Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon d70s minne
- Trådstartare RedeM
- Start datum
Anders Svensson
Aktiv medlem
2 GB räcker väl till ca 300 bilder (för mig, gammal analogare är det 10 rullar).
Analysen beror på hur ofta du kan tömma det till datorn, men det kan i så fall vara en poäng att kanske köpa två kort med "halva" kapaciteten än ett stort. Händer något minskar du skadan och det är också bra att veta litet mer handfast när man har "hälften kvar" på resor och sådant.
Analysen beror på hur ofta du kan tömma det till datorn, men det kan i så fall vara en poäng att kanske köpa två kort med "halva" kapaciteten än ett stort. Händer något minskar du skadan och det är också bra att veta litet mer handfast när man har "hälften kvar" på resor och sådant.
EnbersBuskE
Aktiv medlem
Efter att ha försökt använda ett kingstonminne till min D70, vilket resulterade i att var tredje fil blev korrumperad och därmed förstörd så satsade jag på ett sandiskminne, vilket har fungerat perfekt sedan dess. Skulle p.g.a. denna erfarenheten inte rekommendera minnen som inte nikon utryckligen skriver att de stödjer.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Skulle rekommendera åtminståne 1gb.. Gärna Sandisk. Dock så kör jag på flera "små" minnen än ett stort, då det känns bättre att "sprida skurarna" än att ha alla bilder samlade på ett kort. Inte kul att bara sitta med ett kort om något fel skulle inträffa....
AnWi
Aktiv medlem
Sandisk extreme
Köp gärna ett SanDisk Extreme III eller IV.
Det går inte märkbart fortare i kameran men det blir en avsevärd skillnad när du skall tömma kortet i kortläsaren.
DESSUTOM: medförjer ett mycket smart program för att rädda bilder. Jag har aldrig behövt det för egen del men tre gånger har jag hjälpt olika människor att rädda alla bilderna på deras minneskort.
/AnWi (ej sponsrad av SanDisk. Bara mycket nöjd kund)
Köp gärna ett SanDisk Extreme III eller IV.
Det går inte märkbart fortare i kameran men det blir en avsevärd skillnad när du skall tömma kortet i kortläsaren.
DESSUTOM: medförjer ett mycket smart program för att rädda bilder. Jag har aldrig behövt det för egen del men tre gånger har jag hjälpt olika människor att rädda alla bilderna på deras minneskort.
/AnWi (ej sponsrad av SanDisk. Bara mycket nöjd kund)
D Gulliksson
Aktiv medlem
Visst finns det program som kan rädda bilder. Men ponera att du är bortrest över helgen och du får minneskortsfel första dagen.. Då sitter man där med skägget i brevlådan och kommer hem utan bilder. Har man istället flera minneskort så är det bara att smäcka in ett nytt och forsätta plåta.
David-> Det är förvisso sant
AnWi
Aktiv medlem
D Nilsson skrev:
Visst finns det program som kan rädda bilder. Men ponera att du är bortrest över helgen och du får minneskortsfel första dagen.. Då sitter man där med skägget i brevlådan och kommer hem utan bilder. Har man istället flera minneskort så är det bara att smäcka in ett nytt och forsätta plåta.
Jag lade mej inte i diskussionen om storleken. Bara korttyp och hastighet.
Själv gillar jag 2GByte-kort men har sedan tidigare både 512kByte och 1GByte. Alla SanDisk. Skulle det bli problem med kortet måste man ha ett till att byta med. Jag har alltid med extra minneskort och ett extra batteri.
/AnWi
David G
Aktiv medlem
Taka skrev:
Två olika skolor, den ena förespråkar många små kort och den andra få stora kort
Tredje varianten är flera kort i olika storlekar, jag har det största i kameran ock dom mindre i reserv, även det lilla på 256Mb rymmer mer än en filmrulle!
D Gulliksson
Aktiv medlem
Minneskort är såpass billigt idag så det är inte så mycket pengar att bråka om.
När jag köpte mitt första Sandisk Ultra 1Gb för snart två år sen då kostade den runt 1000kr. Idag hittar man samma minne för under 250 spänn..
När jag köpte mitt första Sandisk Ultra 1Gb för snart två år sen då kostade den runt 1000kr. Idag hittar man samma minne för under 250 spänn..