Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 vs Sony A55

Produkter
(logga in för att koppla)

Larentius

Medlem
Har haft Nikon sedan urminnestider, ett gäng analoga+ D70,D80,D90. Väntar nu på min beställda D7000. Men har kollat lite på Sonys A55 på Nätet. Som jag ser det har de likvärdig prestanda foto/film

Är amatörfotograf som vill ta bra bilder och får ofta bra kritik(inga bilder här) och tänker även filma en del, D90 var en katastrof att filma tycker jag.
Har bara två nikon gluggar och SB-800 som får gå till Blocket om jag bestämmer mig för Sonyn.

+Sonyn, Fler okonventionella funktioner; "autopanorering" med möjlighet till 3D, någon form av auto HDR, inbygggd gps och lite annat. Billigare, mindre och lättare. Den fasta spegeln(fördel?)

+Nikon. Som en riktigt kamera, gedigen i magnesium, väderskyddad(vad det nu menas när man kommer till service)

/L

Har du några Nikontillbehör är det ju svårt att byta märke.

Kika också på vilka objektiv som finns till Sonyn som du vill ha.

Eftersom jag inte har så många så är just det inget större problem för mig.

Man får:
Sony Alpha SLT-A55 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 för ca samma pengar som D7000 huset. Letar efter kit med bara en normal telezoom för att komplettera med 50/1,8
/L

Senast ändrad:
Jag har själv beställt en D7000 nu, men jag har också kollat lite på A55. Det som dock fick mig att välja D7000 var:

Magnesium-chassi med vädertätning
Större, rejälare och mer gedigen
39 fokus-punkter(A55 har bara 15)
Går ner till 1/8000s slutartid(A55 går "bara" ner till 1/4000s)
Större och bättre urval av objektiv

Det finns lite att tänka på som inte syns direkt på pappret. Går du in på www.cyberphoto.se har de testat autofokus i A55 (eller var det 33) mot en av Canons mindre imponerande AF moduler, den i 5DII och dessutom med en långsam glugg - 50/2,5 makro. Trots detta fokuserar 5DII snabbare. Sedan har D7000 en mer avancerad AF modul än Canon 5DII så skillnaden vid rörliga motiv mot A55/A33 kan bli större. Tänk sedan på objektivutbudet och priser. Även Sonys APS-C/DX objektiv är dyrare än Nikons sett till prestanda/pris. Så skall man bara använda 1-2 objektiv och stoppa där är det nog ingen fara, prisskillnaden blir nog inte så stor till Sonys nackdel, men lägg till proffsblixt, några ljusstarka fasta gluggar så skenar Sonyn iväg, även bortsett från begagnatutbudet till Nikon.

Skall man däremot främst ha en videokamera så lockar Sony med den bästa AF lösningen på marknaden för video i sin A55/A33. Detta gäller idag. Om du bytte och Nikon kom ut med en snarlik lösning inom 1 år, skulle du ångra dig eller vara nöjd ändå med bytet? Visst detta är spekulation men kameror anpassade för video är bara i sin linda så här kommer sannolikt utvecklingen gå framåt och Nikon gör ju inga voideokameror så de konkurrerar inte med sig själva som Sony, Panasonic och Canon gör.

Kom sedan ihåg att Pellix speglar har använts förr av många märken och fått utstå en del kritik för reflexer från den fasta spegeln. Kolla också att du är nöjd med att använda en TFT som sökare.

Det var aldrig någon tvekan tror jag... Var på MM i Gbg nyss, ryckte skyltexet som varit upp i 20 minuter enligt butiksbträdet. Fick tag på ett ensamnt hus.
Fotomässigt är har den övertaget som ni skriver, nu kanske man kan komma upp i kvaliteérna, dynamik osv som dia med Velvia... Sonyn är nog bättre för dem som vill komma vidare från sin kompaktkamera. HDR och annat lull-lull kan man ju alltid fixa på datorn. Och film... vi får se

En som kommer att sitta å pilla en del i natt :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar