Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7500 och visning på skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft en Nikon D3500. Och när jag hade skärmen igång på den och fotade så kunde jag se hur bilden på skärmen ändrade sig i realtid då jag plus eller minuskompenserad innan exponering. Min nya D7500 har inte den funktionen. Det spelar ingen roll om jag ändrar exponeringen t.ex. -2 steg, inget ändrar sig i ljushet innan exponering. Är det någon inställning jag missat?

/Leif

Var tvungen att testa lite, för jag använder nästa aldrig live view. Nu har jag testat med en D750, och visst ändras ljuset på skärmen efter exponeringskompensation såsom den tagna bilden men inte i läge M om auto iso är off. Ser ut som i rent M läge så är det det som man ställer in i tid, bländare och ISO som gäller och går inte att kompensera

Om man kan justera visningen på live view mer än med info knappen vet jag inte, hittade inget vettigt i menyn för live view i en snabb titt

Jag får ingen förändring i visningen i live view nu när jag provade, varken i programläge och i manuellt läge där det verkligen borde ge en mörk skärm vid underexp. Konstigt att det fungerade på den billigare D3500!

Jag får ingen förändring i visningen i live view nu när jag provade, varken i programläge och i manuellt läge där det verkligen borde ge en mörk skärm vid underexp. Konstigt att det fungerade på den billigare D3500!
Kontrollera att den tagna bilden förändras med + / - i live view så det är enbart displayen som är fix

Jodå. Den tagna bilden i live view visar den rätta exponeringen, bilderna blir mörka eller ljusa vid - eller + kompenstaion efter att bilden exponerats. Trist detta, jag tyckte det var användbart på D3500 att när jag fotade i live view så kunde jag direkt i realtid se hur exponeringen skulle bli.

När jag satte spaken på filmläge vid lv reglaget så fungerade + - kompenseringen direkt i live view.

Jodå. Den tagna bilden i live view visar den rätta exponeringen, bilderna blir mörka eller ljusa vid - eller + kompenstaion efter att bilden exponerats. Trist detta, jag tyckte det var användbart på D3500 att när jag fotade i live view så kunde jag direkt i realtid se hur exponeringen skulle bli.
Jag testade nu också med D500 i olika lägen och där är live view fix som på din, vet inte om man kan justera detta i menyn. D500 och D7500 är väl något modernare än D750, så Nikon har kanske tyckt att det är bättre att displayen är fix? Vi får väl gör en Google :)

När jag satte spaken på filmläge vid lv reglaget så fungerade + - kompenseringen direkt i live view.
Resultatet blev inte som jag tänkte i filmläget. Trots att exponeringskompenstaionen visades bra i live view så blev den färdiga bilden inte alls så som skärmen visade före själva exponeringen.

Kan det ha att göra med att D7500 har touchskärm? Om man skulle ha underexponerat en bild med t.ex. max -5, som är möjligt, så vore bilden så mörk på skärmen att om man ville använda touchfunktionen skulle det inte vara möjligt då man inte skulle se var man skulle trycka på skärmen. Bara en tanke.

Min D500 har också touch, men jag gjorde en Google för D500 och trycker man på OK när man är i live view så får man igång visningen av sant ljus, det fungerar faktiskt

Jag testade nu också med D500 i olika lägen och där är live view fix som på din, vet inte om man kan justera detta i menyn. D500 och D7500 är väl något modernare än D750, så Nikon har kanske tyckt att det är bättre att displayen är fix? Vi får väl gör en Google :)
Så får det bli! Googleoraklet kanske har svaret?:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar