Annons

Nikon D80 18-70 vs 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en Nikon D80, tycker det verkar vara en mysig o bra kamera. Men dom gör det svårt för mig då dom har två olika alternativ. Vilket skall man välja här. Det känns ju spontant bättre med 135 objektivet, men det kanske är ett mycket sämmre totalt sett ??

/johan
 
Har själv beställt en D80 (blir min första digitala). Mina två objektivalternativ:
1. Sigma 18-50/2.8
2. Sigma 17-70 + 50/1.8 (om det finns nåt billigt)
Har fått för mej att dessa är (ännu) bättre än kitoptiken. Vet förstås inget om 18-135...
Tar gärna emot förslag.
 
Johan:
Jag vet inte så mycket om 18-135:an, så jag kan inte hjälpa annat än genom att säga att 18-70 är mycket bra. För min personliga del hade jag nog inte vunnit så mycket på de extra millimetrarna i teleänden, men om inte bildkvaliteten blir lidande är det ju absolut ingen nackdel.

Arvid:
Sigma 18-50/2.8 och Nikon 18-70 är ganska likvärdiga, på det stora hela. Vilken som är skarpast varierar lite beroende på vilken brännvidd som är vald. 18-70:n har mindre kromatisk aberration, men har åxå sämre ljusstyrka, vilket väl är dess ända egentliga nackdel.
Sigma 17-70 är något sämre, men fortfarande bra.
 
da_flower skrev:
Hej på er.

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en Nikon D80, tycker det verkar vara en mysig o bra kamera. Men dom gör det svårt för mig då dom har två olika alternativ. Vilket skall man välja här. Det känns ju spontant bättre med 135 objektivet, men det kanske är ett mycket sämmre totalt sett ??

/johan
Jag tror att 18-135 kan bli en riktig hit, under förutsättning att den presterar. Jag kommer skaffa den som en allt i ett glugg. Motsvarar 28-200 i bildutsnitt. En typisk vardagszoom som blir smidig istället för att alltid dra med 17-55 o 70-200. Vad gäller 18-70 så kan jag intyga att det är en bra optik och förvånansvärt välbyggd sett till priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.