Annons

Nikon D7000 + objektiv för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_karate_kid

Ny medlem
Jag är total nybörjare och har tidigare endast fotat med kompaktkameror men börjar bli sugen på att lära mig fota "på riktigt" och tänkte köpa en systemkamera. Valet har fallit på en Nikon D7000 med 18-105 objektivet.

1. Är denna kamera något för en glad amatör och nybörjare som vill lära sig? Borde man satsa på något billigare eller kommer man kunna lära sig denna kamera?

2. Jag funderar på att komplettera mitt köp med ett Nikon AF-S 50/1.4G. Är det ett vettigt komplement eller kommer jag klara mig med kitobjektivet?

1. Är denna kamera något för en glad amatör och nybörjare som vill lära sig? Borde man satsa på något billigare eller kommer man kunna lära sig denna kamera?
Det är en fin kamera att växa i.

2. Jag funderar på att komplettera mitt köp med ett Nikon AF-S 50/1.4G. Är det ett vettigt komplement eller kommer jag klara mig med kitobjektivet?
Fast normaloptik är aldrig fel. På en D7000 torde den väl motsvara ett kort tele, typ 75mm, bra till porträtt.

50/1,8 är fint och framför allt såpass billigt att man kan köpa det för att testa.

En bra metod när man ska välja fast optik är att ställa in zoomen på en viss brännvidd man vill prova tejpa fast den där och testa hur det är ett tag. Gillar man det kan man köpa objektivet, gillar man det inte testar man en annan brännvidd. När du har fotat ett tag kan du också börja se vilka brännvidder på zoomen du använder mest och komplettera med fasta objektiv i de brännvidderna om du vill. Fast i dagsläget är ljusstyrka det enda du verkligen vinner med fasta objektiv så om du inte saknar ljusstyrka/kort skärpedjup finns det ingen orsak att köpa fasta objektiv

D7000 + 18-105 VR är en bra nybörjarkamera.
Att komplettera med ett eller flera fasta objektiv är en bra idé och AF-S 50/1.4G är ett bra val om den brännvidden passar dig bäst.

Alternativet till 50:an är en AF-S 35/1.8G OCH en AF 85/1.8D, så har du ett jättebra allround/inomhusobjektiv och ett perfekt porträttobjektiv/kort tele för action.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto