Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d70 vs nikon d100

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte så bra att posta samma fråga i flera forum. Det är lätt att diskussionen blir splittrad och det är svårare för folk som söker i forumen att hitta rätt tråd.

Denna fråga har redan börjat besvaras i den andra tråden.

jorgen hagg skrev:
Vad är det främsta skillnaderna?

Eftersom jag har använt båda modellerna kommer mina samlade intryck här:
D70 fördelar
Något mindre brus (Eg exponerar den lite bättre)
Något bättre detaljupplösning (Mer risk för moiré)
Snabb!

D100 fördelar
Snabb! (Utom i komprimerad RAW, men vem fan kör det? ;)
Utbyggbar med vertikalgrepp
Större sökarbild
Ligger bättre i min hand än D70 (Stora händer)
Gängad avtryckare (Kan köra med trådutlösare)
AntiShock (Spegeluppfällning ca ½ sek före slutarridå)

Jag blev erbjuden att byta mot en sprillans ny D70 men fick låna den o testade i några dagar.
Jag beslutade mig att behålla D100 huset...
/Micke

På D-100 så slipper man att gå in i menyer för att ändra de vanligaste sakerna, vilket spar tid.

D-70 känns väldigt plastig och ammatörmässig. Som tidigare nämts kan man inte använda batterigrepp, vilket ger dubbelt batteri och vertikalavtryckare.

Mer Kamerakänsla i D-100 än i D-70, särskilt i avtryckaren.

Greven / som har en D100 privat och en D-70 på jobbet.

Man behöver inte alls gå in i menyer på D70:n för att ändra de "vanligaste" sakerna. Det finns knappar för bildkvalité, ISO, vitbalans, exponeringskompensation, blixtstyrka och alla de andra vanliga saker man ändrar ofta.
D70 känns heller inte plastig, kanske jämfört med en D100, det vet jag inget om.
Det man kanske bör tänka på först och främst är att D70:n generellt sett producerar bättre bilder helt enkelt.

Skagg skrev:
...
Det man kanske bör tänka på först och främst är att D70:n generellt sett producerar bättre bilder helt enkelt.

Jag är ledsen att meddela dig den horribla sanningen ;) :
Det är fotografen som skapar bilderna, inte kameran...

Även om skillnaderna i hantering inte är så stor mellan två Nikon DSLR, så var den en av de kritiska faktorerna för till att jag behöll min D100. Att jag helt enkelt trivs bättre med den kameran. Och trivs jag med kameran kan jag ta bra bilder... Även om kameran är en Konica Pop...

Ja, D70 levererar lite bättre bildkvalitet, men den skillnaden är mycket liten.
MVH /Micke

Det är inget skämt, det är en livslång sanning.

Penseln ska passa ditt arbetssätt, och om jag skapar bättre bilder (i min personliga uppfattning) med en billig Mustek digitalkamera än med en Hasselblad, så borde ju rimligen Mustek-kameran vara, för mig, en bättre kamera?
Eller?

MVH /Micke

Skagg skrev:
Man behöver inte alls gå in i menyer på D70:n för att ändra de "vanligaste" sakerna. Det finns knappar för bildkvalité, ISO, vitbalans, exponeringskompensation, blixtstyrka och alla de andra vanliga saker man ändrar ofta.
D70 känns heller inte plastig, kanske jämfört med en D100, det vet jag inget om.

För att nämna en sak så kan man inte ändra till AF-C utan att bläddra sig in i menyer.

Tittade på både D70 och D100...
Om nu skillnaden är marginell i bilkvalitetsmässigt..och D70 vinner...
Samt att den tar snabbare RAW bilder..
Den är billigare...

Do I need more?

De funktioner jag vill ha knappväg finns där.

Varför ha en massa onödiga knappar och finnesser framme hela tiden? För att den skall se fräckare ut?

Tssss...

Greve Nickon skrev:
För att nämna en sak så kan man inte ändra till AF-C utan att bläddra sig in i menyer.
Håller med om att det är lite störande, speciellt som det ligger långt ned i custom-menyn. Men jag tycker inte heller om som det är på min F80 att man ska använda det där lilla pillriga vredet som går att få i diverse mellanlägen när man är trött. Ibland har den till och med fastnat i klädsel när jag haft kameran slängandes runt och ställts om.

Jag skulle föredra något annat sätt, tex som de har gjort med ljusmätningen på D70n (matris/center/spot), dvs en knapp och vrida på kommandoratten. Det gör man inte oavsiktligt utan vidare men ändå är det lättillgängligt när man vill ändra.

Kanske i nästa version av användargränssnittet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar