Annons

Nikon D7000 och Capture NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag vill få ut så bra bilder ur min Nikon D7000 så jag har läst en del forum med tips och råd om inställningar för kameran (skärpa, kontrast, färg, D-lightning osv.). Jag fotograferar endast i RAW och har läst någonstans att de "optimala" inställningar i kameran inte har någon effekt när man fotograferar i RAW. Vilka inställningar har effekt med RAW? Kan någon reda ut dessa begrepp?

Sen undrar jag om någon som använder programmet Capture NX2? Hur får man ut optimala bilder med detta program. Själv använder jag mig av Unsharp mask och D-lightning när jag öppnar NEF filer. Med Unsharp mask använder jag "Threshold" 4 "Radius" 5% och "Intensity" 50% (är detta för mycket?) Har redan satt +6 i skärpa på kameran.

Tack på förhand!
 
Inställningarna i kameran (skärpa, kontrast, färg, D-lightning osv.) har ingen effekt i andra RAW-konverterare än i NX2. Det är endast NX2 som läser in dessa. Har att göra med att andra RAW-konverterare (förutom Nikons egna) inte vet hur de ska hantera de extra data som följer med NEF-filen.

Det det gäller dina skärpeinställningar så läggs de på ovanför de som du angett i kameran (förutsatt att du använder NX2) och då tror jag det kan bli lite för mycket av det goda. Kontrollera områden med stor skillnad i färv vid kanter. Skärpan dyker upp som svarta/vita ränder om det blir för mycket. Vissa rekommenderar följande steg i NX2.

- Dra ned skäpan i Camera Settings - Picture Control till 0
- Gör dina justeringar, först på hela bilden, sedan ev på delar av den
- Använd Unsharp Mask. På D90:n har jag fått rekommenderat 45%(In),4%(Ra), 4%(Tr) som utgångsvärde. D7000 kan ev vara annorlunda. Har också hört olika från olika håll. Kommer inte ihåg just nu men om det var (70/3/7) eller (30/7/7). Kan rekommendera tips från Jason Odell, som kan mycket om NX2.
- Ytterligare justeringar
- Ev även högpassfilter (dock ej till 100%)
- Utgångsskärpa efter reducerad bildstorlek och innan export (25/3/2)

Skärpa är en process där det kan behövas olika mycket på olika blider och på olika kameror. Bra att utgå från ett grundvärde, som sedan justeras efter behov.
 
Så vad jag kan förstå på ditt svar så har inställningarna på kameran (skärpa färg osv.) en effekt även i RAW men effekten endast kan ses i NX2?

Skall man verkligen dra ner skärpan på kamerans inställningar till 0? blir det inte en suddig bild då?

När jag läser in NEF filer till NX 2 så kör jag unsharp mask och D-lightning. Därefter sparar jag filen till JPG. Är detta fel eller borde jag skärpa bilden först i JPG? Jag reducerar aldrig ner bilderna i storlek utan kör alltid originalstorlek.
 
>>Så vad jag kan förstå på ditt svar så har inställningarna på kameran (skärpa färg osv.) en effekt även i RAW men effekten endast kan ses i NX2?<< JA, de har en effekt på bilden i RAW (NEF), men kan bara läsas av NX2.

>>Skall man verkligen dra ner skärpan på kamerans inställningar till 0? blir det inte en suddig bild då?<< Enligt Jason Odell med flera är det bättre att göra skärpningen efter att man gjort sina allmänna justeringar i bilden. Därav drar man i NX2 ner dessa till 0 som första steg. Man tar dock tillbaka det med Unsharp Mask lite senare i processen enligt tidigare diskussion om vilka grundinställningar du ville ha i unsharp mask.

>>När jag läser in NEF filer till NX 2 så kör jag unsharp mask och D-lightning. Därefter sparar jag filen till JPG. Är detta fel eller borde jag skärpa bilden först i JPG? Jag reducerar aldrig ner bilderna i storlek utan kör alltid originalstorlek. << Kör du alltid i orginalstorlek skulle jag göra följande. 1) Skärpa till 0. 2) Justeringar (vitbalans, cropping, färger etc...) Även D-lightning här
3) Oskarp Mask (50/5/4) eller vad du väljer för denna bild. 4) Ev Högpassfilter 5) Spara till ny version (högst upp i Edit listan). 6) Spara. 7) Spara som jpg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.