Annons

Nikon d700 eller d7000

Produkter
(logga in för att koppla)

ae bild

Medlem
Jag har idag en d90, känner egentligen att jag är nöjd med den men är i den situationen att min dotter vill överta kameran och då har jag ingenting emot att investera i en ny =)

Då är frågan, fullformat eller inte.... står nog mest i valet och kvalet mellan en Nikon d700 eller d7000.
Byter jag till d700 så innebär det ju att jag blir av med ett par av mina älsklingsobjektiv. Jag får dessutom en betydligt tyngre utrustning, vilket är mycket negativt för mig.

Men sedan är det ju detta med bildkvaliteten, vilket ju naturligtvis väger extremt tungt.
Jag har hört både kommentarer om att fullformatare är en klass för sig och helt enkelt oslagbara till att d7000 slår d700 rent bildkvalitetsmässigt då den har en betydligt bättre brusreducering.

d700 saknar filmfunktion vilket iofs inte väger speciellt tungt, filmar i princip aldrig - men lite trist....

Har ni några åsikter som kan hjälpa mig i valet.

mvh
Anette
 
Det ser ut som du får byta alla dina objektiv utom normalen och då tror jag det väger ganska lätt. Om du tycker om att hålla i D7000 så köp den. De som påstår att det är stor skillnad hit och dit, nja, jag tror inte så mycket på dem. Det hade varit kul att utsätta dem för blindtest, vilken bild är tagen med vilken kamera. Det som utmärker fullformat är det kortare skärpedjupet vid en given föstoring av motivet. Är det väldigt viktigt, ja då är det väl det du skall satsa på.

/FW
 
Jag har idag en d90, känner egentligen att jag är nöjd med den men är i den situationen att min dotter vill överta kameran och då har jag ingenting emot att investera i en ny =)

Då är frågan, fullformat eller inte.... står nog mest i valet och kvalet mellan en Nikon d700 eller d7000.
Byter jag till d700 så innebär det ju att jag blir av med ett par av mina älsklingsobjektiv. Jag får dessutom en betydligt tyngre utrustning, vilket är mycket negativt för mig.

Har Du DX-optik (som du är nöjd med!): Fortsätt då med det och köp en ny, och bättre, DX-kamera. D7000 eller D300s är ju båda bra och "snäppet bättre" än D90. Har du (som jag hade) FX-optik (= gammal MF AI-optik!) så är ju D700 ett bra val. Jag är jättenöjd med min, men det berodde ju då på att jag "byggde vidare" på nåt jag hade och som jag var nöjd med. Så utgå alltid från vad Du har och är nöjd med så ska Du förhoppningsvis kunna fortsätta att vara det + kunna lägga pengar på annat. Mer optik t ex :)
 
Jag gick ganska nyligen från D90 till D7000 och är nöjd som så. Men enligt sannolika rykten så lär det hände något inom kort (september) kanske både vad gäller Nikon DX och FX.... Så hade jag varit som du, så hade jag väntat en stund.

Men D7000 är något vassare än D90, helt klart. Men, jag hade väntat en månad och sett....
Gillar att D7000 har ISO100, där den presterar Väldigt Fint! Och upp till och med ISO 3200 tycker jag också att den är bra. 6400 är okej.... Lycka till med ditt val!! /Peter-L
 
Om du egentligen är nöjd så finns det ingen anledning att byta till fullformat eftersom det är ganska mycket dyrare i det här fallet. Så köp dig en D7000, eller varför inte köpa den till dottern istället? Att du själv byter upp dig trots att du inte verkar tycka dig behöva det, känns lite märkligt:)
 
Förstår hur du tänker Martin eftersom jag skrev min frågeställning i förenklad form, men faktum kvarstår - en ny kamera till mig vad det lider. Klart att jag gärna byter upp mig även om jag är relativt nöjd. (om någon kommer och frågar om jag vill byta min begagnade välfungerande bil mot en ny så gör jag gärna det också under förutsättning att den nya känns bättre) det handlar nog mest om att ta reda på vad man vill ha. Varför dottern får den begagnade kameran har jag inte ambitionen att gå in på här....
 
Hej.
Jag vill passa på att nämna att du inte nödvändigtvis "måste" göra dig av med dina DX gluggar om du nu skulle köpa en FX kamera. På D700 kan man ställa om kameran för DX optik i menyn. Du får då visserligen drygt 5Mpix, men det brukar räcka fint i många fall. Sen såg jag att du faktiskt har åtminstone två gluggar som fungerar direkt, 50mm och 70-200.
Om du funderar på en FX kamera tycker jag du ska försöka få testa en om du har möjlighet för att bilda dig en uppfattning om hur bilderna blir innan du bestämmer dig. Personligen upplevde jag en tillräckligt stor skillnad mellan d300 och d700 för att byta. Sen har du en bra och ljus sökare i d700. d7000 har jag tyvärr inte testat så jämförelsen är inte relevant på det sättet.
Fördelen med skärpedjup på FX har redan nämnts tidigare men du får också en bättre möjlighet till vidvinkel med FX om det är en parameter för dig.
Fina bilder du har förresten:), men fick intrycket av att du oftast fotar stillastående motiv? Då kanske tillförlitlig AF och bra minnesbuffert som du får i d700 kanske spelar mindre roll?
Annars kan jag bara säga att d700 är en mycket fin och prisvärd kamera.
 
Runar, håller med visst vore det bra att fota lite med d700 och känna på.....har ju naturligtvis varit och "hållt" i den på affären...men det är ju inte samma. Har tyvärr inte tillgång till någon d700 just nu, men det kanske dyker upp någon vartefter =)
Tack! Kul att du gillar mina bilder och jag du har rätt det är mest "stilla" motiv men lillebror har lagt in en beställning på att jag ska fota hans cykelbravader så vi får väl se om jag blir sportfotograf ;-)
Tack igen för svar och information!
Inte lätt detta....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.