställa frågan till Bosse bildoktor
 
Jag skulle också gissa på Auto-ISO, även om du ställer in din ISO på 100 så kan den göra din ISO mycket högre, dock så borde den ändå inte hoppa högre än 100-200 när du fotar i dagsljus
 
Fel av mig..

God morgon!
Ber om ursäkt, bruset är inte det enda problemet..

Utan även slutartiden.

Jag och min flickvännen såg film igår, och hade givetvis "nyttigt" tilltugg som hon ville fotografera först.

D80n och SB-400 blixten borde göra jobbet i rätt mörk belysning men inte.

Kli- - - - - - - ck..

SÄkert en stlutartid på 2-3 sekunder..
 
Har du kameran inställd att synka blixten på bakre ridån så får du den effekten. Det står "Rear" i LCD-displayen i rutan för blixtinställningar, eller hur?

Vad som händer i det läget är att kameran gör en normal exponering och sen på slutet av exponeringen så slår blixten. Detta läge använder man för att exponera med befintligt ljus för att sen frysa motivet med blixten.

Blixten slog säkert två gånger, precis i början med blixtpulsarna som mäter hur den sen ska slå den riktiga blixten som slås sist av allt.

Jag rekommenderar att du läser en bok om grunderna i digitalfotografering. Det finns massvis. :)
 
Hur flyttar du bilderna från kameran till PC? Jag märkte att program från Nikon skapar mycket brus. Så jag flyttar filerna genom att kopiera och klistra in.
Och aldrig öppnar en bild med ett program från Nikon. Försökte få svar från deras support men de hjälper bara att hitta On Off knappen.
 
Det uppstår inte brus i bilderna när man flyttar dem från kameran till datorn. Däremot brusreducerar olika program bilderna olika mycket. Om du tycker att bilderna inte är så brusiga när du tittar på dem i kamerans skärm och sen att de kommer ut brusiga när du väl importerat dem så beror det troligtvis på att bilderna du ser i kameran är de små förhandsvisningsbilder av typen jpg som bakas in i RAW-filer. Dessa förhandsvisningsbilder kan vara brusreducerade av kameran.

Det är nog inget större fel på Nikons programvaror, det är bara så att du måste lägga på brusreducering i efterhand själv.
 
Hur flyttar du bilderna från kameran till PC? Jag märkte att program från Nikon skapar mycket brus. Så jag flyttar filerna genom att kopiera och klistra in.
Och aldrig öppnar en bild med ett program från Nikon. Försökte få svar från deras support men de hjälper bara att hitta On Off knappen.

Jag tror inte alls på det, filerna ändras ju inte av att de kopieras. Och kopieras är precis vad de gör när man överför bilderna från kameran till datorn, oberoende av program. Olika program kan däremot läsa av filerna på olika vis, och det är troligen det som du råkat ut för. Pratar du om jpeg-filer eller råfiler förresten?
 
D80n och SB-400 blixten borde göra jobbet i rätt mörk belysning men inte.

Kli- - - - - - - ck..

SÄkert en stlutartid på 2-3 sekunder..

Då känns det som om du har huset inställt på Slow/Rear-sync. Vilket gör att blixten avfyras när ridån stängs, istället för när den öppnas. Slow/Rear ger mera naturligt ljus, och ser till att man får "ljusspåren" på rätt sida av rörliga motiv, men gör tråkiga saker för slutartidens längd ;)
 
Då känns det som om du har huset inställt på Slow/Rear-sync. Vilket gör att blixten avfyras när ridån stängs, istället för när den öppnas. Slow/Rear ger mera naturligt ljus, och ser till att man får "ljusspåren" på rätt sida av rörliga motiv, men gör tråkiga saker för slutartidens längd ;)

Nejdå, inte alls alltid tråkigt. Det där går ju att utnyttja till sin fördel - dvs blanda befintligt ljus med blixtljus. Riktigt trevligt faktiskt. Men med så mycket annat så måste man veta när och hur det ska tillämpas för att det ska funka och inte jobba emot en som i fallet ovan.
 
Jag hade samma problem som Murvald. Det var ett jä... pillande med brusreducering med nästan varje bild. Vissa bilder gick inte att rädda. Till slut kom jag på att Nikon transfer står för elände. Visst att kameran skapar ett viss brus beroende på installningar men det är annan sak. Det tipset om att använda bara kopiera och klistra i inte är mitt. Det fick jag av andra som råkade för samma problem. Mest brus kom med RAW bilder.
 
Jag hade samma problem som Murvald. Det var ett jä... pillande med brusreducering med nästan varje bild. Vissa bilder gick inte att rädda. Till slut kom jag på att Nikon transfer står för elände. Visst att kameran skapar ett viss brus beroende på installningar men det är annan sak. Det tipset om att använda bara kopiera och klistra i inte är mitt. Det fick jag av andra som råkade för samma problem. Mest brus kom med RAW bilder.

Att du upplever att du får mer brus med RAW bilder är ju för att där har kameran inte brusreducerat, det bör då ske i efterbearbetningen. Så vitt jag vet så är Nikon Transfer enda funktion att flytta bilderna från kameran till. Det kan vara så att Nikon Transfer under överföringen skapar om de inbäddade förhandsvisningsbilderna och att du då upplever att det blir brusigt då inte längre förhandsvisningsbilderna från kameran (som brusreducerar) används. När du kopierar och klistrar själv så har du fortfarande kvar förhandsvisningsbilderna från kameran och upplever då att de inte är lika brusiga. Notera att detta inte är en sanning, endast en spekulering från min sida. I vilket program sker sen din efterbearbetning?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar