Claus
Avslutat medlemskap
Jag vill få ut så bra bilder ur min Nikon D7000 så jag har läst en del forum med tips och råd om inställningar för kameran (skärpa, kontrast, färg, D-lightning osv.). Jag fotograferar endast i RAW och har läst någonstans att de "optimala" inställningar i kameran inte har någon effekt när man fotograferar i RAW. Vilka inställningar har effekt med RAW? Kan någon reda ut dessa begrepp?
Sen undrar jag om någon som använder programmet Capture NX2? Hur får man ut optimala bilder med detta program. Själv använder jag mig av Unsharp mask och D-lightning när jag öppnar NEF filer. Med Unsharp mask använder jag "Threshold" 4 "Radius" 5% och "Intensity" 50% (är detta för mycket?) Har redan satt +6 i skärpa på kameran.
Tack på förhand!
Sen undrar jag om någon som använder programmet Capture NX2? Hur får man ut optimala bilder med detta program. Själv använder jag mig av Unsharp mask och D-lightning när jag öppnar NEF filer. Med Unsharp mask använder jag "Threshold" 4 "Radius" 5% och "Intensity" 50% (är detta för mycket?) Har redan satt +6 i skärpa på kameran.
Tack på förhand!