Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d7000 problem inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

melman

Medlem
hej.
jag har som sagt en nikon d7000 och nu verkar det vara som så att den inbyggda blixten har lagt av?! kamerarn har max gjort 10k exp.

vad kan ha hänt, tips på vad man kan göra?

brukar köra på CMD då jag har extern men det funkar ju i nte heller som ni kan förstå.

tacksam för hjälp.
/Tomas
 
Inställningarna i menyn är rätt?
Vad händer om du sätter din externa blixt i blixtskon, någon blixt då?
 
Alla inst. är rätt i kameran och sätter jag på min ext. så funkar det som vanligt.

Hej!

På mina D300 och D50 med blixten uppfälld kan man se att lcd ändrar utseende vartefter man sakta trycker ner blixten mot dess nedre läge och sedan låter den resa sig igen, kan du se samma beteende på din kamera? Det jag menar är att är, förstår kameran att blixten är uppfälld eller är själva blixtröret trasigt? Alltså flytta blixten upp och ned utan att låsa den i nedre läget.

Hans
 
ja dislplayen ändrar sig, så det kanske bara är blixtröret som är paj. vad kan ett sådant kosta tro, någon som vet?
 
Ett "long shot", men du har inte satt på ett gammalt objektiv nyligen?

Det hände mig på d90 en gång, trodde att blixten var trasig i flera dagar. Till sist bytte jag till ett nyare objektiv och insåg kameran inte fick information nog (bländare?) för att automatiskt balansera blixtstyrkan.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.