200m660ft
Ny medlem
Jag ska flytta till Taiwan och är ute efter en bra kamera som går att växa i. Tidigare har jag haft en Canon G10 som tyvärr blev förstörd (vattenskadad) då jag var uppe i bergen och vandrade. Jag vill nu ha en kamera som lämpar sig för mer extremt väder och som har många användningsområden. Jag älskade min G10 men jag kände att den begränsade min fotografering då jag inte kunde byta objektiv. Jag gillar den mesta typen av fotografering och filmning, såsom makro, natur, porträtt, nattliv, extremsport etc. Jag både surfar och åker snowboard, så det vore trevligt med en snabb kamera (många fps). Då det är mer tropiskt klimat i Taiwan vill jag inte vara med om ännu en kamera som förstörs av lite tuffare väder. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att filma om man skulle vilja det.
Jag har även kollat in Nikon D5100 och Pentax K-30 men de saknad vissa egenskaper som jag värdesätter. HDR är ju alltid trevligt liksom en utfällbar skärm.
Nu till min fråga till er med Nikon D7000 och/eller Pentax K-5, vilken är bäst helt enkelt?!
Har sett tidigare trådar om detta ämnet, men det känns som om K-5an har haft problem med fokuseringen på många kameror. Då jag är ute efter någon bättre begagnad så skulle jag även vara tacksam för råd om vad som är viktigt att testa då man testar och känner på en begagnad kamera.
Som jag förstått det kostar Nikons objektiv med allvädersskydd en mindre förmögenhet. Hur känslig är då kameran för väta om man ej har ett sådant objektiv? Och vilka fördelar finns med Pentax K-5 i detta läge? Vilka fördelar finns med Pentax K-5 II jämfört med "orginalet"?
Jag är tacksam för alla svar!!
Mvh
H
Jag har även kollat in Nikon D5100 och Pentax K-30 men de saknad vissa egenskaper som jag värdesätter. HDR är ju alltid trevligt liksom en utfällbar skärm.
Nu till min fråga till er med Nikon D7000 och/eller Pentax K-5, vilken är bäst helt enkelt?!
Har sett tidigare trådar om detta ämnet, men det känns som om K-5an har haft problem med fokuseringen på många kameror. Då jag är ute efter någon bättre begagnad så skulle jag även vara tacksam för råd om vad som är viktigt att testa då man testar och känner på en begagnad kamera.
Som jag förstått det kostar Nikons objektiv med allvädersskydd en mindre förmögenhet. Hur känslig är då kameran för väta om man ej har ett sådant objektiv? Och vilka fördelar finns med Pentax K-5 i detta läge? Vilka fördelar finns med Pentax K-5 II jämfört med "orginalet"?
Jag är tacksam för alla svar!!
Mvh
H