Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat på en D700 men bivit osäker på vilka objektiv som fungerar till.
Läste i en utländsk tidning att fullfomrmattsensorns storlek inte kan utnyttjas av alla objektiv.

Kan någon ge mig mer info om detta.

Tackar på förhand

Nikons optik gjord för den mindre sensorn (som ju inte är lämpliga för den stora sensorn) heter "DX". Övriga tillverkares optik har även dom en beteckning där det framgår till vilket format dom är anpassade. Titta på resp tillverkares hemsida.

/K

Du kan kika på nikons "nya" vidvinkelzoom 14-24/2.8 och deras "nya" normalzoom 24-70/2.8.

Båda funkar utmärkt till FX(fullformatsbetäckningen motsvarande crops DX)

ett bra och aningen billigare alternativ är att kolla på 20-35/2.8 och 24-85/2.8-4 ifrån nikon oxå två kanongluggar som går att hitta till bra pris.

när det kommer till 24-70 så har jag bara superlativ samma sak med 24-85an, kanonglugg med användbar "fusk"-macro funktion och mkt mer smidig än de nya ditot.

Det är ju synd att 24-70 är så in i bänken stor och tung. Nikon ska ju eventuellt lansera lite nya objektiv snart, enligt rykte, och om vi har tur så kommer det en uppdaterad 24-120 VR eller något liknande. Den nuvarande är tydligen ingen höjdare på FX-formatet.

Makten skrev:
Det är ju synd att 24-70 är så in i bänken stor och tung. Nikon ska ju eventuellt lansera lite nya objektiv snart, enligt rykte, och om vi har tur så kommer det en uppdaterad 24-120 VR eller något liknande. Den nuvarande är tydligen ingen höjdare på FX-formatet.

Jag har blivit lite osäker på nuvarande 24-120VR.
Att den inte är bra på DX har jag hört definitiva åsikter om, men jag har även hört rykten om att den skulle vara bättre på FX.

Tamron 28-75/2.8 och Sigma 24-70/2.8 kan vara intressanta alternativ att kika på som både är billigare och har lägre vikt.

Framför allt Tamrons variant brukar få fina omdömen om inte 24mm på vidvinkeln är ett krav.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar