Annons

Nikon D7000 vs Canon eos 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Still_Alive

Ny medlem
Hej!
Har fått upp intresset för fotografering igen och tänkte att det kan vara kul att börja på nytt med en schysst kamera. Har en gammal Pentax ist* DL (köpte den när den släpptes) som ja känner inte räcker till längre.

Har kikat runt lite på nätet och tänkte mig att kanske en Canon eos 60D eller en Nikon D7000 skulle passa mig. Har fått en uppfattning av att Nikons objektiv är billigare än canons - stämmer det?
Ser att Nikons D5200 är på gång också, tror ni att det är någon större skillnad på bildkvalitén mot de andra?
Vad är viktigast för dig när du köper en ny följeslagare?

Känner mig lite småvilsen men hoppas att någon vänlig en kan hjälpa mig på traven :)

Alla tips och funderingar mottages
 
'Same same but different'

För att sammanfatta:

Bägge två är likvärdiga vad gäller teknisk kvalitet och även väldigt lika i övrig prestanda (börjar folk prata om sensorskillnader odyl så ignorera dem...de är bara analskådande petimetrar! ;).
Canon 60D har ledbar skärm men inte Nikon D7000...om du gillar det.
Priser på objektiv är likvärdigt i det stora hela.
Både Nikon och Canon har bra utbud av beggade objektiv och tillbehör.

Välj den som du trivs med bäst (kläm och känn på husen i någon butik).
Välj märke som någon bekant har tillgång till objektiv odyl av...då kan du ha möjlighet att kanske låna (dyra) gluggar och prova på!

:)
 
Senast ändrad:
Som skrivits är det mest en fråga om tycke dem emellan och vilka objektiv man vill ha.

Det bör nämnas att Nikon D7000 har ett hus mestadels i metall och har AF fine tune för justering av smärre fokusfel. Ytan på 60D är plast och AF justering saknas. 60D har istället vridbar TFT. Det är lättare att lysa upp skuggorna vid låga ISO hos Nikon än Canon.

Vissa objektiv har fördel Nikon: 18-200 VR har innertub av metall och är bättre byggd med bättre AF motor än Canons ditto. Nikon 70-300 VR är också lite bättre optiskt och mekaniskt än Canons 70-300 IS.

Fördel Canon: 55-250 IS slår Nikons 55-200 och 55-300 optiskt. Canon 70-200/4,0 utan IS saknar motstycke hos Nikon. Canon har även 70-300 DO och 70-300 L som inte har motsvarighet hos Nikon. Canons 100-400L är optiskt bättre än Nikons 80-400 och fokuserar d u snabbare.
 
Läs även trådar om Nikon service, verkar inte så uppmuntrande.....

Sen är ju frågan hur stor är sannolikheten att en kamera/objektiv/blixt måste lagas.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.